Vägen till självkörande fordon - försöksverksamhet. SOU 2016:28. : Delbetänkande från Utredningen om självkörande fordon på väg
Serie | SOU 2016 |
---|---|
Författare | |
Förlag | Wolters Kluwer |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 170 |
Vikt | 300 gr |
Utgiven | 2016-04-04 |
SAB | Oeadb |
ISBN | 9789138244302 |
Har haft i uppdrag att lämna förslag på reglering av försök med självkörande fordon på väg. Försöksverksamheten föreslås regleras i särskild lag och att tillsyn ska utövas av Transportstyrelsen.Utredaren bedömer att:
Särskild utredare: Jonas Bjelfvenstam.
- De internationella konventionerna om vägtrafik inte hindrar försöksverksamhet med självkörande fordon på väg.
- För att försöksverksamheten ska kunna genomföras under ordnade former föreslås att verksamheten ska regleras i en särskild lag. För att beviljas tillstånd till försöks-verksamheten ska den som ansöker om tillstånd - testorganisationen - uppfylla särskilda krav.
- För att säkerställa att regelverket för försöksverksamhet med själv-körande fordon på väg följs ska Transportstyrelsen utöva tillsyn över försöksverksamheten.
- När fordonet är i självkörande läge ska det straffrättsliga ansvaret bäras av den som har ansökt om tillstånd.
- Det nuvarande regelverket för ersättning vid trafikskada är sådant att det går att tillämpa på alla nivåer av självkörande fordon.
- I försökslagstiftningen behöver nya regler för kameraövervakning införas.
- Det inte är möjligt att i försökslagstiftningen ställa krav på infrastrukturen i samband med olika försök.Det inte behövs några ändringar i arbetsmiljölagstiftningen för att genomföra försök med självkörande fordon på samtliga automatiseringsnivåer.
Särskild utredare: Jonas Bjelfvenstam.