fbpx

Barockfantasy av Sara Bergmark Elfgren och Emil Maxén

Sara Bergmark Elfgren och Emil Maxén. Foto: Henric Lindsten

I den nya boken Knäckarbanketten frossar författaren Sara Bergmark Elfgren och illustratören Emil Maxén i den fantastiska epoken barocken.

Knäckarbanketten är en saga med barockkänsla som kan läsas av alla från cirka 6 år och uppåt. I boken kämpar två bröder, hertig Ludbert och hertig Odert, för att knäcka varandra. Samtidigt dras kökspojken Amund och en hertigdottern Ottilia in i ett magiskt äventyr.

Fantasydrottningen Sara Bergmark Elfgren står för kapitelbokens text, och serietecknaren Emil Maxén för illustrationerna. De träffades första gången på seriemässan Uppsala comics 2017. Sara var där med sin första serieroman om Vei (som hon gjort tillsammans med Karl Johnsson) och Emil med sin andra serieroman med sin andra bok Stor-Jobal från Krokjala: Det surnar i säven.

ANNONS

– Jag såg Emils bok och tänkte ”wow, vad är det här?” Det var något helt eget, det är inte så ofta man känner så. Jag blev nyfiken på honom och vi möttes igen i olika sammanhang. Till slut tog vi ett möte, och det visade sig att vi hade liknande syn på saker och ting när det gäller hur man jobbar, berättar Sara.

Emil berättade om en barnboksidé han hade, som skulle handla om en stor bankett. Idén kom från en verklig sådan, Nürnbergbanketten, som markerade avslutet på 30-åriga kriget.

– Det lät som en så himla rolig och originell idé, säger Sara. Vi började spåna och till slut erbjöd jag mig att skriva boken, om Emil ville det förstås.

Emil Maxén, som annars jobbar som konceptartist framförallt inom reklam och film, var ganska ny i bokvärlden. Förutom sin första egen seriebok hade han illustrerat ett par barnböcker.

– Jag spelade lite cool och sa att jag skulle tänka på saken, säger Emil med ett skratt. Jag har många gånger bara hoppat på saker i ren entusiasm, och tänkte inte göra det den här gången. Men dagen därpå hörde jag av mig till Sara och sa ja.

Tillsammans byggde de berättelsen om Knäckarbanketten, med utgångspunkt i Emils ursprungliga idé. Boken kan beskrivas som barockfantasy, en något annorlunda genrebeteckning. 

– Det är inte så vanligt med fantasy som utspelar sig under barocken. Hela den här eran är så bisarr, och ligger inte så nära dagens ideal … tänk bara alla män med stora magar och jättestora peruker. Mycket är nästan som fantasy i sig själv, säger Sara.

ANNONS

Sara har gett ut många böcker på Rabén & Sjögren vid det här laget, både ungdomsromaner och bilderböcker, och hon ringde sin förläggare för att presentera idén om Knäckarbanketten. Förlaget nappade, vilket innebar att de fick möjlighet att arbeta intensivt med boken med vetskap om att den skulle bli utgiven.

Modern saga med bortglömda monster

Inte nog med att handlingen utspelar sig i en miljö inspirerad av 1600-talet, boken innehåller också ett antal idag bortglömda monster och varelser från den tiden.

– De här udda varelserna är inte uttjatade på samma sätt som drakar till exempel. Min favorit är en hundmänniska vid namn Reprebus, inspirerad av helgonet Sankt Kristoffer som ursprungligen avbildades som hund, säger Emil och beskriver figuren som ”en liten skamfläck i kristendomen”.

Knäckarbanketten är uppbyggd som en traditionell saga, men innehåller samtidigt en hel del moderniseringar och mer psykologisk realism än i rena folksagor.

– Sagogenren var ny för mig, men samtidigt så bekant, säger Sara. Jag är uppvuxen med folksagor och myter, så formen sitter i mig.

Boktuggs nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna. Vi tar dig med bakom kulisserna i bokbranschen. Kostnadsfritt.
Vi delar aldrig din epostadress med tredjepart. Avsluta när du vill.

Mycket föll sig naturligt i skrivandet, som att många karaktärer fick roliga namn och att språket blev lite gammaldags – så som det brukar vara i sagor.

– Så länge man är tydlig och skapar ett sammanhang för orden så är det inget problem att använda gamla ord. Det ger en viss stämning, och så kan man lära läsarna några nya ord på samma gång, säger Sara.

En rolig del av skapandet har varit att göra research, och de har fått lära sig alla möjliga märkliga detaljer om hur man levde på barocken.

– Många saker är så konstiga att man bara skrattar åt det, säger Emil. Till exempel hade man på den tiden mängder med vaxljus för att imponera på andra, men man var tvungen att klippa vekarna hela tiden. Så ljuskronorna hissades ner varannan minut.

Roligt samarbete

Medan Emil aldrig tidigare hade jobbat i ett så nära samarbete med någon hade Sara desto mer erfarenhet, från sina samarbeten med bland annat Mats Strandberg, Karl Johnsson och Maria Fröhlich. 

– Sara visste hur man skulle lägga upp arbetet för att det skulle bli bra, och för att båda skulle få utrymme. Sedan hittade hon många lösningar där jag hade stött på problem i min grundberättelse, säger Emil.

Båda berättar om hur roligt det var att jobba tillsammans med boken.

– Det var helt fantastiskt, säger Sara. Visst innebar det hårt arbete, vi båda är väldigt petiga, men mestadels var det ren glädje.

Hon jobbar just nu med ny ungdomsroman i samma universum som Norra Latin (2017), som till stor del utspelar sig på Gröna Lund. Eventuellt kommer den ut hösten 2020. En tv-serie är också under utveckling, som hon skriver tillsammans med Levan Akin och Mattias J. Skoglund. 

Emil har länge velat hålla på med böcker, men som så många andra säkert håller med om har det varit svårt att komma in i bokbranschen. Sina egna böcker har han gjort mellan frilansuppdrag inom reklam och film. Men september 2019 är en händelserik månad, förutom Knäckarbanketten släpps även hans tredje egna serieroman, Stor-Jobal från Krokjala. Ragnagöken.

Finns det några fler outforskade historiska perioder som du skulle vilja grotta ner dig i?
– Mellankrigstiden vore kul, fast det är kanske inte direkt barnboksmaterial, skämtar Emil.

I somras fick han ta emot Albert Engströms ungdomspris som belönar unga konstnärer inom ord, bild ton och scen som verkar i Alberts anda (tidigare pristagare är bland annat Ellen Ekman och Lina Neidestam).

– Det var otroligt hedrande, det är en väldig skara av kända namn som fått priset före mig, säger Emil. Jag är inte så etablerad ännu och har slitit i det dolda, känns det som, så det är jättekul att få en bekräftelse på att folk tycker att det jag gör är bra.

Illustration ur Knäckarbanketten. Bild: Emil Maxén
Illustration ur Knäckarbanketten. Bild: Emil Maxén



❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny