ANNONS

Årets festivalbild av Moa Romanova.

Stockholms Seriefestival lanserar digital version online – ”på nätet”

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Årets upplaga av Stockholms Internationella Seriefestival – den tjugoandra i ordningen – ställdes in på grund av covid-19. Nu lanseras en digital version.

Årets litteraturfestivaler och bokmässor har i stor utsträckning ställts in. Så även Stockholms Internationella Seriefestival (som skulle blivit den 22:a i ordningen). Arrangörerna hoppas fortfarande kunna få till festivalen i höst men med anledning av den höga osäkerhetsfaktorn lanseras nu en digital version: Stockholms Seriefestival på nätet.


ANNONS


Den 30–31 maj kan alla serieälskare följa festivalen på Kulturhuset Stadsteaterns webbplats och Facebooksida. En fullspäckad festivalhelg med både livesända och förinspelade inslag där både svenska och internationella serieskapare medverkar planeras. Programvärdar är Bitte Andersson och Anders Lundgren som samtalar med bland andra Nina Hemmingsson, Moa Romanova, Fabian Göranson, Peter Bergting och Matilda Ruta. Några av dem tecknar live. I förinspelade inslag får publiken även möta internationella storheter som exempelvis hedersgästen Simon Hanselmann (AUS/USA) i en intervju med Simon Gärdenfors.


ANNONS


– Det här är oprövad mark för oss men för oss var det självklart att få till festivalen i någon form. Vi vill locka vår vanliga publik som är utspridd i landet och världen. Vi hoppas också att den som inte är så inläst på nutida tecknade serier ska bli intresserad av vår digitala festival, säger Ola Hellsten, festivalarrangör och konstnärlig ledare för Serieteket på Kulturhuset Stadsteatern, i ett pressmeddelande.  

Årets festivalbild har tecknats av Moa Romanova, en av de mest omskrivna och rosade representanterna för den nya generationen svenska serieskapare. Hennes egenartade grafiska stil sätter tonen för årets festivalbild och för hela festivalen som i år kommer att röra sig kring ovanliga gränsvärldar. I förgrunden poserar serietecknaren, med vässad penna och vässad attityd.

– Vi är väldigt glada över att det är just Moa som står bakom årets festivalbild. När hennes debutbok kom kände man att det var något nytt i svensk serieflora, både vad gällde innehåll och form. Hennes grafiska stil funkar perfekt i affischsammanhang och signalerar samtidigt ”serier” men inte på något traditionellt vis. Det är samtida och det är uppkäftigt. Och så är hennes bild jäkligt snygg, säger Ola Hellsten.

Festivalens hjärta, seriemarknaden small express expo (spx) blir också digital. Mellan den 15 maj och 15 juni ställer fanzinister, förlag och organisationer ut sina alster på Kulturhuset Stadsteaterns webbplats, men även plattformarna Fosfor Fanzinedistro och Facebooksidan Digital Seriefestival har ställts till förfogande för mässutställarna.

Kringevenemang som exempelvis webbaserade serieworkshops kommer att arrangeras av olika aktörer före, under och efter festivalen.

Seriefestivalen startade 1999 som några få skrangliga fanzinbord och har genomgått många inkarnationer innan den växte till ett internationellt evenemang med tusentals besökare. Formen har utvecklats och omfattningen har varierat, men kärnan finns alltid kvar – kärleken till seriekonsten, ”do it yourself”-andan och gemenskapen med seriecommunityt.

Festivalen arrangeras av Serieteket, en del av Kulturhuset Stadsteatern, med stöd av Kulturrådet, i samarbete med Konstfack, Seriefrämjandet, Fosfor Fanzinedistro, Digital Seriefestival på Facebook, Franska Kulturinstitutet, Polska Institutet och Tjeckiska Centret.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Mord på semesterorten i Anna-Maria Ekblads charterdeckare

Författaren Anna-Maria Ekblad hämtar stoff från sin egna år som reseledare och tar i sina mysdeckare med läsarna på händelserika charterveckor i böckernas värld.

Anna-Maria Ekblad har alltid gillat att utmana sig själv, vilket visat sig i flera äventyr som att bestiga Kilimanjaro och köra klassikern. Redan som ung vuxen tog äventyrslusten fart, och Anna-Maria gav sig iväg för att jobba som reseledare utomlands. I sex år arbetade hon på olika resmål, och efter hemkomsten till Sverige stannade hon kvar inom yrket – totalt blev det 25 år i branschen.

– Man får jättemycket frågor när man jobbar ute, om vad som händer, om hur gästerna är och så vidare. Det är ett fantastiskt sätt att uppleva andra länder och det är en behaglig tillvaro. Jag fick göra många spännande saker och jag har alltid gillat kultur och historia, så det var härligt att komma ut på äventyr och se platserna jag hade läst om, säger Anna-Maria.

Jobbet förde henne till många platser, men framförallt arbetade hon mycket i länder kring östra Medelhavet som Grekland, Turkiet och Egypten. Hennes allra första plats som reseledare var Kreta. Det är också på Kreta som hennes första roman Systrarna på Kreta utspelar sig.

– Boken var även den ett sätt att utmana mig själv för att se om jag verkligen kunde skriva, säger hon. Jag har alltid velat skriva och hittade på mycket berättelser när jag var liten. Jag var inte så bra på att stava eller läsa, vilket beror på en lättare form av dyslexi. Men jag hade bra minne för berättelser, och har skrivit till och från under hela livet.

En skrivkurs i Italien för några år sedan var den förlösande faktorn. Där fick Anna-Maria rådet att skriva om något som hon verkligen kan. Och hon kom att tänka på alla frågor hon fått om sina år som reseledare. Så varför inte skriva om den värld hon så väl känner till? 

(...) Läs hela artikeln »