Alexandra Torstendahl skriver om 30 år i författarnas tjänst

Alexandra Torstendahl, VD The Book Affair. Foto: Privat.

Hur har den svenska bokbranschen förändrats de senaste 30 åren? Alexandra Torstendahl, idag VD för The Book Affair, tittar tillbaka på vad som hänt sedan hon började jobba på Götes bokhandel våren 1992.

Nu går jag snart in i den så viktiga sommarvilan och då med hela 30 år i bokbranschen!

Efter mina litteraturstudier och med ett brinnande intresse för böcker, fick jag jobb på anrika Götes bokhandel på Södermalm, våren 1992. Alldeles nyss jobbade jag i en bokhandel – och nu tre decennier senare är jag VD på The Book Affair med en mission som bestått genom åren – att kriga för varje titel och se till att boken och den goda berättelsen når läsaren. 30 år i författarens tjänst!

Jobb i bokbranschen en dröm

Att få arbeta i bokbranschen var en dröm som blev sann. Det var lika attraktivt och spännande då som nu. Samhörigheten med kollegor, branschfolk och arbetet med de duktiga författarna är svårslaget. Det finns en gemensam stolthet i bokbranschen som jag verkligen älskar.

Under mina 30 år i branschen har jag fått uppleva flera olika perioder och stora skiften. Jag har haft glädjen att jobba med flera duktiga ledare som tagit oss framåt i branschen. Både förlag, författare och återförsäljare har åtskilliga gånger fått tänka om och tänka nytt och det har varit lärorikt, spännande och ibland tufft.

De stora milstolparna är främst nätbokhandelns entré och snabba tillväxt på marknaden som många såg som ett stort hot mot den fysiska bokhandeln. I höst firar Bokus 25 år och det visade sig finnas plats för både bokhandeln och nätbokhandeln. På den tiden var också bokklubbarna jättestora, så vi säljare fick se de stora volymerna gå från bokklubbar och bokhandlare till nätbokhandeln som tog marknadsandelar snabbt.

De digitala böckernas intåg

Nästa stora skifte, och inte helt utan oro och utmaningar då heller, var formatfrågan som för cirka tio år sedan seglade upp på förlagens agendor och fokusområden. De digitala böckerna och dess framfart på marknaden har varit en tuff nöt att knäcka för både förlag, författare och för återförsäljarna i och med streamingtjänsternas entré och snabbväxande verksamhet.

Frågan än i dag är hur stor andel av vår läsning/lyssning som kommer ske digitalt? Och hur ska vi hitta lönsamhet för både förlag och författare på de digitala formaten? Det kommer så klart visa sig att det finns plats både för fysiska böcker, eböcker och ljudböcker.

Rättigheter – en framtidsfråga

Kanhända är den viktigaste diskussionen idag ändå rättighetsfrågan! Vilka vägar är möjliga för förlagen att gå? Knyta författaren hårdare till sig genom långa avtal med stora förskott eller frilägga rätten till innehållet till upphovspersonen i ett annan typ av samarbete genom så kallade ”reversed rights”? Vem äger egentligen rätten till en bok? Om det historiskt alltid varit förlagen så tycker jag det är dags att ifrågasätta varför det måste vara så.

The Book Affair arbetar med en omvänd affärsmodell där våra författare äger sina rättigheter. Vi har stort fokus på lönsamhet och även på författarens egna försäljningskanaler.  Vi ser över författarens HELA mission, där boken är en del av den totala verksamhet som ska växa i samband med boklanseringen.

Så för mig är det växande antalet försäljningskanaler också ett skifte som närmar sig med stormsteg, där de numera är både lätt och rätt att kommunicera och sälja sin bok direkt till slutkonsument.

Idag är jag en säljande VD och jag arbetar med många olika delar på förlaget, men det är alltid försäljningsfrågor som är mitt livselixir. Jag är säljare ut i fingerspetsarna. Och på tal om försäljning så har bokbranschen gått väldigt bra under pandemin.

Förlagen är glada då bokförsäljningen har ökat, men jag skulle vilja lyfta frågan om författarperspektivet. Är de lika nöjda? Har de också tjänat bra med pengar? Utan författarperspektivet är vi ingenting.

Nu önskar jag er alla en trevlig sommar med massor av god läsning i hängmattan – som den här boken om ikonen Barbro Svensson – vilken stjärna och vilken mamma: Vår mamma Lill-Babs!

Om gästskribenten
Alexandra Torstendahl är VD för The Book Affair.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL