fbpx

Förlaget Mörkersdottir tar paus efter nio år och sjuttio titlar

Frida Rosesund, författare och grundare av förlaget Mörkersdottir. Foto: Pressbild

Frida Rosesund har drivit Mörkersdottir förlag i nio år, genom uppgångar och nedgångar. Nu tar hon timeout för att satsa på sitt eget skrivande – och välmående.

Att driva ett litet förlag är en utmaning, särskilt om man gör det ensam. Många nya uppstickare ser dagens ljus, och en stor del av dem försvinner igen. Men några överlever. Mörkersdottir är en sådan överlevare. Förlaget har drivits i nio år och släppt cirka sjuttio titlar i olika format, plus ett antal noveller.

Förlagschefen Frida Rosesund började som författare. Ambitionen med förlaget var ursprungligen att ge ut sina egna fantastikböcker. Men det dröjde inte länge innan andras verk kom in i bilden.

ANNONS

– När jag började skriva på allvar 2007 var jag aktiv på en skrivsida som hette Kapitel 1, där opublicerade författare lade ut sina manus. Jag läste andras texter och fick respons på mina egna, och det var där jag stötte på flera av de författare som jag senare publicerade. Emma Lundqvist var en av de första, jag hade läst hennes De andra sagornas bok och undrade om jag fick ge ut den som e-bok, berättar Frida och fortsätter:

– I och med Kapitel 1 upptäckte jag hur många bra manus som finns därute men som aldrig publiceras. Jag upptäckte även att jag tyckte det var väldigt roligt att jobba med andras texter. 

Hon satte upp en hemsida och det började genast trilla in manus utan att hon hade annonserat om det.

– Jag tycker om flera delar av förlagsarbetet, särskilt att jobba med texterna, att designa omslag och marknadsföringsmaterial och även själva marknadsföringen i sig, säger Frida. Att träffa författare, andra förlag och läsare på mässor har också varit väldigt roligt. 

Två riktiga storsäljare

Men som alltid när det gäller att driva företag har det sina svårare stunder. Det allra svåraste har varit själva säljandet.

– Gällande insäljningen till bokhandeln har vi ibland fått slå oss blodiga för att få in titlar, medan det har gått lättare andra gånger. Några missar har det blivit genom åren, en titel kom tillbaka i 198 av de 200 exemplar som hade sålts in.

Försäljningen per titel har varierat mycket, allt ifrån 50 exemplar till 10 000. De flesta titlarna har hamnat någonstans mellan 300 och 800, men två riktiga storsäljare sålde i tusentals exemplar: Halvblodstrilogin av Sofie Trinh Johansson (Halvblod, Vingar av glas och Leva älska brinna dö) och Sekten på Dimön och Sekten som återuppstod av Mariette Lindstein (serien ges idag ut av Harper Collins Nordic, och ska dessutom bli tv-serie).

ANNONS

I dessa två unika fall har flera olika saker varit avgörande, menar Frida.

En bok som fångar läsarens intresse vid första ögonkastet. Vampyrtrilogin Halvblod kom då vampyrer fortfarande var heta, och Sekten på Dimön gavs ut när scientologerna var högst aktuella i media. Det var bra timing på båda böckerna och de hade dessutom teman som många är fascinerade av.

Stora marknadsföringskampanjer. För båda titlarna lade förlaget/författaren minst 100 000 kronor på marknadsföring, främst via Facebook.

Medial uppmärksamhet. Mariette Lindstein var med i flera tv-program, boken recenserades och flera magasin skrev artiklar. Ett kapitel av Halvblod publicerades i tidningen FRIDA. 

– Att vara debutant eller känd författare har i dessa fall inte spelat någon roll. Det var svårare att sälja in Sunes ”pappa” Anders Jacobssons ungdomsroman till Akademibokhandeln än Sofies Halvblodstrilogi. Vi fick även kämpa en del med Sekten på Dimön då det inte var alla som trodde på boken, berättar Frida.

Boktuggs nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna. Vi tar dig med bakom kulisserna i bokbranschen. Kostnadsfritt.
Vi delar aldrig din epostadress med tredjepart. Avsluta när du vill.

Behöver ett ordentligt break

– Det svåra med att driva ett förlag har varit att få en ekonomi som är stabil. Satsar man 150 000 på ett projekt som sedan inte säljer som man tänkt blir det en stor förlust för ett så litet företag. De små titlarna bidrar visserligen också, men man behöver minst en större titel per år för att få ihop det, och det är sällan man hittar dessa. 

Frida försökte hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt, delvis genom olika finanseringsmodeller. En del författare har gått in och satsat kapital själva och sedan fått en större del av vinsten. 

– När jag sade upp mig från mitt vanliga jobb 2014 var min plan att sprida riskerna på många, mindre titlar, men jag märkte snart att jag tog på mig för mycket. Jag har en tendens att bli tidsoptimistisk och det blev efter ett tag för mycket att hantera. 

Under fyra år jobbade Frida heltid med förlaget. Det tog upp det mesta av hennes tid och det egna skrivandet lades åt sidan.

– Sedan kom Sekten-trilogin, vilket gjorde att förlaget fick ett uppsving och det var tack vare den som jag kunde fortsätta driva förlaget på heltid. Jag hade en förhoppning om att Anders Jacobssons ungdomsroman Mica skulle bli nästa storsäljare, men den gick inte så bra som vi hade räknat med. Kanske var timingen fel, bokhandeln hade blivit mycket mer restriktiv med att ta in ungdomsfantasy överlag. Men samarbetet med Anders var bland det roligaste jag haft, så det finns ingenting att ångra, säger Frida.

Till sist började det kännas alltför tungt att driva förlaget på heltid. Framförallt gällande ekonomin, men också med att hinna få ut böcker i tid, hantera författares besvikelser, tvingas ställa in utgivningar på grund av tidsbrist och så vidare.

– Till slut kändes det som att jag hade målat in mig själv i ett hörn, säger Frida. Hösten 2017 bestämde jag mig för att söka ett ”vanligt” jobb för att få tillbaka lite balans. Samtidigt ville jag satsa mer på mitt eget skrivande och mindre på andras. Jag drog helt enkelt i handbromsen ordentligt. 

Sedan dess har hon gjort sig av med i stort sett allt som fanns på lager hos Stjärndistribution. Nu finns bara hennes egna titlar och ett par andra kvar. Hon har gett tillbaka rättigheterna till flera e-böcker för att minska administrationen. En hel del e-böcker och ljudböcker finns fortfarande kvar i omlopp, så på det viset lever en del av backlisten vidare. 

– Jag har mindre samarbeten med andra författare och förlag och förlaget finns kvar, jag har inga planer på att skrota Mörkersdottir. Men just nu behöver jag ett ordentligt break från utgivningen av andras verk för att tycka att det är roligt att jobba med andras texter igen. Om några år kanske jag tar upp det, men just nu är jag väldigt mätt på det hela. 

Just nu gör hon research och skriver på en roman om Dan Anderssons syster Anna. Hon läser även ett par kurser på distans via universitetet, bland annat vikingatida språk, mytologi och litteratur. 

– Det känns skönt att få ägna min fritid åt mig själv igen. Vara lite ego, säger Frida.



❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny