Är du debuterande författare eller har ni aktuella debutanter på ert förlag? Läs mer här om hur du gör för att skicka in och vilka kriterier som gäller.

Vår definition av debutant: En författare kan debutera två gånger i sitt liv: som skönlitterär och som facklitterär författare.

Du kan även hitta debutantporträtt här, i bokstavsordning A-Ö.

De senaste debutanterna

Carin Hammarberg, debutant. Foto: Thomas Nilsson

Jag har ett starkt intresse för 1700-talet. Det föddes för några år sedan när jag började jobba på Christinehof slott utanför Brösarp på det fagra Österlen. När jag klev in i detta århundrade var jag fast. Läste allt jag kom över och sög i mig information från läromästarna Mia Gröndahl och Gert Lagerstedt.

Så kom tanken på att dela med mig. 1700-talet är populärt bland författare både för vuxna och barn/unga. Men jag hittade ingen roman om en ung adlig flickas liv.

Sagt och gjort, jag började fundera på vem som kunde agera huvudperson. Fann en liten grevinna som det inte var skrivet särskilt mycket om och som det inte finns så mycket fakta om. Hon blev mystisk för mig och efter ett tag så förstod jag att hon var den perfekta gestalten i en roman. Flickan hette Ulrika Fredrika Piper (1732 och 1791). Jag kunde använda min fantasi och den kunskap jag hade om 1700-talet för att skapa en karaktär som speglade livet för en liten grevinna på 1700-talet. Grevinnan Ulla, 12 år snart 13, var född.

I min systers skugga

I min systers skugga

Tjänstefolket neg, bugade och försökte bli osynliga så snart farmor visade sig. Mamma blev alltid orolig i farmors sällskap och pappa sa ja till allt som farmor föreslog. Det var bara Stina och madam Fridh som inte var rädda för henne. Ibland när Stina gjorde upptåg och alla vände sina roade blickar mot henne kunde farmor söka Ullas blick. Läs mer »

Debutanten Dana Sederowsky. Foto: Dana Sederowsky

Jag är bildkonstnär, verksam i Malmö. Debuterade som konstnär i mitten av nittiotalet. Arbetar med videokonst, textinstallationer och fotografi. Text och språk har alltid varit den mest betydelsebärande delen i mitt konstnärsskap.

Att gå från att skriva videomonologer till nu min skönlitterära debut, som i sig nästan är i form av en lång inre monolog, var ett naturligt steg för mig. Tillvägagångssättet att arbeta skiljde sig inte nämnvärt hur jag annars arbetar.

Repetition, monotoni, ensamhetens ritualer och tidens gång är element i Separat som också är återkommande i mitt övriga konstnärsskap. Och icke att förglömma en absurd humor.

Separat skrevs innan pandemin, vilket gjort den delvis profetisk, då berättarrösten har en fixering vid såväl smittor som en annalkande undergång.

Jag har också utmanat mig själv i att ta bort hänvisningar till tid och plats i berättelsen. Även namn, ålder och kön hos huvudpersonen saknas.

Separat är samtidigt översatt till engelska, med titeln: Solo.

Separat

Separat

I Separat har Dana Sederowsky skapat en karaktär som aktivt väljer bort samhället. En karaktär som vägrar behöva någon annan än sig själv. I en blandning av korta, lösryckta meningar, listor, protokoll, långa stycken och tomma sidutrymmen beskrivs här ett liv i total social isolering. Andra människor betraktas på avstånd. Deras beteende dissekeras, analyseras och föraktas. Läs mer »
Helena Persson. Foto: Privat

Jag har skrivit i olika former mer eller mindre sedan jag lärde mig att skriva som barn. Det har varit dikter, kortare berättelser, och dagbok. Som vuxen kom skrivandet i gång mer, och då också längtan efter att skriva en längre text.

Någonstans runt 2012 påbörjades det arbete som kom att bli debutromanen Sofias val som kom i januari 2022. Att det blev en historisk roman förvånar mig inte, då historia alltid har varit ett stort intresse.

Till vardags arbetar jag som bibliotekarie, men tar också uppdrag som skrivpedagog genom Helenas skrivarverkstad®. Det kan handla om skrivarkurser eller viss lektörsläsning av text.

Jag bloggar också om mitt skrivande på Livet med orden.

Sofias val

Sofias val

Året är 1790 och greve Fabian Falkenhöök har allt utom en hustru. Hans farmors ständiga krav på att han ska stadga sig tär på honom, samtidigt är hon aldrig nöjd med någon av de kvinnor han presenterar för henne. Så när Fabian vinner en gård i en spelomgång öppnar sig också möjligheten att få en hustru på köpet. Läs mer »
Annika Wessman. Foto: Privat

Mina berättelser handlar om hur vi väljer att leva, om människor på väg mot något nytt i livet, om trassliga relationer. Så händer förstås något oväntat. Ibland något mystiskt, utanför den normala vardagen. Jag låter inte verkligheten sätta gränser, bara fantasin. Den genre jag skriver inom kallas för magisk realism. 

Jag är uppvuxen i Malmö och har bott större delen av livet i Skåne, men också fyra år i Stockholm. Nu är jag bosatt på landsbygden. Jag älskar naturen, odlar grönsaker i min trädgård, önskar att klimatomställningen kommer att lyckas och att vi får mer långsiktighet och frid i samhället. 

Mitt skrivande har funnits sedan barndomen och genom hela livet. Men utbildning, karriär, småbarnsår, sökande, engagemang, kort sagt vardagen, har ofta kommit före. Först som pensionär sätter jag helhjärtat det kreativa arbetet först. 

Den lilla byn i utkanten av planeten

Den lilla byn i utkanten av planeten

Annika Wessman debuterar med Den lilla byn i utkanten av planeten, en berättelse där ingenting riktigt är vad det verkar.


Vi får följa Elmer och Elisa, ett syskonpar med en ansträngd relation. När de börjar söka efter sina saknade föräldrar, finner de inte bara en väg tillbaka till varandra utan även en ny hemvist. Läs mer »
Ingela Wadbring. Foto: Rebecca O’Brien

Efter att ha skrivit sakprosa av olika slag i många år är det underbart att inte behöva hålla sig till sanningen. Att få fabulera fritt, stryka människor som inte passar in och gestalta i stället för att beskriva är som att kliva in i en ny värld. Mina karaktärer har blivit mina nära vänner, och jag vill verkligen veta hur det går för dem.

Med min roman vill jag underhålla, men också ställa frågor som har samhällsrelevans. Hur skulle en relation kunna se ut där en person är multisjuk efter en stroke, och den andra parten träffar en annan? Går det att leva tre? Vad säger omgivningen om en sådan relation? Det är frågor som jag utforskar i första boken om Marija, Iosif och Almira.

Stroke är en sjukdom som jag känner till relativt väl, men jag kunde lika gärna skrivit om exempelvis demens. Poängen är att det är problematiskt att leva tillsammans med någon som man inte längre kan kommunicera med. Hur länge kan man sätta sina egna behov helt åt sidan?

Och livet bara pågår

Och livet bara pågår

Marija är strax över 50 och har nästan gett upp hoppet om att finna en man att dela livet med. Men så åker hon på konferens till Svalbard, och plötsligt står han där – Iosif. Han visar Marija att det är möjligt att ha en relation som är fysisk, känslomässig och intellektuell. De kommer varandra nära och när de återvänder till Sverige fortsätter deras vägar att korsas. Läs mer »

Debutanten Henrik Hermansson. Foto: Privat

Jag har skrivit inom många olika genrer i nästan 30 år. Genom åren har jag skrivit dikter, noveller, romaner, debattartiklar och mycket annat. På senare år har jag intresserat mig för filosofi och bildningsfrågor och debuterade med en facklitterär bok kring dessa ämnen 21 januari 2022. Jag tycker om att med litteraturen angripa de stora, kanske till och med eviga frågorna, ur ett kanske oväntat och samtida perspektiv.

Jag skriver nästan hela tiden och för närvarande arbetar jag med manus inom historia, skräck och science fiction. Jag tycker det är lärorikt och utmanande att prova helt olika genrer och använda det skrivna ordet i helt olika syften – till exempel att förklara någonting pedagogiskt, skapa förståelse, inspirera, väcka olika tankar och känslor, rysningar, kalla kårar eller något annat.

Jag har även varit verksam som frilansskribent från och till under åren och kommer under våren 2022 att börja jobba som litteraturutvecklare. Mer info på www.ordochbilder.se

Allting handlar inte om dig själv här och nu

Allting handlar inte om dig själv här och nu

Handlar allting om din identitet – vem du är? Hur just du ska bli lyckligare här och nu?


Och framför allt – måste alla veta vem just du är? Hur kan du vara säker på att andra är intresserade av just dina åsikter?


Borde vi istället sluta vara självupptagna och försöka lära oss mer om vår omvärld, andra människor, andra platser och andra tider? Borde vi ägna mer tid åt vad vi tänker, säger och gör – och mindre åt vilka vi är?


Denna bok handlar om bildning. Läs mer »