Bookmark förlag 10 år: ”Tillväxten får inte urholka omsorgen om författarna”

Claes Ericson, VD Bookmark förlag, tillsammans med Sofie Sarenbrant på 10-årsjubileumsfesten, veckan före hennes egen releasefest. Foto: Linda Eliasson.

Bookmark förlag firar 10-årsjubileum och ser tillbaka på ett rekordår då omsättningen ökade till 65 Mkr. Dags att sikta mot 100? Nej, VD Claes Ericson vill inte öka utgivningen och urholka omsorgen om författarna.

Siffran 100 Mkr har hörts ett par gånger de senaste åren. Polaris siktar dit, liksom Mondial och säkert flera andra förlag. Tukan och Lind & Co har passerat tresiffrig omsättning. Bookmark förlag har allt som krävs för att ta språnget, under 2021 ökade man omsättningen till 65 (51) Mkr.


ANNONS


Så är målet 100 Mkr även för er?
– Nej, jag tror tvärtom att vår nuvarande storlek är en ”sweet spot”. Det finns fördelar i att inte vara för liten då man saknar resurser. Det är många som har djärva försäljningsmål men risken är att man ökar antalet utgivna titlar och istället urholkar det som är vår styrka – omsorgen om författarna, säger Claes Ericson några dagar efter jubileumsfesten.

Han laddar för en ny stor fest, releasen av Sofie Sarenbrants Själsfränden som är en stor och viktig utgivning för förlaget.

– Det är den största releasen någonsin för Sarenbrant. Hon växer för varje titel. Mytomanen (2020) är uppe i 358 000 exemplar men kommer förmodligen att passeras av Skyddsängeln (2021) som kom i pocket för en månad sedan. Snart kommer en Sarenbrant-titel att passera 400 000 exemplar, säger Claes.

Men det var inte det som var affärsidén när Claes Ericson och Fredrik Gustafsson pitchade för några investerare 2012.

– Nej, Fredrik hade tröttnat lite på den svenska bokbranschen efter Pocketförlaget. Vi skulle ta svenska bästsäljare till USA och ge ut eböcker på engelska. Vi lanserade den 18 maj 2012 och lyckades få en listetta på Amazon med Carin Gerhardsens The Gingerbread House den 24 juli. Vi sålde 20 000 eböcker på några timmar för 1,99 dollar styck via Kindle Daily Deal. Det är inte många som haft en listetta i USA, säger Claes.

Men det höll inte. De brände snabbt 1,5 Mkr på PR-jippon och översättningar.


ANNONS


– Vi var nybörjare och sköt från höften. Men vi lärde oss också mycket. Då fick vi idén att börja ge ut böcker på svenska istället. Vi snappade upp Sylvia Day och lyckades bra med hennes böcker. Det var enklare för oss att jobba här i Sverige med Fredriks nätverk bland både återförsäljare och författare.

Denise Rudberg är en av de författare som numera ger ut på Bookmark förlag. Foto: Linda Eliasson.

När de gjorde sin investerarplan var slutmålet att omsätta mellan 40 och 50 Mkr. Alltså finns det ingen ambition att fortsätta växa även om det är just vad man gjort. Och eftersom 2021 var ett så bra år kommer även 2022 att bli det.

– Det blir lite så automatiskt eftersom starka titlar från 2021 kommer i pocket 2022. Men det här är första året som vi inte nyanställt eller ökat antalet titlar. I år blir en konsolidering för att se vad vi har, säger Claes och tillägger:

– Men vi konstaterade nyligen att vi kommer att ge ut 10 procent fler titlar 2023, bara när vi ser på bestämda titlar. Så vi kommer att nyanställa i början av 2023, säger Claes.

Bookmarks 10-årsfest. Niclas Sandin, VD för Bookbeat som är en viktig partner för förlaget samtalar med kollegan Emelie Hollbox. Foto: Linda Eliasson.

En förebild för det då unga förlaget var Piratförlaget som också hade en relativt tajt utgivning sett till antalet titlar och författare.

– Jag tror att vi har fler anställda per utgiven titel än något annat förlag. Och vi säljer förmodligen fler exemplar per titel än de flesta. Vårt smala nålsöga ska bli ännu smalare, säger Claes Ericson som snabbt påpekar:

– Vi är inget bästsäljarförlag, men vi har några författare som säljer väldigt bra. Även vi har lite av de klassiska gungorna och karusellerna. Varje förlag behöver ett antal återkommande författarskap som säljer bra, som kan utgöra en ryggrad.

I takt med att förlagets omsättning växt har allt fler författare fått upp ögonen för Bookmark. Inte bara etablerade utan även debutanter.

– Vi får in ofantligt många debutantmanus. Numera ger vi också ut någon debutant per år, det gjorde vi inte tidigare, säger Claes.

Det finns inte mycket plats på utgivningslistan för titlar av nya författare. Bookmark har lyckats bra med flera översatta författare som exempelvis Anthony Doerr och Andy Weir. Men de tackar också nej till mycket.

Recept för en lyckad fest: en popcornmaskin. Foto: Linda Eliasson.

Har ni missat någon bästsäljare?
Där kräftorna sjunger [av Delia Owens]. Den tackade jag nej till. Jag trodde inte att det temat skulle funka i Sverige. Där har vi en svaghet, vi kan inte chansa på fem-sex okända kort som den boken ändå var. Det var ett hypat manus i London. Men all credd till Forum som gjort ett fantastiskt jobb med den boken, säger Claes Ericson.

Bokbranschen har förändrats en del under det decennium som Bookmark funnits. Både när det gäller formatförskjutningen mot ljudböcker och kampen om författarskap, både bästsäljande och nya. Claes Ericson upplever att det är mer budgivning idag.

– Speciellt författare med en färdig målgrupp, det kan vara skådespelare eller andra kända personer där man vet att det finns många som kan vara intresserade av att läsa vad de skriver.

Alla är på jakt efter nästa stora författartalang. Bookmark tar ett annorlunda grepp med en ny skrivartävling riktad till gymnasieungdomar i åldern 16-19 år som kan skicka in en text som kan vara en novell, dikter eller ett embryo till en roman.

– Det här är inte ett PR-jippo utan ett sätt att försöka nå ut till grupper och områden som vi normalt inte får in manus från. Vi vill hitta personer som har lust, talang och vill skriva. Men som kanske inte uppmuntras att göra det av sin omgivning idag. Vi vill entusiasmera unga att skriva och läsa. Och öka intresset för att jobba i bokbranschen, säger Claes Ericson.

Den typen av projekt som stora lönsamma förlag har råd att ägna sig åt. En grupp av förlag som Bookmark numera räknas till.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Den här artikeln är möjlig tack vare

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Vill du bidra med mindre belopp går det bra att swisha på 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Koll på böcker och bransch på 5 min

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 9000 andra.