Storytel ser ljudböcker i metaverse och ökad takt i förvärv och samarbeten

Storytel abonnenter 2021
Storytels tillväxtkurvor för 2019-2021, intäkter och abonnenter. En stadig ökning, men investerarna skulle nog vilja se lite brantare kurvor uppåt. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Storytels kvartalsrapport för Q3-2021 innehöll för första gången ordet metaverse. Utanför Norden står fyra andra länder för mer än hälften av abonnenterna. Spotify-samarbetet dröjer till ”första halvåret 2022”.

Idag på morgonen släppte Storytel sin kvartalsrapport. En kvart före denna kom nyheten om en storsatsning på hållbarhetsarbete som du kan läsa om i en separat artikel.

Så hur går det egentligen för Storytel med världsherraväldet? Intäkterna ökar och antalet abonnenter ökar. Procentuellt sjunker tillväxten, även om den faktiskt var högre under Q3 än under Q2. Dessutom blir växelkursen allt viktigare när nu Storytels intäkter utanför Norden – och EU – ökar. Även när det gäller valutornas kurser ser de bättre ut idag än för ett år sedan.

Samarbetet med Spotify var tänkt att köra igång under fjärde kvartalet 2021, men på grund av ”tekniska överväganden” har det skjutits fram och parterna räknar istället med att göra Storytels ljudböcker tillgängliga på Spotify ”under första halvåret 2022 istället”.

I sitt brev till aktieägarna inleder Jonas Tellander med att peka på ljudtrenden som just nu sveper över världen.

”Audio är en nyckelkomponent, lika självklar som det visuella, i skapandet av virtuella världar och övertygande och lockande framtida tjänster i metaversen, eftersom alla fysiska platser och tjänster har motsvarande platser för ljud, vilka är unika och autentiska tillgångar – precis som berättelsen eller ljudbokens berättares röst. Och ingenting förmedlar kombinationen av känslor och närvaro så starkt som audio”, skriver Tellander.

Spotify framhöll ju i samband med sin kvartalsrapport att deras satsning på podcasts nu börjar ge effekt. Boktugg skrev i sitt analysbrev förra veckan om de fem nivåer av talsyntes som visar vägen mot framtiden.

Ljudboksbibliotek självklart för unga familjer

Tellander nämner även rapporten Svenskarna och internet som vi skrev om nyligen som visar att Generation Y (födda på 80-talet) och barn födda på 2010-talet är storkonsumenter av ljud.

”Det indikerar att det virtuella ljudboksbiblioteket är på väg att bli lika självklar för den unga moderna familjen som den fysiska bokhyllan var för tidigare generationer”, skriver Tellander.

Samtidigt hoppas nog Storytel att de fysiska bokhyllorna finns kvar i ytterligare någon generation med tanke på alla de bokförlag man äger och där pappersböcker fortfarande utgör en stor del av intäkterna. ”Den rekordhöga EBITA-marginalen förklaras av ökad digital försäljning, färre returer när fysisk försäljning skiftat från fysiska bokhandlar till nätbokhandlar och lägre fasta kostnader som ett resultat av Covid-19 och den digitala transformationen”.

Men för att sätta det i perspektiv: Books (förlagen) hade intäkter på 180 Mkr under Q3-2021 (150 Mkr 2020), ökningen förklaras av både organisk tillväxt och förvärvet av Lind & Co. Som jämförelse var streamingintäkterna 583 Mkr för kvartalet (490 Mkr 2020). Dock: förlagens försäljning till Storytel finns inte med i siffran 180 Mkr, endast till övriga återförsäljare.

Fyra länder dominerar utanför Norden

Så hur går det egentligen med tillväxten på streaming – utanför Norden? Aktieägarna längtar efter den dag då Norden är den lilla delen, precis som för Spotify idag. Under tredje kvartalet var fördelningen 60-40 procentuellt mellan Nordic och Non-Nordic. För ett år sedan (Q3-2020) var fördelningen 66-34. Det går alltså åt rätt håll.

Av de 700 000 abonnenter som Storytel har utanför Norden återfinns majoriteten i fyra länder. Enligt rapporten har Nederländerna, Polen, Ryssland och Turkiet alla över 100 000 betalande abonnenter. Vilket innebär att de flesta av de övriga är relativt små fortfarande.

Latinamerika och Spanien visar svag utveckling och nästan nolltillväxt (vilket innebär att man tappar lika många abonnenter som man rekryterar nya). Indien är en jättemarknad som man hoppats mycket på och där Storytel genomfört prissänkningar via olika erbjudanden. Där ökade dock churnen (alltså andelen abonnenter som inte förnyar) som en effekt av att indiska banker tog bort återkommande betalning på kreditkort. Dessa har dock återintroducerats sedan 2 november, vilket borde minska churnen igen.

Inte precis de nyheter som investerare velat läsa. Storytel experimenterar med paketering och prissättning på de olika marknaderna. Det är uppenbart att det som funkar i Norden inte nödvändigtvis funkar i Asien, Mellanöstern och Latinamerika.

Googles sänkta avgifter gynnar Storytel

Däremot finns det positiva nyheter när det gäller kostnaderna för att hantera betalningar. Google meddelade att de kommer att sänka sin avgift/provision på betalningar i appar från 30 till 10 procent. Redan nu innebär det att kostnaderna för Storytel sjunker med 1 Mkr i månaden, baserat på nuvarande antal abonnenter.

”Det gör dessutom Google till ett mer attraktivt betalningsalternativ för Storytel på andra marknader”, skriver bolaget i rapporten. Storytel har redan introducerat Google som betalalternativ i Polen (oktober) och kommer under Q4 att göra det i Finland och Italien.

Storytel kommer inte att nå milstolpen 2 miljoner abonnenter under 2021. Man förväntar sig att landa på mellan 1,82 och 1,84 miljoner.

Lite siffror ur rapporten för Q3-2021 (Q3-2020) om ej annat anges:

  • För helåret 2021 räknar Storytel med totala intäkter på 2,25 miljarder kronor och en EBITDA-marginal på -6 %.
  • Nettoomsättningen landade på 714 Mkr (609 Mkr)
  • Resultat EBITDA -12 Mkr (+7 Mkr)
  • Resultat före skatt -60 Mkr (-24 Mkr)

Under de tre första kvartalen 2021 är Storytels samlade förlust på sista raden, efter skatt, hela 275 Mkr. Det kan jämföras med förlusten samma period förra året, -118 Mkr eller helåret 2020 som slutade på -184 Mkr.

Fler förvärv och fortsatta investeringar

Det kostar att växa. Lönekostnaderna ökade exempelvis till 149 Mkr (125 Mkr) för Q3-2021.

Finansiellt är dock Storytel fortfarande starkt med 1,2 miljarder i kontanter eller motsvarande.

I rapporten skriver Jonas Tellander att Storytel tillsammans med EQT (som äger nästan 10 procent av Storytel) kommer att fortsätta investera i innehåll men även accelerera M&A (uppköp av andra bolag), strategiska partnerskap och marknadsföring.

”Jag är övertygad om att vi etablerat ett ledarskapsteam som kommer att hjälpa oss på resan mot att bli världens ledande ljudboksföretag 2030”, skriver Jonas Tellander.

Nu återstår att se hur börsen tar emot rapporten. Aktien har handlats ner de senaste veckorna även om den tog ett litet skutt upp igår kväll före börsens stängning.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL