Stor rapport: Bokförsäljningen i Sverige 2017

Bokförsäljningen 2017 minskade i fysisk bokhandel och dagligvaruhandel men ökade på nätet - och i streamingtjänsterna. Foto: Fotolia. Grafik: Boktugg.

Sammanfattning av utvecklingen i böckernas säljkanaler 2017: fysisk bokhandel -4,5 %, dagligvaruhandel -11,2 %, nätbokhandel +5,0 % och digitala abonnemangstjänster +50,1 %. Allt enligt rapporten Boken 2018.

Försäljningen av allmänlitteratur ökade med 4,2 procent räknat i kronor under 2017. Det visar statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen, som idag presenteras i en rapport.

Det finns flera tydliga trender i rapporten över bokförsäljningen 2017. Den fysiska bokhandeln tappar för andra året i rad. Att minskningen på 4,5 procent är mindre än förra årets 4,9 procent är en klen tröst.

På två år har 135 Mkr i försäljning flyttat från fysisk bokhandel ut på nätet. Nätbokhandeln (i rapporten grupperad med bokklubbarna som vi vet minskar sin försäljning) ökar sin försäljning med 96,7 Mkr. En del av ökningen kommer säkert från dagligvaruhandeln (Ica, Coop m fl) som tappar 33,7 Mkr.

Men, när vi räknar samman fysisk bokhandel och dagligvaruhandel så tappar dessa alltså 97,1 Mkr. Det är lätt att tro att försäljningen därmed flyttat rakt över från butik till näthandel. Men det stämmer inte förstås, eftersom priserna är lägre på nätet. Så var kommer resterande försäljningsökning hos nätbokhandlarna ifrån? En förklaring kan vara en ökad andel av biblioteksförsäljningen.

Fördelningen mellan de olika försäljningskanalerna.
Försäljning (i TSEK) i olika kanaler under tidsperioden 1 januari till 31 december 2017 jämfört med samma period 2016.

Det kan också vara så att vi slutligen börjar se biverkningarna av streamingtjänsternas explosiva tillväxt. De ökar alltså med 50,1 procent mellan 2016 och 2017. Vilket är än mer imponerande när man konstaterar att de nu brutit igenom halvmiljardvallen och når 508,8 Mkr i försäljning (Storytel, BookBeat och Nextory).

Den exakta fördelningen mellan de tre aktörerna är inte offentlig men vi vet att Storytel hade streamingintäkter på 429 Mkr i Sverige 2017. Vilket skulle ge ca 80 Mkr att dela på för BookBeat och Nextory.

Det intressanta här är dock utvecklingen. Den fysiska bokhandeln och nätbokhandlarna pendlar upp och ner under året med sina toppar för bokrean i feb-mars, svackan i april-juli, ny topp för skolstarten i augusti och så en hygglig höst toppad med 14,8 procent av årsförsäljningen under december.

Streamingbolagen växer (än så länge) för varje månad. Storytel hade exempelvis intäkter på 118 Mkr under fjärde kvartalet 2017. Fortsätter de växa även under 2018 kommer de ensamma att nå 500 Mkr samtidigt som Nextory och BookBeat båda anger stark tillväxt.

Lägg till det att Bokus lanserar sin ljudbokstjänst inom några månader och att de kommer att skaffa sig tusentals kunder under andra halvåret så är det inte omöjligt att streamingtjänsterna om ett år kommer att visa en total försäljning på 650 Mkr.

Då är det också frågan om inte en del av den försäljningen kommer att synas i försäljningsstatistiken för de övriga formaten?

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att i kronor räknat står försäljningen av fysiska böcker för 86,3 procent av den totala bokförsäljningen på 4,162 miljarder kronor.

Bokförsäljningen 2017, fördelat per format. Tabell från rapporten Boken 2018.
Försäljning (i TSEK) av olika format under tidsperioden 1 januari till 31 december 2017 jämfört med samma period 2016. Källa: Boken 2018

När det gäller formaten så behåller inbundet sin försäljningsintäkt medan pocket tappar 3,6 procent och fysisk ljudbok hela 25 procent. De båda nedladdade digitala formaten MP3 (+11,7 procent) och ebok (-2,2 procent) står endast för 32,6 Mkr tillsammans.

Men hur ser det ut när man tittar på antalet exemplar? Vi får inte veta detta för de nedladdningsbara digitala formaten då det istället bakas in i försäljningskanalen (internetbokhandel/bokklubbar).

Antal sålda böcker (i tusental) i olika kanaler under tidsperioden 1 januari till 31 december 2017 jämfört med samma period 2016. Källa: Boken 2018

Det är återigen streaming som står för tillväxten. Under 2017 passerade streamingtjänsterna den fysiska bokhandeln räknat i antal exemplar med 13,2 miljoner jämfört med 11,4 miljoner.

När man även räknar in dagligvaruhandel och nätbokhandel så står de för tillsammans 29,3 miljoner sålda exemplar.

Med andra ord står streamingen för 31,1 procent av de sålda volymerna. Vi tittar på detta fenomen i en separat artikel.

Tittar man på genre kan man se att humaniora haft ett bra år, framför allt drivet av flera storsäljare vilket gav en ökning med 7,1 procent på antal sålda böcker.

Men den verkligt stabila trenden verkar vara att barn- och ungdomsböcker återigen ökar, nu med 3,7 procent. Det såldes 3,7 miljoner böcker i detta segment 2017.

Dataunderlaget för rapporten om bokförsäljningen 2017 är detsamma som föregående år, inga nya källor har tillkommit. Det är något som det jobbas på hela tiden, att få in alla återförsäljare. Exempelvis saknas några mindre nätbokhandlare som exempelvis BookOutlet och flera renodlade ebokhandlare som Bokon.

Nackdelen med att det tillkommer nya uppgiftslämnare är att det inte går att jämföra historiskt.

– Vi har sett det som viktigare att få med många aktörer för att få en mer komplett statistik. Tyvärr är det ju ofta så att en ny uppgiftslämnare inte kan gå tillbaka lika långt i sin försäljningsstatistik. Därför kan vi inte jämföra siffrorna fem år tillbaka, däremot kan man se utvecklingen år från år, säger Erik Wikberg som skrivit rapporten på uppdrag av Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen.

För den som själv vill botanisera och jämföra så finns hela rapporten i PDF-format hos Förläggareföreningen.

När Boktugg ber Erik summera intrycken så väljer han det positiva:

– Oavsett vilket format vi väljer att konsumera i så finns det ändå en stark efterfrågan på böcker. De digitala abonnemangstjänsterna öppnar för nya kundgrupper. Akademibokhandelns beslut att satsa på streaming visar behovet av att verka i flera försäljningskanaler och kunna erbjuda böcker i flera format. Men det finns ett stabilt grundbehov av böcker, säger Erik Wikberg.

Förutom siffror över olika kanaler och format finns i rapporten även topplistorna över de mest sålda böckerna 2017.

Fotnot: Rapporten Boken 2018 – marknaden, trender och analyser är skriven av Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm. Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står bakom rapporten.
Datainsamlingen har skett via företaget Bokinfo och omfattar uppskattningsvis cirka tre fjärdedelar av all försäljning av allmänlitteratur till slutkonsument i Sverige.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL