Ny rapport: Många lyssnar på ljudböcker för att få en känsla av sällskap

Sällskapsbehov är en viktig faktor när konsumenten väljer ljudboken framför andra typer av böcker. Foto: Istock

En ny rapport om ljudboksmarknaden publiceras idag av Svenska Förläggareföreningen. Bland annat visar undersökningen att sällskapsbehov är en viktig faktor när konsumenten väljer ljudboken.

Förra veckan publicerades rapporten ”Bokförsäljningsstatistiken. Första halvåret 2019” av Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen, där det bland annat framkom att streamingtjänsterna numera står för 46 procent av bokförsäljningen sett till volym. Tack vare streamingtjänsterna ökar försäljningen i antal böcker räknat – men samtidigt minskar intäkterna.

Nu släpper Svenska Förläggareföreningen ännu en rapport, Ljudboken: Hur den digitala logiken påverkar marknaden, konsumtionen och framtiden, som handlar om ljudbokens utveckling i Sverige.

Rapporten är skriven av Hedda Hanner, Alice O’Connor och Erik Wikberg och består av fyra delar. I den första delen beskrivs ljudbokens utveckling från 1950-talet till idag. Den andra delen beskriver marknadens aktörer och konkurrenssituation. Den tredje delen redovisar en undersökning av konsumtionsbeteenden när det gäller ljudböcker i digitala abonnemangstjänster. Den fjärde och avslutande delen ger en framtidsutblick på hur ljudböcker i digitala abonnemangstjänster fortsatt kan komma att påverka bokbranschen.

– Ljudböcker i digitala abonnemangstjänster har förändrat bokbranschen. Den här rapporten tecknar en bild över ljudboksmarknadens framväxt och hur konsumtionen av böcker förändras i denna nya försäljningskanal, säger Erik Wikberg, rapportförfattare och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Ett något oväntat resultat från undersökningen av konsumtionsbeteenden är att sällskapsbehov är en viktig faktor när konsumenten väljer ljudboken framför andra typer av böcker. Inläsarens röst skapar en känsla av sällskap. Argument för ljudboken som ofta lyfts fram – att konsumenter väljer formatet på grund av ett läsmotstånd och för att samtidigt kunna t.ex. promenera eller utföra hushållsarbete – visade ingen statistisk signifikans i undersökningen.

– Den starka kopplingen mellan sällskapsbehov och en positiv attityd gentemot ljudböcker är ett av studiens mest intressanta resultat. Det innebär bland annat att man inte bör förringa uppläsarens roll och betydelse för ljudbokslyssnaren, säger Alice O’Connor, rapportförfattare och alumn från Handelshögskolan i Stockholm.

Ladda ner hela rapporten här.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL