ANNONS

Nedladdningsbara ljudböcker fortsätter växa i USA

Ljudbok vs pappersbok. Foto: Fotolia.

Digitala ljudböcker i formen av nedladdning ökar försäljningsmässigt i USA och flera stora förlag indikerar att de kommer att ge ut fler titlar i formatet.
Medan streamingtjänsterna härskar i Sverige genom Storytel och dess utmanare BookBeat och Nextory så verkar nedladdningsbara ljudböcker behålla sitt grepp om den amerikanska marknaden genom såväl Audible (Amazon) som Apples iTunes/iBooks och ett antal andra tjänster.

Den amerikanska förläggareföreningen meddelade tidigare att försäljningen av nedladdade ljudböcker ökade med 19,7 procent till 640 miljoner dollar under 2016. Under de första fyra månaderna 2017 var ökningen 24,5 procent vilket visar att utvecklingen inte avstannat utan tvärtom ökat.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Enligt Publishers Weekly ökade försäljningen av nedladdningsbara ljudböcker inom HarperCollins med 47 procent under det senaste verksamhetsåret (juli 2016-juni 2017). För att möta den växande efterfrågan kommer förlaget nu att ge ut i stort sett alla sina nya vuxentitlar som digitala ljudböcker.

Även Simon & Schuster och Penguin Random House har rapporterat stark försäljning av digitala ljudböcker under första halvåret 2017. Simon & Schuster ökade 34 procent och kommer att utöka sin utgivning i audioformat med 20-25 procent i år.

Till skillnad från i Sverige är man i USA vana vid att redovisa siffror på försäljning i antal exemplar – när det gäller pappersböcker. Men när det gäller digitala böcker är det betydligt svårare att få svar på frågan – hur mycket säljer olika titlar egentligen?

Publishers Weekly har i alla fall hittat en ledtråd i News Corps rapport. Där avslöjades nämligen att Mark Manson’s The subtle Art of Not Giving a F*ck hade sålt över 470 000 exemplar i audio (varav en del i CD-format men majoriteten nedladdade MP3) att jämföra med 490 000 exemplar i tryckt form.

ANNONS

❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se