Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 399 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 1099 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 399 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 1099 kr, spara 497 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
Hybridförlag tar betalt av författare – hur kan de gå med förlust?
Om författaren finansierar utgivningen av sin bok – då är det väl omöjligt för förlaget att gå back? Men riktigt så enkelt är det inte. Det finns flera anledningar till att hybridförlag får ekonomiska problem.
Det brittiska hybridförlaget Unbound gick i konkurs för en tid sedan och ett flertal författare förlorade pengar – i vissa fall pengar som samlats in via crowdfunding för att finansiera utgivningar.
Efter rapid-release: kan “hantverksförfattaren” bli nästa våg i Sverige?
Efter åratal av rapid release som mantra har amerikanska indieförfattare tröttnat och strävar istället mot att vara artisan authors, som på svenska skulle kunna översättas till hantverksförfattare. Där är det page reads på Kindle Unlimited som är giftet.
AI – förlagsverktyg eller förlagsersättare?
Analysbrevet har i en serie artiklar under våren tittat på AI-verktyg som kan användas för ljudböcker, illustrationer och översättningar. Men AI kan användas för oändligt mycket fler saker på förlagen. Frågan är om de också har potential att helt eller delvis ersätta förlagen?
Framtidens förlag via imprints eller inkubatorer?
Imprints och uppköp är de två metoder som förlagsjättarna främst förlitar sig på. Det finns exempel på succéer och floppar med båda metoderna. Kanske det är dags för bokbranschen att snegla mot inkubatorer som metod för att främja nya förlagsidéer?
Apple vs Spotify: Behövs återförsäljare av digitalt innehåll?
Apple får inte längre ta ut 30-procentig provision på den försäljning som sker inne i appar i App Store. En avgift som många bedömer som orimligt hög. En seger för Spotify, Audible och andra aktörer som säljer eböcker och ljudböcker i iOS-appar.
Second hand – en bokmarknad värd 400-700 Mkr
Hur stor är egentligen second hand-marknaden för böcker? I en rapport talades det om 1,36 miljarder kronor. Sanningen är kanske hälften av detta. Men det är fortfarande flera miljoner begagnade böcker som säljs årligen – utan att förlag eller författare får en krona.
Brytpunkten – då lönar sig eget förlag för författaren
Traditionell utgivning, hybrid eller eget förlag? Alla har sina för- och nackdelar. I slutändan handlar det dock om ekonomi och då går det (nästan) att räkna sig fram till brytpunkten då det blir mer lönsamt för författaren att välja hybrid eller framför allt eget förlag.
Författarna skriver följetonger – och drar in miljoner på Patreon
Det finns en parallell värld till den traditionella bokbranschen. Inte de nya ljudbokstjänsterna utan en flora av långa följetonger som publiceras direkt på webben i textform. Affärsmodellen är freemium där de författare som tjänar mest drar in flera miljoner per år –
Fyra udda insikter från Bokförsäljningsstatistiken 2024
Bokförsäljningsstatistiken 2024 bjuder på spännande insikter. Hur mycket påverkade statsstödet skolornas inköp av tryckta böcker – och vad händer 2025 när stödet ökar? Samtidigt står digitala format för två tredjedelar av volymen men bara en tredjedel av värdet. Är det då rätt strategi att övertyga den mest digitala generationen om att framtiden finns på papper?
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Fem steg till självläsande böcker via ljudböcker med talsyntes
Talsyntes kommer aldrig att ersätta den mänskliga rösten. Framför allt inte i en ljudbok. Du har säkert hört resonemanget, som bygger på dagens teknik men framför allt gårdagens teknik.
Bokbranschens förändring på drygt tio år sedan 2009
Boktuggs chefredaktör tittar tillbaka på sina tolv år i bokbranschen och ser en kraftig förskjutning mellan försäljningskanaler och format.
Jag debuterade och startade förlag under hösten 2009.
Nobelpris-effekten – så mycket ökar försäljningen på förlaget
Ett Nobelpris är en vinstlott för förlag som ger ut kvalitetslitteratur. Om Svenska Akademien läser upp namnet på en av dina författare kan det innebära miljoner i ökad försäljning.
Kraven på komfort kommer även till bokbranschen
Bekvämlighet har drivit utvecklingen av vår värld. Människan älskar komfort. Vilka effekter kan detta ge bokbranschen? Det naturliga steget går från pappersbok till digital bok till hybridbok.
Frontlist vs backlist i framtidens bokbransch
Frontlist blir allt viktigare när fönstret för nyheter krymper. Men samtidigt ökar intäkterna från backlist i takt med digitaliseringen. Idag tittar vi på nyheter och gamla titlar – och hur vi måste hantera dem som förlag och författare.
Dilemmat: egen distribution eller distributör?
Adlibriskrisen sommaren 2021 satte fingret på en av de centrala utmaningarna i bokbranschen: effektiv distribution av fysiska böcker. I detta analysbrev studerar vi dilemmat ur flera perspektiv och reder ut en del missförstånd.
Alla författare är lokala
All business is local. Alltså är alla författare lokala. Men lokal behöver inte vara enbart en geografisk plats, det kan också vara en helt annan typ av community som till och med är global.
Backlist – bokbranschens nygamla guldgruva
Backlist. Ett låneord som betyder äldre titlar. Det som står för uppåt 70 procent av intäkterna i bokbranschen. Både förlag och författare har nu insett värdet,
Vilka mellanled i bokbranschen finns kvar i framtiden?
I bokbranschen är två led nödvändiga: författare och läsare/lyssnare. Allt annat är mellanled. Hur många av dessa överlever teknikskiftet – eller kan rentav första ledet elimineras?
Metoder för att höja priset på en bok till 8975 kr
Bokens värde blir extra intressant när vi tittar på fackböcker. Paketering av kunskap gör att priset kan gå från en femtiolapp till tusentals kronor. Varför kostar en kurs mer än en bok?
Nifties – digitala böcker blir samlarobjekt som NFT
En av de hetaste trenderna just nu är ”Nifties” eller NFT (non-fungible token) som innebär att man med blockkedje-teknik skapar unika digitala exemplar av en fil som kan säljas och säljas vidare.
Förköp – idag och i framtiden
Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.
Fem steg till självläsande böcker via ljudböcker med talsyntes
Talsyntes kommer aldrig att ersätta den mänskliga rösten. Framför allt inte i en ljudbok. Du har säkert hört resonemanget, som bygger på dagens teknik men framför allt gårdagens teknik.
Bokbranschens förändring på drygt tio år sedan 2009
Boktuggs chefredaktör tittar tillbaka på sina tolv år i bokbranschen och ser en kraftig förskjutning mellan försäljningskanaler och format.
Jag debuterade och startade förlag under hösten 2009.
Nobelpris-effekten – så mycket ökar försäljningen på förlaget
Ett Nobelpris är en vinstlott för förlag som ger ut kvalitetslitteratur. Om Svenska Akademien läser upp namnet på en av dina författare kan det innebära miljoner i ökad försäljning.
Kraven på komfort kommer även till bokbranschen
Bekvämlighet har drivit utvecklingen av vår värld. Människan älskar komfort. Vilka effekter kan detta ge bokbranschen? Det naturliga steget går från pappersbok till digital bok till hybridbok.
Frontlist vs backlist i framtidens bokbransch
Frontlist blir allt viktigare när fönstret för nyheter krymper. Men samtidigt ökar intäkterna från backlist i takt med digitaliseringen. Idag tittar vi på nyheter och gamla titlar – och hur vi måste hantera dem som förlag och författare.
Dilemmat: egen distribution eller distributör?
Adlibriskrisen sommaren 2021 satte fingret på en av de centrala utmaningarna i bokbranschen: effektiv distribution av fysiska böcker. I detta analysbrev studerar vi dilemmat ur flera perspektiv och reder ut en del missförstånd.
Alla författare är lokala
All business is local. Alltså är alla författare lokala. Men lokal behöver inte vara enbart en geografisk plats, det kan också vara en helt annan typ av community som till och med är global.
Backlist – bokbranschens nygamla guldgruva
Backlist. Ett låneord som betyder äldre titlar. Det som står för uppåt 70 procent av intäkterna i bokbranschen. Både förlag och författare har nu insett värdet,
Vilka mellanled i bokbranschen finns kvar i framtiden?
I bokbranschen är två led nödvändiga: författare och läsare/lyssnare. Allt annat är mellanled. Hur många av dessa överlever teknikskiftet – eller kan rentav första ledet elimineras?
Metoder för att höja priset på en bok till 8975 kr
Bokens värde blir extra intressant när vi tittar på fackböcker. Paketering av kunskap gör att priset kan gå från en femtiolapp till tusentals kronor. Varför kostar en kurs mer än en bok?
Nifties – digitala böcker blir samlarobjekt som NFT
En av de hetaste trenderna just nu är ”Nifties” eller NFT (non-fungible token) som innebär att man med blockkedje-teknik skapar unika digitala exemplar av en fil som kan säljas och säljas vidare.
Förköp – idag och i framtiden
Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.