Under Stockholms internationella seriefestival 6–7 april 2019 fanns för första gången ett särskilt utrymme för illustratörer att visa upp sina bilder för förlagen. Rabén & Sjögren var ett av förlagen på plats.
För första gången anordnades i år en öppen portfoliovisning på Stockholms internationella seriefestival där tecknare fick möjlighet att visa sina bilder och pitcha idéer för en handfull bokförlag.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Rabén & Sjögrens bilderboksredaktion var på plats och träffade potentiella illustratörer för barn- och ungdomsböcker samt barnserier.
– Portfoliovisning är ett koncept som förekommer på många internationella seriemässor och bokmässor, ett i sig ganska enkelt upplägg där förlagspersoner eller etablerade tecknare sitter på en stol och har öppen mottagning i en stol mittemot, berättar Josefin Svenske, förläggare på Rabén & Sjögren.
Med andra ord, ett gyllene tillfälle för tecknare att berätta om sina projekt, pitcha en idé till ett specifikt förlag eller få feedback. Enligt Josefin är det ett bra sätt för bildberättare att få koll på bokbranschen, och såklart för förlagen att träffa nya bildskapare.
På Stockholms internationella seriefestival, som gick av stapeln för 21:a gången i helgen, satt alltså representanter från Rabén & Sjögren, Galago, Natur & Kultur, Apart, Sanatorium, Ades Media och Kartago på en central plats på mässområdet och speed-dejtade tecknare.
– Det var roligt och lärorikt åt båda håll skulle jag säga. För förlagen är det viktigt att hitta nya tecknare och bildskapare, det är något vi är på ständig jakt efter. Och då är det såklart roligt att göra något lite udda som en fysisk, öppen portfoliovisning.
Intresset från bildskaparna var stort och köerna ringlade långa. Varje person fick tio minuter av förlagens fulla uppmärksamhet, vilket inte är särskilt vanligt under en hektisk mässa. Många illustratörer går själva runt och marknadsför sig, men förlagen har sällan tid för en längre pratstund eftersom fokus ofta är på att sälja böcker.
Vad tänker du om utfallet, kan det komma något lovande ut av de möten ni hade under visningen?
– Absolut, säger Josefin. Det känns också viktigt att visa att det finns en öppen dörr till oss, att vi letar efter nya skapare. Vi kommer säkert att göra om det här, på något vis, det är värdefullt att vara på andra arenor än där vi traditionellt har funnits.
Ett par gånger om året ger Rabén & Sjögren ut illustratörer som debuterar inom bilderboksområdet. Spontanansökningar kommer in hela tiden, samtidigt som förlaget har en uppsökande verksamhet och aktivt letar efter nya talanger.
Men trots att många tecknare vill jobba mot barn är det slående hur få som undersöker den marknaden först och sätter sig in i berättandet i dagens bilderböcker, menar Josefin. Ett bra råd är att börja rita barn och barnkroppar. Hon har själv en bakgrund som tecknare och fick samma råd från ett förlag för många år sedan.
– Jag hade fyllt min svarta mapp med massa bilder och ville verkligen jobba med barnböcker, men den kloka förläggaren jag mötte då sa direkt: Du har ju inte ritat några barn.
Ett annat gott råd är att öva på att teckna större scener.
– I och med att detta var en seriefestival träffade vi många serietecknare nu i helgen, och serieberättandet är ganska olikt bilderboksberättandet. I bilderböcker behövs hela uppslag ur ett annat perspektiv, där kameran står långt från motivet, säger hon.
En annan utmaning med att teckna för barn är att målgruppen ligger långt från en själv.
– Om man är vuxen och tecknar för andra vuxna kan man hela tiden ha sig själv som referens. Men om målgruppen är yngre barn kan det vara bra att testa sina bilder på någon i rätt ålder.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!