Pug Förlag tar avstamp i sociala medier

När David Stark la ihop sina kunskaper med nyfikenhet och viljan att utvecklas föddes idén om Pug Förlag – en nytänkande produktion som arbetar närmare sina läsare och vill göra allt med en portion humor. Under 2017 har Pug utgivningspremiär och släpper fyra tilltänkta böcker.

Jag pratar med David i telefon strax efter lunch en onsdag. Framför mig på datorskärmen har jag slagit upp förlagets pressmeddelande där loggan – en mops med morsk uppsyn – tittar på mig. David berättar att det är Pug, hans hund som vid det här laget har skaffat sig 36 000 följare på Instagram och som förlaget är uppkallat efter.

Namnet är minst sagt passande eftersom en av förlagets grundpelare är att använda just sociala media som trampolin för att skapa humor-, fakta och presentböcker.

Det var i kommunikationsflödet på sociala medier som David upptäckte att läsarkretsar  kan finnas redan innan en bok är skriven. Nätet är översållat av grupper och communitys med brinnande intresse för specifika ämnen och David såg chansen att kunna använda det på ett nytt sätt.

– I botten är jag journalist och har arbetat både för olika lokaltidningar och TT, säger David. De senaste tre åren har jag jobbat med content marketing och kommunikation parallellt med min egen bokutgivning på Lind & Co. Böckerna där har vi baserat på Facebook-sidor och olika sajter vilket har funkat bra. När jag började fundera på vad jag kunde använda mina samlade erfarenheter till kändes det som att ett bokförlag var min grej. Där kan jag lägga samman och utnyttja alla kunskaper jag har inom social media, journalistik och kommunikation.

Genom att producera böcker tillsammans med följare blir hela processen till ett stort, kollektivt samarbete. Facebook står som huvudkälla men även i andra sociala medier hittar de inspiration.

– Vi skapar idéerna från ett befintligt engagemang, säger David. Ämnena vi väljer är sådana som är populära i sociala medier och som vi sedan kan bredda. I det vanliga livet hör man ofta bra idéer som det sedan aldrig blir någonting av. Men i sociala medier kan man genom att hitta engagerade människor redan från början säkerställa att tanken är väl förankrad. Till exempel kommer det en bok om chili i vår. Det började med att jag upptäckte ett stort chiliintresse på Facebook och hittade en grupp med 11000 medlemmar där folk går helt upp i sina chilisar, berättar om odlingen, lägger ut bilder på plantor och frukter.

Fyra böcker är planerade inför nästa år: Faktaverket Älska Chili, Humorboken Bäst of Glenn – tankar och tweets från internets goaste gubbe, Jempieteckningar: Löpande urval – av tecknaren Jennie Danehav – samt humorboken Sedan vi kom med i EU har vädret blivit sämre av Jennifer Bark och David Stark.

– Vi kommer främst att trycka böckerna, säger David. Men skulle efterfrågan finnas kan vi definitivt ta fram fler format. Mycket av innehållet kommer i efterhand med stor säkerhet att publiceras på nätet i marknadsföringssyfte.

Att hitta en blankt tomrum på bokmarknaden idag tror David inte är möjligt. Han menar att allt redan finns men att de som har en liknande produktion som Pug trots allt är få.

– Jag vill inte slå på stora trumman men det är en inriktning som är relativt unik. Av vad jag hört från olika aktörer runt omkring verkar många sakna denna typen av böcker. Det handlar om att göra en bra produktion men steget att nå ut till läsarna är lika viktigt.

Pug är lite av en underdog som tar sig in i en bokbransch som är präglad av satta gränser och fasta ramar. Att komma som nytt förlag med en ovanlig nisch kan innebära vissa svårigheter i den sortens branschlandskap men David har en ödmjuk inställning.

– Jag har tagit hjälp av Isaksson och Parson för att synas på marknaden och spontant är responsen positiv vilket jag ser som en framgång, säger han. Det allra värsta som kan hända är att jag förlorar en massa investerad tid men det är inget jag funderar över. Har jag bestämt mig för något så kör jag och jag vet att jag har sköna idéer.

– På ett stort förlag är det svårt att komma nära sina läsare och bokbranschen behöver någon som kommer in och möter slutanvändaren på ett annat sätt än det traditionella. Det finns läsare för vår sorts böcker och vår tanke är att göra allt lite roligare. Vi har dragit en gräns: Vi ska inte ge ut skönlitteratur. Men å andra sidan, får vi in ett säkert kort kan vi ändra oss, tillägger han.

David har både målmedvetenhet och flexibilitet i rösten när han berättar om sitt förlag och värdesätter allt han lär sig under uppstarten högt.

– Jag vill bli bra på det jag är intresserad av, poängterar David. Just nu arbetar jag med att göra klart Glenn Hysén-boken, det är ett skitkul. Jag hoppas kunna tillföra humor till världen med Pug Förlag, det är ett av mina fundament.

Foto: Jonas Larsson

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL