Formatkampen – fysisk ljudbok tappade 31 procent

Den fysiska ljudboken fortsätter minska kraftigt samtidigt som digitala format (nedladdning ej streaming) ökar. Det visar bokförsäljningsstatistiken för 2016. Pocket ökar 0,4 procent medan inbundet tappade 2,5 procent.

En del har spått att det är pocket som tar stryk när digitala format vinner mark, tanken är att det är ett slit-och-släng-format. Inbundet borde enligt samma resonemang inte drabbas lika hårt eftersom det är böcker som oftare sparas. Men samtidigt är det känt att en del läsare som föredrar inbundet gör det eftersom textstorleken i pocket är för liten för dem, exempelvis äldre och de med nedsatt syn. Då blir eböcker ett smart val.

En berättigad fråga är hur länge de fysiska ljudböckerna kommer att överleva. Försäljningen minskade med hela 31,2 procent och är nu nere i 39 miljoner kronor totalt. Fortfarande finns en liten grupp som är långsamma eller ovilliga att ta till sig ny teknik eller tycker det är krångligt med MP3-filer och appar men denna grupp minskar stadigt. I andra änden finns småbarnsföräldrar som köpt ljudböcker på cd för att lyssna i bilen eller på cd-spelare i barnens rum. Dessa övergår nu alltmer till streamingtjänster eftersom de redan är vana att konsumera film på Netflix och musik på Spotify.

Ljudböcker på cd blir inom kort en nischmarknad. Det finns dock idag tjänster som gör det enkelt för förlagen att erbjuda cd-formatet som print-on-demand, det vill säga att man tillverkar väldigt små serier på kanske 50 exemplar.

Av siffrorna nedan framgår inte heller hur många som flyttar över till digitala abonnemangstjänster – som växer enormt enligt årets rapport över bokförsäljningen i Sverige 2016.

Så här ser försäljningen ut i de olika formaten, enligt den rapport som Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen presenterade idag.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Bokförsäljning 2016 (fysiska format i Tsek)
 Format              2015          2016        Förändring
 Inbundet          1 468 328     1 431 641      - 2,5%
 Pocket              455 089       456 904      + 0,4%
 Övriga format     1 087 134     1 085 290      - 0,2%
 Digital ljudbok*      8 585         9 498     + 10,6%
 Fysisk ljudbok       57 369        39 479     - 31,2%
 E-bok*               15 403        15 757      + 2,3%
 Utländsk utgivning  569 083       550 547      - 3,3%
 Okänd artikel        55 003        54 136      - 1,6%
 Totalt            3 715 995     3 643 252      - 2,0%
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL