Fördubblad omsättning och tredubblad lageryta, så ser de senaste årens utveckling ut för Stardist. Det är resultatet av ett målmedvetet arbete med att bland annat förenkla logistiken och möjliggöra fler samarbeten.
För snart tre år sedan gick Pär Nilsson in som hälftenägare i Stjärndistribution, som företaget då hette. Han kom från en tjänst som vd för konkurrenten Förlagssystem och var tidigare vd för tryckerikoncernen ScandBook, där han fortfarande är delägare och sitter i styrelsen.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Pär Nilsson äger företaget tillsammans med grundare och vd Peter Boqvist som startade det 1994. Pär Nilsson säger att han kom till ett företag med fantastiska medarbetare och många pågående projekt som ligger bakom de senaste årens framgångar. Det enda han ödmjukt erkänner att han bidragit med är ”lite ny energi” och ”lite mer kundorientering”.
I våras bytte Stjärndistribution, som grundades 1994, namn till Stardist. Namnändringen är ett sätt att hjälpa de internationella kunderna att uttala företagsnamnet. För nu satsar Stardist utomlands, inte minst med en webbplats för återförsäljare i Europa där engelskspråkig litteratur lanseras.
– Vi har 7 000 engelska titlar på lager som vi kommer att erbjuda, säger Pär Nilsson.
Företaget har länge erbjudit en e-handelslösning som möjliggör direktförsäljning av såväl böcker som andra varor. Tjänsten blir alltmer populär och ska vara ett alternativ för egenutgivare även ur en ekonomisk synvinkel.
– Vi har en stark it-avdelning som bygger webbshoppar och det är fler och fler som vill jobba med oss med direktförsäljning. Jag tycker att vi ligger prismässigt bra till, men det är klart, det beror på hur man räknar. Om man som egenutgivare inte värdesätter sin egen tid som man lägger på att ha koll på beställningar, packa böcker och frakta iväg, så kan vi inte konkurrera, vi kan inte konkurrera på tiden. Men annars tycker jag inte att vi är dyra.
Stardist omsätter 72 miljoner kronor och har 30 anställda i Hofors och Falun, dit boklager och -distribution flyttade och därmed ökade lagerkapaciteten. Stardist har 1 100 förlag som kunder och boklagret ligger vägg i vägg med tryckeriet ScandBook, som Pär Nilsson alltså är delägare i.
– Vi har ett bra samarbete med ScandBook, vi samarbetar bland annat vad gäller logistik. Det gör också att vi kan minska vårt klimatavtryck, vilket är en utmaning för både oss och hela branschen. Vi jobbar för ett ännu mindre klimatavtryck och försöker transportera så smart som möjligt.
Ökad omsättning till trots, framtiden är inte utan utmaningar. Stardist har inte nämnvärt märkt av ökade fraktkostnader och elpriser men står liksom andra inför den svåra uppgiften att hantera digitaliseringen och sjunkande upplagor för pappersböcker. En titel som tidigare hade tryckts i 25 000 exemplar kanske bara trycks i 5 000 exemplar idag.
– Där står branschen tillsammans. Som förlag måste man passa in så att man inte står med en stor restupplaga, tryckerier måste liksom vi kunna hantera mindre upplagor och vara flexibla när vi tar hand om logistiken.
Att det efter Scandbook och Förlagssystem blev ett nytt arbete i bokbranschen är ingen slump.
– Jag älskar branschen och jag älskar att bygga värden. Det är intressanta människor, en speciell bransch med mycket humankapital. Och det finns ett sådant värde i böcker, de är så långlivade. I andra delar av branschen med trycksaker, där är det ju en livslängd på fem sekunder. Jag tror jättemycket på den tryckta boken.
Hur ser planerna framåt ut?
– Vi har många projekt, men vi vill jobba mer med slutkundsförsäljning, vi vill erbjuda en komplett tjänst. Det är svårt för ett förlag att jobba med slutkund, där kan vi hjälpa till.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!