Har du en fråga om bokbranschen? Skriv till tips@boktugg.se så ska vi göra vårt bästa för att besvara den.

Fråga Boktugg: Hur många böcker måste det vara i en serie?

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Fråga: Vad krävs för att flera böcker ska räknas som en bokserie? Finns det någonting som definierar vad som är en serie, till exempel hur många delar den måste ha?

Svar: En bokserie (inom skönlitteraturen) utgörs av två eller fler böcker som av författaren/författarna är avsedda att läsas tillsammans. Böckerna kan antingen handla om samma karaktärer, utspela sig i samma universum eller på annat sätt anknyta till samma tema. Alltså kan en bokserie vara så kort som två böcker. Och den kan vara hur lång som helst.

I vissa fall är det bestämt redan på förhand hur lång en serie ska bli. I andra fall är det yttre faktorer som försäljning eller författarens motivation eller hälsa som avgör hur många böcker det blir. Det finns många exempel på långkörare, som Margit Sandemos Sagan om Isfolket (47 böcker), Terry Pratchetts Skivvärlden (41 böcker) och LasseMajas Detektivbyrå (hittills 28 böcker). Världens längsta bokserie kan vara Guin Saga av japanska Kaoru Kurimoto (130 böcker).

Barnböcker släpps ofta i serier, så även fantasy och deckare. Vanliga romaner är oftare helt fristående, men det finns många exempel på serier inom alla skönlitterära genrer. Det finns serier där alla delar kan läsas fristående trots att de hör ihop, och serier som man helst ska läsa från början för att hänga med.

Exempel på avslutade* bokserier i olika längd

2 böcker: Hundraåringen av Jonas Jonasson.

3 böcker: Hungerspelen av Suzanne Collins.

4 böcker: Neapelkvartetten av Elena Ferrante.

5 böcker: Stad-serien av Per Anders Fogelström.

6 böcker: Millennium av Stieg Larsson och David Lagercrantz.

7 böcker: Harry Potter av JK Rowling.

Har du exempel på bokserier som består av 8, 9, 10 eller fler delar? Hör av dig till oss på tips@boktugg.se så kan vi uppdatera texten.

*Så vitt Boktugg vet.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Ny poesi utforskar mäns våld mot kvinnor

Diktsamlingen Hennes uppgång och fall beskriver en kärleksrelation som inleds med intensiv förälskelse men sedan övergår i våld. Det är Marie Strömbergs debut som författare men flera av dikterna skrev hon redan för 20 år sedan.

– De är inspirerade från samtal jag hade med kvinnor när jag jobbade natt inom psykiatrin. Många hade blivit utsatta för övergrepp och jag började skriva dikter för att bearbeta det jag fick höra. Det kändes viktigt att skriva ner deras berättelser för att dokumentera dem, säger Marie Strömberg.

Några av dikterna handlar om henne själv, men även majoriteten av dem som inte gör det är skrivna i jag-form. Ett stilistiskt grepp för att komma närmare läsaren.

– Jag tycker att det blir starkare i jag-form, men ville också skriva genom betraktarens ögon, säger hon.

Att det blev just poesi beror på att hon tycker om att utforska språket och leka med ord.

– I en dikt måste man väga varje ord och om man byter ut ett ord kan texten få en helt annan betydelse. Jag gillar att man kan uttrycka så mycket med några få rader, säger hon.

Text: Evelina Hertz

(...) Läs hela artikeln »