Egmont vill dubbla omsättningen på digitala böcker – satsar 70 miljarder

Steffen Kragh, Koncernchef, Egmont. Foto: Nicolai Lorenzon.

Egmont Saga, en del av mediekoncernen Egmont, vill dubbla omsättningen inom fem tillväxtområden – däribland digitala böcker – fram till 2025. Därför ska Egmont investera 70 miljarder kronor i innehåll.

– 2021 var ett starkt år för Egmont och det är mycket tillfredsställande att se hur fint Egmont har utvecklats med vårt medieinnehåll i den massiva internationella konkurrensen. Samtidigt har vi under de senaste åren byggt upp betydande nya affärer baserat på tre megatrender: att användarna streamar mer, spelar mer och handlar mer online. Vi vill fördubbla fem områden – digitala böcker, tv-streaming, tv- och datorspel, digitala byråer och e-handel – samt utveckla de övriga medieverksamheterna ytterligare och investera 70 miljarder kronor i innehåll, säger Egmonts koncernchef Steffen Kragh i ett pressmeddelande.

Ambitionen är att omsätta 28 miljarder kronor 2025, vilket är en markant ökning i jämförelse med 2020 då omsättningen uppgick till 16,2 miljarder kronor.

Läs mer om Egmonts satsning på Insider.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL