7 tips – så lyckas du med din pressrelease

En laptop är allt som behövs för att slå världen med häpnad. Foto: iStock

Det finns många fallgropar för de förlag som skickar ut pressreleaser. Boktugg ger tips på vad du ska tänka på för att nå fram till redaktionerna.

Vi får mängder av pressmeddelanden och nyhetstips till redaktionen på Boktugg. Många av dem är välskrivna och genomtänkta. Men emellanåt är det ändå en hel del som gör onödiga misstag.

Här är sju tips eller saker att tänka på om du vill få resultat med din pressrelease. Det är ingen heltäckande guide men likväl avgörande punkter.

1. Vad är nyheten?
Fundera över om den nyhet du vill att media ska skriva om verkligen är intressant för någon utanför företaget – och i så fall vem. Nyheten behöver framgå redan i rubriken på pressmeddelandet och definitivt i ingressen/inledningen. Varken läsare eller journalister har speciellt långt tålamod idag, det gäller att fånga deras intresse direkt. Det funkar med en längre pressrelease så länge den är uppbyggd enligt principen – viktigast först och bakgrundsfakta sist. Bra exempel på bakgrundsfakta är exempelvis att presentera en författares karriär och tidigare böcker eller att förlaget presenteras överskådligt med information om när det grundades, hur många anställda, omsättning och kända titlar.

2. Vem är du?
Avsändaren till pressmeddelandet bör framgå tydligt, både på avsändaradressen på mejlet och inuti själva meddelandet. Det är också bra att presentera sig själv om det inte är givet att mottagaren vet vem du är eller har en relation sedan tidigare. Det behövs ingen skoluppsats på en sida, det räcker med en mening där din roll framgår.

3. Var tillgänglig
Ett generalfel som tyvärr görs oftare än man kan tro är att ett förlag skickar ut ett pressmeddelande utan att en plan för att ta hand om intresset. När vi försöker kontakta dem via mejl eller telefon så får vi beskedet att personen sitter i möte resten av dagen, är på tjänsteresa eller rentav har semester hela veckan! Skickar du ut ett pressmeddelande – se till att vara tillgänglig på mejl och telefon resten av den dagen ifall du står som kontaktperson. En annan hemlighet till framgång är att svara snabbt och inte dröja flera dagar eller (vilket otroligt nog också händer) glömma bort att svara. De flesta journalister vill skriva om en nyhet samma dag, helst inom några timmar.

4. Skicka ut ditt pressmeddelande på förmiddagen
Vilken tid på dagen är bäst att skicka ut ett pressmeddelande? Ja, enklast är att journalister får det på morgonen så att det finns en chans att göra något av det samma dag. Skickar du ut ett pressmeddelande kl 17 så vill det till att det är en extremt stor nyhet för att någon ska göra något av det samma dag. Även om vi vid ett tillfälle fick ett pressmeddelande kl 00.15 och skrev en artikel som lades ut inom en timme så är det inget man kan räkna med. Skickar du kvällstid så är det ofta ännu svårare att uppfylla punkt 3.

5. Se till att ha högupplösta pressbilder – med utrymme att beskära
Är det någon på förlaget som uttalar sig – se till att det finns pressbilder på personen. Även om de flesta artiklar publiceras på webben idag så är det bra med högupplösta bilder. Vi älskar också ifall det finns mer än personens ansikte på bilden så att man kan beskära den efter sitt eget utrymme utan att det blir en jättelik närbild som kapar strax ovanför ögonbrynen och strax under munnen. Foto med en ny smartphone fungerar utmärkt ifall man tänker på bakgrund, ljus och har lite känsla som fotograf. Foto taget med din laptops inbyggda webbkamera ger däremot oftast ett uselt resultat. Allra bäst är förstås att anlita en professionell fotograf.

6. Skicka med alla kontaktuppgifter
Vilka personer är relevanta för journalister att prata med? Lägg med deras namn, titel, epostadress och mobiltelefonnummer i pressreleasen så att journalister snabbt och enkelt kan nå dem. Ingen orkar leta information på hemsidan. Dessutom slipper vi gärna att gå omvägen via en PR-ansvarig om det inte behövs.

7. Exklusivitet och förhandsinformation
Journalister älskar såklart att vara först och ensamma om en story. Därför ska du givetvis kontakta Boktugg först när du har en bra nyhet. Nej, skämt åsido. Exklusivitet eller att släppa en nyhet i förväg till en journalist kan vara ett sätt att få både mer utrymme och bättre kvalitet på artikeln. Men det retar samtidigt andra journalister som inte fått samma möjlighet och kan istället leda till att dessa struntar i nyheten eller bara gör en liten notis av den. Ofta är det bästa att skriva en pressrelease som erbjuder flera möjliga vinklar eller möjlighet till fördjupning för den journalist som vill skapa en egen artikel. Ett gott råd är också att låta det gå ett par timmar från det att journalister fått pressmeddelandet tills du eventuellt lägger ut en länk på förlagets egen facebooksida till pressmeddelandet på MyNewsdesk, Cision eller vilken nyhetstjänst ni nu använder. Journalister tycker egentligen att det är ännu roligare om ni länkar till nyheten hos dem istället.

Lycka till!

PS – kom ihåg att inte varje pressrelease ger resultat i form av artiklar. Det krävs ett visst inslag av tur och timing för att nå igenom bruset. Men om du följer råden ovan så ökar chansen att lyckas. Dessutom förutsätter jag att du läst igenom ditt pressmeddelande och gärna låtit någon mer läsa och ha synpunkter för att eliminera stavfel och meningsbyggnadsfel och otydligheter som minskar dina chanser.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL