Hachette köper digitala bokförlaget Bookouture

Concept of online: learning ,library, school etc. Person touches to the book icon. She holds tablet pc, that contains a many different online services.

Hachette UK har köpt det innovativa brittiska eboksförlaget Bookouture som haft flera storsäljare under 2016, bland annat The Girl in the Ice som sålt över en miljon exemplar.

– På bara fyra år har Bookouture etablerat sig som ett enastående framgångsrikt och innovativt eboksförlag. Deras formidabla rykte och enorma framgångar som utgivare av flera bästsäljande eboksförfattare som Angela Marsons, Louise Jensen and Robert Bryndza, visar att Bookouture troligen vet mer om att sälja eböcker än något annat förlag i världen, säger Tim Hely Hutchinson, vd för Hachette UK i ett pressmeddelande.

The Girl in the Ice av Robert Bryndza passerade en miljon sålda exemplar i februari 2017. Under 2016 var det den näst mest sålda titeln på Amazon.com och den mest sålda titeln hos Kobo. Rättigheterna är sålda till 24 länder men Sverige är inte ett av dem. Det är första delen i Erika Foster-serien som nu sålt över 1,4 miljoner exemplar.
Vem tar de svenska rättigheterna?

Bookouture har 16 anställda som kommer att jobba kvar på sitt nuvarande kontor. Förlaget fokuserar på ”smartare digital utgivning” med myckt fokus på traditionella detaljer som redigering och omslagsdesign, men även metadata, marknadsföring via sociala medier och epost. Dessutom har de erbjudit författaren 45% royalty på eböcker.

– Att få se Bookouture blomstra de senaste fyra åren har varit ett otroligt och ovanligt privilegium. Vi har ett extremt talangfullt och dedikerat team och en fantastisk grupp författare som vi är väldigt stolta över. Att ta nästa steg och bli en del av Hachette UK kommer att hjälpa oss bygga vidare på det momentum som vi redan har och åstadkomma ännu större saker för våra författare, säger Bookoutures vd Oliver Rhodes.

Vill öka eboksförsäljningen i alla Hachetteförlag

Rhodes kommer att stanna kvar i sin roll på Bookouture men får även titeln Digital Publisher på Hachette UK där han ska hjälpa till att öka försäljningen av eböcker i hela förlagsgruppen.

– Köpet av Bookouture är ett landmärke för Hachette UK, det demonstrerar storleken på våra ambitioner att expandera och utveckla vår kärnverksamhet i förlagen geom att köpa de bästa bolagen inom respektive område, där det passar in och där deras ambitioner matchar våra egna, säger Tim Hely Hutchinson.

Hachette UK är det näst största förlaget i Storbritannien. I förlagsgruppen ingår förlag som Orion, Little, Brown och Headline och en rad bästsäljande författare som JK Rowling och Ian Rankin. Under 2016 ökade försäljningen med hela 11 procent – något som till stor del var en effekt av Harry Potter and the Cursed Child på engelska där all global försäljning (USA och Kanada borträknade) landade i UK.

Finns det något svenskt förlag som kan jämföras med Bookouture – eller har den svenska eboksmarknaden hittills varit för liten för att kunna föda ett förlag helt fokuserat på digitala format? Kan det komma att förändras när nu streamingtjänsterna levererar stora digitala intäkter?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL