Storytel utökar provperiod till 30 dagar – rekordtillväxt under sista veckorna i mars

Storytel har det senaste året fått 320 000 nya betalande kunder. Nu utökar man den gratis provperioden från 14 till 30 dagar. Karta från Storytels årsrapport. Skärmdump från Storytels hemsida. Montage: Boktugg.

De två sista veckorna i mars gav rekordmånga nya kunder för Storytel som utökat sin gratis provperiod från 14 till 30 dagar. Totalt gav första kvartalet 71 400 nya kunder.

– Storytel såg en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet, och mer än en fördubbling de sista två veckorna i mars som saknar motstycke i Storytels historia. I de prövande tider för det globala samhället som Corona-pandemin innebär, ser vi tydligt att människor söker sig till berättelser och ljudboksupplevelser för sällskap, underhållning och kunskap, säger Storytels VD Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Storytel hade 1 154 800 betalande abonnenter i genomsnitt under första kvartalet 2020, en ökning med 71 400 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2019. Streamingintäkterna för första kvartalet 2020 blev 429 Mkr, något lägre än prognosen 438 Mkr. Årlig intäktstillväxt uppgår därmed till 45 procent.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter under första kvartalet 2020 i Norden uppgick till 785 800 abonnenter, motsvarande 3 800 betalande abonnenter över prognos. Streamingintäkterna i Norden landade på 350 Mkr (prognos 357 Mkr).

Antal abonnenter utanför Norden under första kvartalet 2020 uppgick i snitt till 369 000 abonnenter, en ökning med 43 200 betalande abonnenter jämfört med fjärde kvartalet 2019 och något lägre än den prognos (372 000) som tidigare kommunicerats. Streamingintäkterna i Non Nordics-segmentet ökade till cirka 79 Mkr under första kvartalet 2020, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 111 procent.

– För att möta det kraftigt ökade intresset för ljudböcker och ge fler människor chansen att fly en pressad vardag för att få avkoppling och underhållning, har Storytel utökat den kostnadsfria provperioden från 14 till 30 dagar. Delar av den kraftfulla effekt vi upplever i tillströmningen får därmed en viss kalenderförskjutning, som kommer ge Storytels abonnenttillväxt en flygande start i andra kvartalet, säger Jonas Tellander.

Analys

På den svenska marknaden har Bookbeat och Nextory till och från testat 21 respektive 30 dagar långa provperioder. Bokus Play kör just nu också 30 dagar, precis som Storytel men har i kampanjer erbjudit upp till 45 dagar. Spotify erbjuder en månad gratis för nya kunder, liksom Audible. Netflix däremot kommunicerar inga fria dagar på sin sajt idag.

Värt att notera var dock att ARPU (genomsnittlig intäkt per abonnent per månad) sjönk under det första kvartalet jämfört med Q4-2019. Det var framför allt den nordiska marknaden som stod för detta, då den sjönk från 155 till 148 kr. I resten av världen ökade den från 71 till 72 kr. Totalt för hela Storytel landade ARPU på 124 kr vilket var lägre än både Q2 och Q3 som lyftes av momseffekten (då momsen sänktes från 25 till 6 procent på digitala böcker den 1 juli 2019).

Det är många siffror om antalet betalande abonnenter. Men för att sätta Storytels tillväxtresa i lite perspektiv kan man jämföra antalet betalande kunder under första kvartalet 2019 med 2020. Under det här året har Storytel adderat 320 500 nya kunder, varav 140 300 i Norden.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,