Allmosebokhandeln är ingen hållbar affärsidé

Dricks i bokhandeln. Foto: Sölve Dahlgren

När experterna säger att en fysisk bokhandel måste ha samma priser som en nätbokhandel så ser några fasta bokpriser som en lösning. Men i det långa loppet är Allmosebokhandeln ingen bra affärsidé, skriver Boktuggs Sölve Dahlgren.

För inte så länge sedan skrev Boktugg om hur flera experter på detaljhandel menade att i längden kan inte fysisk bokhandel hålla ett högre pris än nätbokhandeln för exakt samma böcker. I veckan intervjuade vi Hedengrens bokhandel i Stockholm som både pressas av minskad försäljning och ökade hyror. Tidigare har Adlibris berättat att de ska öppna ytterligare en butik före årsskiftet och nyligen skrev Svensk Bokhandel att det blir i Göteborg som denna placeras.

Hedengrens och flera andra bokhandlare menar att den fysiska bokhandeln blir ett skyltfönster för nätbokhandeln. Att kunderna går in och tittar och kanske till och med får råd och hjälp av personalen innan de går hem och handlar på nätet. Det är inget nytt, det beteendet har många andra branscher sett redan och det var det som fick exempelvis hemelektronikjättar som Siba att sänka priset i butik till den egna nätbutikens nivå.

Vill kunderna ha kvar sin bokhandel så behöver de stötta den genom att handla där. Hedengrens införde halvt på skämt, halvt på allvar en möjlighet för kunderna att skänka pengar ifall de inte handlade. Om det skedde mer systematisk skulle man kunna se det som den kickback som vi på Boktugg får när ni klickar på våra köplänkar till Adlibris och Bokus och sedan handlar en bok där. Det är bara en bråkdel av vad man skulle få om man sålde boken själv. Vilket är okej för oss eftersom vår affärsidé är att sprida information om böcker och bokbranschen. Men det är inte tillräckligt för en fysisk bokhandel.

En kollega i branschen tycker att vi låter bokhandlarna få slippa undan lite för lätt när vi intervjuar någon som går knackigt eller till och med i konkurs.

– Har er förmåga till marknadsarbete och er egen talang för att driva kommersiell bokhandel någonting med era problem att göra?

Det var frågan hen menade borde ställas till alla bokhandlare som inte får det att gå runt. Att driva olönsamma butiker vidare för att man älskar produkterna sker inte bara i bokbranschen dock. Jag har sett det även i helt andra branscher där ägarna erkänner att om de var ute efter att tjäna pengar så skulle de sälja helt andra varor eller ägna sig åt något annat. Går man runt i större städer hittar man mängder av butiker som helt uppenbart inte kan sälja ens så mycket att det täcker hyran men de drivs vidare av eldsjälar eller som hobbyföretag i en familj som av någon anledning har råd med en sådan hobby.

För alla andra då? Går det att använda Allmosebokhandeln som affärsidé? Att rakryggat vädja till sina kunder att stötta bokhandeln ekonomiskt för att den ska överleva och kunna hålla öppet trots att den inte längre är lönsam. Författaren James Patterson menar att alla borde stötta sin lokala bokhandel genom att handla där. Jag vet inte om det funkar med allmosor, kanske om det görs strukturerat. Men jag tror det är betydligt bättre och mer långsiktigt att hitta en affärsmodell som fungerar även i en framtid utan fasta bokpriser. För vilken politiker skulle driva frågan om högre priser på böcker?

Jag har själv försökt driva bokhandel, bland annat genom Hoi där vi försökte rädda Hamrelius Bokhandel genom att köpa konkursboet. Det blev till slut en ny konkurs efter att vi konstaterat att köpcentrat där butiken låg hade för lite besökare. Vi försökte spela på malmöbornas känslor och få dem att inse att enda sättet de kunde rädda bokhandeln var att handla där. Men alla experter vi pratade med skakade på huvudet och sa att läget var fel. Butiken låg 200 meter från gågatan och det fanns inte en chans att göra den lönsam med den hyresnivå som gällde där.

Ett dåligt läge kan man kompensera för genom att jobba utanför bokhandeln, något flera framgångsrika bokhandlare runtom i Sverige vittnar om. Vara aktiv i olika nätverk, vara ute och prata böcker, arrangera författarkvällar själv eller tillsammans med bibliotek och andra. Man kan också vara kreativ och erbjuda en service som ingen annan gör – som Höganäs Bokhandel gjorde när de välkomnade gamla mynt som var på väg att bli ogiltiga. Det som garanterat inte fungerar är att stå kvar passiv bakom disken och hoppas att någon bara ska komma in genom dörren för att handla en bok.

Den tiden är förbi. Det geografiska monopolet för bokhandeln försvann för tjugo år sedan när nätbokhandlarna såg dagens ljus.

Som författare har jag signerat en hel del i bokhandel. Mer än en gång har det hänt att jag pratat med en kund och varit övertygad om att här blir det nog en bok såld. Jag tar upp pennan och ställer frågan ”vem ska jag skriva den till”. En kund böjde sig fram och viskade ”jag ska faktiskt gå hem och beställa den på Adlibris för det är billigare”. Andra är kanske mer finkänsliga när de säger ”jag ska inte handla den idag” (vilket i och för sig kan vara ett fint sätt att säga ”jag är inte intresserad av din bok”). Det är bara att inse att nätbokhandeln är en konkurrent när priset är lägre där. Men på senare tid har även en annan respons blivit vanligare när man sitter i en bokhandel och signerar.

– Finns boken på Storytel?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL