Stardist expanderar: Dubblar hyllplatserna och skriver avtal med Kartförlaget

Stardists vd och grundare Peter Boqvist och Pär Nilsson äger företaget tillsammans. Bild: Pressbild

Stardist har tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal med Kartförlaget och fördubblar antalet hyllplatser på lagret i Falun som byggs ut med 1 000 kvadratmeter. Avtalet gör det möjligt för Kartförlaget att fokusera mer på den egna verksamheten och lämna distributionen till Stardist.

De senaste åren har Stardists omsättning fördubblats och lagerytan tredubblats, det skrev Boktugg om i somras. Nu fortsätter företaget att växa och utökar lagret med ytterligare 1 000 kvadratmeter. Företaget har skrivit ett långsiktigt avtal med Kartförlaget, som för länge sedan anlitat Stardist, eller Stjärndistribution som företaget hette då.

– Nu ville de komma tillbaka och det är vi mycket glada och stolta över, säger Pär Nilsson, hälftenägare av Stardist.

Kartförlaget är Sveriges största kartförlag med en bred utgivning av kartrelaterade produkter. Samarbetet med Stardist gör det möjligt för förlaget att fokusera på marknadsföring, försäljning och produktutveckling för att öka företagets omsättning, säger Kartförlagets vd och hälftenägare Pedro Pettersson i ett pressmeddelande.

Det långsiktiga avtalet med Kartförlaget är en del i satsningen på större lokaler, och Pär Nilsson tror att det fortfarande finns potential att växa.

– Man ska väl inte tro att det håller i sig forever, men det är jätteglädjande. Det är därför vi utökar lagret så att vi kan ta emot fler förlag om de vill komma.

Vad är hemligheten bakom tillväxten?

– Vi är ganska duktiga när det gäller att utveckla digitala tjänster och enligt återförsäljarna inom både e-handel och fysisk bokhandel så är vi väldigt snabba och duktiga på att leverera. Det gör att förlagen som kommer till oss får bättre möjligheter att sälja sina produkter. Sedan är vi kostnadseffektiva, hoppas jag. Vi har inte så stora overheads som våra kollegor i branschen.

I början av nästa år lanserar Stardist sin internationella satsning, med webbshop för återförsäljare i Europa.

– Det finns ju svenska förlag som har produkter som också skulle kunna passa i Europa, till exempel Kartförlaget. Annars är det mest importerade böcker som kommer att säljas i webshopen.

Men innan dess är det julhandel, och på Stardist är det full fart sedan Black Friday.

– Black Friday är vår största dag på året när det gäller leveranser. Det känns som att det är högtryck fortfarande och det kommer att vara så fram till jul. Man brukar säga lite slarvigt att ungefär 20 procent av förlagens omsättning sker inför julhandeln och så är det antagligen fortfarande. Vi har inte märkt någon skillnad, men vi är ju inte en indikator på det, utan då måste man titta mycket större.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL