Publit tar bort publiceringsavgift under fyra veckor – vill hjälpa förlagen med akuttryck

Per Helin, VD och grundare Publit. Pressbild.

Publit (tillsammans med Exakta) erbjuder bokförlag och egenutgivare att kostnadsfritt lägga upp titlar i deras system under fyra veckor för tryckning av print on demand. Dessutom bjuder de på konvertering av tryckfiler.

Coronaviruset covid-19 ställer till problem inte bara för arrangörer av festivaler, mässor och föredrag. I bokbranschen drabbas även vissa tryckerier då gränser stängs.

Publit och tryckeriet Exakta går därför ut med ett tillfälligt erbjudande för att hjälpa förlag av alla storlekar att täcka upp sina leveranser via POD (print on demand).

– Vi erbjuder tillsammans med Exakta kostnadsfri anpassning av förlagens omslags- och inlagefiler så att de passar våra digitala format. På så sätt kommer de snabbt och enkelt igång med PoD och behöver inte oroa sig över uteblivna leveranser, säger Per Helin, VD och grundare på Publit.

”Vi plockar även tillfälligt bort publiceringsavgiften för alla nya titlar, ett simpelt sätt för oss att stötta er verksamhet om ni väljer att använda er av PoD”, skriver Publit.

Förutom PoD erbjuds även möjlighet att trycka mindre serier till ett rabatterat pris, detta gäller beställningar på över 200 exemplar. Erbjudandena gäller fram till 14 april.

Hur ser intresset för POD ut bland förlagen rent generellt, har ni märkt någon förändring det senaste året?
– Intresset ökar och vi ser en tillväxt. Jag tror att det beror på två saker. För det första har de digitala strömningstjänsterna visat att backlist faktiskt är lönsamt. De som tvivlat på nyttan av att tillhandahålla sin backlist kommersiellt ser nu det uppenbara. Vi ser att allt fler förlag inser att det också gäller fysiska böcker och då är print on demand ett kostnadseffektivt sätt att sälja, säger Per Helin till Boktugg.

Ni nämner leverans inom en vecka, hur går arbetet med att korta leveranstiderna?
– Vi har sedan i somras sänkt den garanterade leveranstiden med en dag. Det är nu tre dagar för mjukband och fyra dagar för hårdband, från tryckeriet. I reella tal är vi nu nere på att skicka majoriteten av ordrarna dag två och i princip samtliga ordrar dag tre.

Ni har ju en integrerad lösning på gång med lagerhållning av mindre upplagor, hur långt har ni kommit där?
– Vi är mitt uppe i utvecklingen av tjänsten. Kan inte berätta mer just nu än att vi kommer att veta mer om när lanseringen blir senare i vår.

I senaste bokslutet visade Publit återigen röda siffror, en förlust på 10,7 Mkr och omsättningen 25,9 Mkr. Räknar man ihop det har ni investerat runt 38 Mkr de senaste fem åren medan omsättningen ligger på ungefär samma nivå. När är det dags att göra vinst och vad är det som kostat så här långt?
– Vi vill självklart nå lönsamhet så snart som möjligt. Det är kostsamt att bygga och, inte minst, underhålla mjukvara. Vi har förbättrat vårt resultat löpande det senaste året genom en god kundtillströmning. Och den trenden håller i sig, säger Per Helin.

För fem år sedan var det en självklarhet med en rejäl tryckt upplaga och de digitala formaten var grädde på moset. För vissa genrer inom skönlitteraturen kan 2020 vara året då det omvända gäller – ljudbok och ebok blir de primära formaten som kompletteras med en mindre tryckt upplaga eller rentav POD. Det är i alla fall vad Publit satsar på i sin strategi och har gjort i flera år.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL