Bonnier Books lämnar USA – säljer Little Bee Books till ledningen

Håkan Rudels, vd Bonnier Books.

Bonnier Books har sålt det amerikanska förlaget Little Bee Books till Shimul Tolia, vd och Thomas Morgan, CFO. Det innebär i praktiken att Bonnier lämnar USA.

– Ja, det stämmer. Vi (Bonnier Books) har sålt allt i USA nu. Det är ett led i vår strategi att fokusera på färre och större förlagsverksamheter, bekräftar Håkan Rudels, vd Bonnier Books, för Boktugg.

Det är Publishers Weekly som rapporterar om affären i USA där Bonniers alltså väljer att sälja sitt imprint till de chefer som under knappt fem års tid varit med att bygga upp det. Bonniers satsning påbörjades 2014.

– Det här är något som planerats länge och det är en viktig del av vår internationella expansionsstrategi, sa dåvarande vd:n för Bonnier Publishing Richard Johnson i samband med att satsningen offentliggjordes.

Barnboksförlaget Little Bee Books sitter på Manhattan och ger ut runt 150 titlar per år under tre olika imprints: Little Bee (bilderböcker och kapitelböcker), BuzzPop (många licensierade titlar via samarbeten med exempelvis Nickelodeon) och Yellow Jacket (fokus på åldrarna 8-14 år).

Hur mycket pengar Bonniers fick vid försäljningen av Little Bee Books är inte offentliggjort.

I augusti 2018 sålde Bonniers förlaget Weldon Owen (som man köpte 2006) till Insight Editions, bara ett drygt år efter att Weldon Owen lanserat imprintet Blue Streak Books. Bonnier Publishing USA utgjordes därefter av Little Bee Books tre imprints och därmed verkar det amerikanska äventyret för Bonniers vara över – för den här gången.

Enda frågetecknet är vad som händer med Igloo Books (brittiskt barnboksförlag som Bonniers köpte 2014) som lanserades som imprint i USA samtidigt som Blue Streak Books.

– Inom Igloo har vi egen försäljning i flera länder med egen lokal personal, bland annat i USA. Men vi driver inte lokal originalutgivning, säger Håkan Rudels.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,