Försäljningen av tryckta böcker minskade 2019 – men totala försäljningen ökar

De digitala prenumerationstjänsterna står för en femtedel av bokförsäljningen räknat i kronor. Graf: Boktugg. Bakgrundsfoton: iStock.

Det säljs fler böcker (+4,9 procent) och det genererar större intäkter (+1,1 procent). Men den fysiska försäljningen minskade både i butik och online 2019. Digitala abonnemangstjänster står för hela tillväxten, visar en ny rapport.

Den totala bokförsäljningen ökade med 1,1 procent i kronor räknat under 2019. Räknat i antal sålda exemplar ökade försäljningen med 4,9 procent. Förklaringen till ökningen är en starkt ökande försäljning i digitala abonnemangstjänster. Försäljningen i fysisk butiksmiljö minskar liksom försäljningen av tryckta böcker. Det visar färsk statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen som idag presenteras i en rapport.

Hittills har man hoppats att digitaliseringen inte skulle påverka försäljningen av pappersböcker, men under 2019 blir det uppenbart att det var ett önsketänkande. De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 36,2 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är ihopslagen med bokklubbar, minskade med 5,2 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 4,4 procent och dagligvaruhandeln minskade med 9,9 procent.

– Jag tycker det mest anmärkningsvärda i siffrorna för 2019 är att den fysiska bokhandeln klarat sig bäst av alla försäljningskanaler för fysiska böcker. Ett viktigt skäl till detta är säkert att bokhandeln inte enbart bedriver försäljning i fysiska butiker utan att de också möter sina kunder i digitala kanaler, säger Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen, i rapporten.

Hon lyfter där fram hur ehandel under lång till erbjudits som komplement till den fysiska butiksförsäljningen inom Akademibokhandeln men även specialbokhandlare som Science Fiction-bokhandeln och The English Bookshop samt Ugglans påbörjade satsning på onlineförsäljning för anslutna butiker.

– Handel med böcker är ju den del av detaljhandeln som ligger längst framme i den digitala utvecklingen totalt sett. Omställningen är och förblir utmanande, men dagens bokhandel är starkare och mer konkurrenskraftig, säger Maria Hamrefors.

Dessutom står inte bokhandeln och faller med enbart bokförsäljningen. Sedan länge utgör andra varor en stor del, i vissa butiker till och med en större andel än böcker.

– På senare år har vi sett ett större fokus på produkter för privatpersoner och mer attraktiva och unika varor inom till exempel anteckning och kalendrar, men också spel och pussel. Beroende på butikens lokalisering kan också andra sortiment förekomma. Satsningarna inom detta område har bidragit till att dämpa minskad bokförsäljning och varit viktig för bokhandelns marginaler, säger Hamrefors i rapporten.

Hon höjer även ett varnande finger för att digitaliseringen ger en minskad snittintäkt per bok, vilket medfört en devalvering av värdet på boken. Något hon ser som ett hot på sikt, inte bara för handeln utan även för förlag och författare.

Räknat i antal exemplar ökade den totala bokförsäljningen med 4,9 procent. Läsning och lyssning i digitala abonnemangstjänster står för hela denna ökning. Bortsett från denna försäljningskanal, där volymen ökade med 22,9 procent, minskade antalet sålda exemplar med 7,6 procent. I fysisk bokhandel minskade antalet sålda exemplar med 5,5 procent, i internetbokhandel/bokklubbar med 8,7 procent och i dagligvaruhandeln med 9,1 procent.

 – Digitala abonnemangstjänster och digitala format fortsätter att öka starkt under 2019. Dagligvaruhandeln, som ofta har ett sortiment av böcker som påminner om det som säljer mycket i digitala abonnemangstjänster, tappar procentuellt mest. Skönlitteratur ökar starkt samtidigt som facklitteratur minskar vilket delvis också är en följd av att abonnemangstjänster får större marknadsandelar, säger rapportförfattaren Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Digitala format ökade under 2019 samtidigt som tryckta format minskade. När det gäller försäljning inom olika genrer ökade skönlitteratur med 9,6 procent, deckare och spänning med 4,5 procent och utländsk litteratur med 6,5 procent i kronor räknat. Facklitteratur hade en svagare försäljning. Både mat och dryck samt humaniora minskade med 9,1 procent, facklitteratur med 6,0 procent och populär facklitteratur med 5,6 procent.

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker minskade svagt med 1,8 procent. Detta är ett trendbrott eftersom barnboksförsäljningen stadigt har ökat sedan 2013.

Är det något i statistiken som överraskar dig?
– Jag tycker att de stora dragen i statistiken är sådant som följer ganska långsiktiga trender och är relativt förväntat. Möjligen är det lite överraskande att facklitterära kategorier har minskat. Jag hoppas att detta är en mer tillfällig försäljningsnedgång, säger Erik Wikberg till Boktugg.

Om Bokförsäljningsstatistiken

Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står bakom Bokförsäljningsstatistiken, som uppskattas omfatta över 80 procent av all allmänlitteratur som säljs från återförsäljare till konsument i Sverige. Datainsamlingen sker via företaget Bokinfo. Rapporterna redovisar försäljningstrender för olika försäljningskanaler, genrer och format. Mer information finns på http://www.forlaggare.se/bokforsaljningsstatistik.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL