ANNONS

Storytel utökar provperiod till 30 dagar – rekordtillväxt under sista veckorna i mars

Storytel har det senaste året fått 320 000 nya betalande kunder. Nu utökar man den gratis provperioden från 14 till 30 dagar. Karta från Storytels årsrapport. Skärmdump från Storytels hemsida. Montage: Boktugg.

De två sista veckorna i mars gav rekordmånga nya kunder för Storytel som utökat sin gratis provperiod från 14 till 30 dagar. Totalt gav första kvartalet 71 400 nya kunder.

– Storytel såg en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet, och mer än en fördubbling de sista två veckorna i mars som saknar motstycke i Storytels historia. I de prövande tider för det globala samhället som Corona-pandemin innebär, ser vi tydligt att människor söker sig till berättelser och ljudboksupplevelser för sällskap, underhållning och kunskap, säger Storytels VD Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

Storytel hade 1 154 800 betalande abonnenter i genomsnitt under första kvartalet 2020, en ökning med 71 400 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2019. Streamingintäkterna för första kvartalet 2020 blev 429 Mkr, något lägre än prognosen 438 Mkr. Årlig intäktstillväxt uppgår därmed till 45 procent.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter under första kvartalet 2020 i Norden uppgick till 785 800 abonnenter, motsvarande 3 800 betalande abonnenter över prognos. Streamingintäkterna i Norden landade på 350 Mkr (prognos 357 Mkr).

Antal abonnenter utanför Norden under första kvartalet 2020 uppgick i snitt till 369 000 abonnenter, en ökning med 43 200 betalande abonnenter jämfört med fjärde kvartalet 2019 och något lägre än den prognos (372 000) som tidigare kommunicerats. Streamingintäkterna i Non Nordics-segmentet ökade till cirka 79 Mkr under första kvartalet 2020, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 111 procent.

– För att möta det kraftigt ökade intresset för ljudböcker och ge fler människor chansen att fly en pressad vardag för att få avkoppling och underhållning, har Storytel utökat den kostnadsfria provperioden från 14 till 30 dagar. Delar av den kraftfulla effekt vi upplever i tillströmningen får därmed en viss kalenderförskjutning, som kommer ge Storytels abonnenttillväxt en flygande start i andra kvartalet, säger Jonas Tellander.

ANNONS

Analys

På den svenska marknaden har Bookbeat och Nextory till och från testat 21 respektive 30 dagar långa provperioder. Bokus Play kör just nu också 30 dagar, precis som Storytel men har i kampanjer erbjudit upp till 45 dagar. Spotify erbjuder en månad gratis för nya kunder, liksom Audible. Netflix däremot kommunicerar inga fria dagar på sin sajt idag.

Värt att notera var dock att ARPU (genomsnittlig intäkt per abonnent per månad) sjönk under det första kvartalet jämfört med Q4-2019. Det var framför allt den nordiska marknaden som stod för detta, då den sjönk från 155 till 148 kr. I resten av världen ökade den från 71 till 72 kr. Totalt för hela Storytel landade ARPU på 124 kr vilket var lägre än både Q2 och Q3 som lyftes av momseffekten (då momsen sänktes från 25 till 6 procent på digitala böcker den 1 juli 2019).

Det är många siffror om antalet betalande abonnenter. Men för att sätta Storytels tillväxtresa i lite perspektiv kan man jämföra antalet betalande kunder under första kvartalet 2019 med 2020. Under det här året har Storytel adderat 320 500 nya kunder, varav 140 300 i Norden.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se