ANNONS

Bonniers Bokklubbar samarbetar med PR-byrå för att modernisera bokklubben

Bonniers Bokklubbar har i dagsläget 300 000 aktiva medlemmar och är med det Sveriges största bokklubb. För att synliggöra mervärdet med bokklubbarna och dess erbjudande tar de hjälp av PR- och kommunikationsbyrån editK.

Johanna Axiander är marknadschef för Bonniers Bokklubbar. För boktugg berättar hon mer om samarbetet med editK och varför tiden är rätt just nu för att lägga extra fokus på bokklubbarna.

– editK är en engagerad och kreativ partner med lång erfarenhet av att arbeta med vår typ av produkt och våra målgrupper, så vi är mycket glada över samarbetet. Marknaden förändras och idag köps och konsumeras litteratur på ett delvis annat sätt än tidigare. För att kunna möta detta behöver bokklubbarna ta ett antal nya grepp både marknads- och kommunikationsmässigt. Pr-arbetet tillsammans med editK är ett sådant grepp.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Bokklubbar har funnits länge på den svenska marknaden. Marknaden förändras dock konstant och Johanna Axiander lyfter fram den största utmaningen för bokklubbarna idag.

– Just nu är det att tydliggöra bokklubbarnas styrka och erbjudande jämfört med andra sätt att köpa och konsumera litteratur.

Att lyfta bokklubbarnas erbjudande är ett av huvudsyftena med samarbetet melllan Bonniers Bokklubbar och editK. Grundaren av editK, Edit Künstlicher, berättar om vad de främst kan bidra med för att stärka Bonniers bokklubbar.

– Vi kommer jobba långsiktigt med strategisk PR där vi främst bidrar med varumärkesbyggande aktiviteter och en strategi för att bredda målgruppen och förtydliga fördelarna med att tillhöra en bokklubb.

ANNONS

Vad är då de största fördelarna och mervärdena en bokklubb har att erbjuda sina medlemmar?

– Bokklubbar är en guldgruva för bokälskare som ofta upplever en stress över att hitta ”nästa bok”. Den absolut största anledningen att gå med i en bokklubb är ”kvalitet”. Genom Bonniers bokklubbar vet man alltid att boken som kommer i brevlådan är noga utvald av duktiga redaktörer med lång erfarenhet inom litteratur och att utbudet varierar i tema och litterär bredd. Det är ett aldrig sinande smörgåsbord! säger Edit Künstlicher.

En utmaning för ett koncept som har funnits, i alla fall hos Bonnier, i runt 70 år är att anpassa sig och förändra sig med tiden och samhället. Men att bokklubbarna har en plats även under 2000-talet är både Edit Künstlicher och Johanna Axiander på det klara med.

– Begreppet bokklubb är något som ligger helt rätt i tiden. Men här ligger digitaliseringen före bokbranschen och den behöver komma ikapp för att möta den allt mer digitaliserade konsumenten. Genom att hitta smarta digitala lösningar som förenklar medlemskapet och förtydligar fördelarna finns det en tydlig plats för konceptet bokklubb även långt in på 2000-talet! säger Edit Künstlicher.

Från Bonniers sida är synen på bokklubbens framtid lika positiv.

– Vår äldsta bokklubb startade för mer än 70 år sedan, så vi har en mycket lång erfarenhet av att just välja ut den för tillfället bästa litteraturen för våra medlemmar. Detta var klubbarnas främsta styrka då och är det fortfarande. Framtidens bokklubb kommer att fortsätta fokusera på det absolut bästa urvalet, läsinspiration och att guida till de bästa läsupplevelserna. Det kommer att ske på flera olika plattformar, såväl printade som digitala. Så framtiden ser ljus ut för bokklubbarna! avslutar Johanna Axiander.

 

 


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

retired6@boktugg.se