Bibliotek reagerar på minskat utbud – Adlibris kan förlora uppdrag

Adlibris paket är ofta tilltufsade som alla andra som transporteras av PostNord. Men att företaget Adlibris nu får stryk i debatten är självförvållat. Foto: Boktugg.

Adlibris beslut att kräva extern distributör även av de minsta förlagen kan få konsekvenser. Flera bibliotek säger att det är en faktor som minskar Adlibris möjligheter att få leverera till dem.

Som Boktugg rapporterade om för två månader sedan har Adlibris ställt ett ultimatum till de alla minsta förlagen: skaffa en extern distributör annars plockar vi bort era titlar ur vårt sortiment. Vi konstaterade redan då att det var ett illa genomtänkt beslut som skulle kunna få konsekvenser i form av uppretade småförlag och egenutgivare – samt i slutändan leda till en debatt om maktmissbruk eftersom Adlibris levererar till väldigt många folkbibliotek.

Efter semestrarna har nu debatten vaknat och det stora medierna vaknat. Det började med en debattartikel av NOFF:s ordförande Alexandra Nedstam.

SVT och Kulturradion hängde på och ställde frågor till biblioteken som inte alls var nöjda med att deras leverantör väljer att stänga ute mindre förlag.

– Det som oroar mig med de nya kraven är att Adlibris inte kommer kunna representera så pass många förlag som de gör idag. Det leder till att Stadsbiblioteket måste ha fler egna kontakter och hantera fler inköp och det leder till ökade kostnader för biblioteken, säger Daniel Forsman, stadsbibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek, till SVT.

Stockholm ska omförhandla sitt nuvarande avtal med Adlibris i höst och därför är det extra känsligt.

– Om det här påverkar Adlibris möjlighet att leverera till biblioteken så är det klart att det påverkar deras chanser. Men det är flera kriterier som vägs samman, säger Daniel Forsman till SVT.

Adlibris säger till SVT att de kan hjälpa biblioteken att beställa böcker även utanför deras ordinarie sortiment.

Boktuggs analys

Så i klartext tänker Adlibris blockera titlar från ett antal små svenska förlag för sina privat- och företagskunder (som ju står för minst 90 procent av försäljningen, kanske mer) men samtidigt behålla miljontals utländska titlar i sortimentet. För att blidka biblioteken ska de ändå låta titlarna synas för dessa och beställa dem manuellt?

För en utomstående så framstår beslutet enbart som tondövt och för varje gång Adlibris försvarar det offentligt så sjunker de längre och längre ner i kvicksanden.

– Vi är måna om att hitta distributionslösningar som passar alla men de måste vara ekonomiskt hållbara, säger Elias Vieglins PR-chef på Adlibris till SVT, vilket är en upprepning av det längre svar Adlibris gav oss för två månader sedan:

– Som alla företag ser vi alltid över våra processer och flöden för att skapa så optimal kundupplevelse som möjligt. Så en av anledningarna att vi informerade förlagen att de nu behöver sälja via en distributör är för att vi i dagsläget manuellt hanterar nära 1000 förlag, vilket vi inte har resurser för. Men genom att förlagen går över till distributörer så kan vi bland annat korta ledtiderna och fokusera på att kunderna får en så smidig upplevelse som möjligt, sa Ellinor Ring, inköpschef på Adlibris, då.

Att Adlibris förra året avvecklade sitt (av småförlag) uppskattade kommissionslager kan jag förstå, att lagra varor som inte omsätts i tillräcklig takt kostar pengar. Men att ta emot varor som är köpta, packa om dem och skicka ut till kunder, det borde tvärtom generera pengar. Adlibris har haft mer än ett år på sig att tänka ut en automatiserad självservicelösning som kunde involverat förtryckta fraktetiketter, fraktsedlar, kravlista på de förlag som håller fast vid egen distribution, höjda priser på dessa titlar, förlängd uppskattad leveranstid osv. Men istället valde man den fyrkantiga vägen: maktspråk.

För tio år sedan var Adlibris småförlagens vän. De var generösa, hjälpsamma och flexibla. Det kändes fortfarande entreprenörsdrivet trots att Bonnierkoncernen köpte företaget redan i november 2004.

– Vi vill bibehålla entreprenörskänslan och det tror vi att vi kan med Bonniers som ägare. Det verkar så om man ser till förlag som de köpt. Man ser att de har fått behålla sin indivudualitet. Det är hoppfullt, sa Adlibris vd Magnus Dimert till SvB när affären offentliggjordes.

Grundarna Pär Svärdson och Fabian Fischer var kvar till 2011. Dimert återkom då som VD (efter några år på Sveavägen inom Bonniers) men tre år senare meddelade han att han slutade:

– Jag vill jobba mer entreprenöriellt, sa han till Market.

När jag talar med småförlag idag så finns inte den gamla bilden av Adlibris kvar. Entreprenörskänslan falnade successivt under första mitten av 2010-talet. Ibland är kritiken mot Adlibris och de andra stora återförsäljarna orättvis och överdriven. Men just i fallet med att plocka bort titlar från förlag som vill sköta sin distribution själva så är kritiken rimlig.

Som en småförläggare sa: ”Adlibris kanske ska åka på studiebesök till Bokus som har löst det på ett väldigt smidigt sätt.”

Eller som en bekant som jobbar med ehandel uttryckte det:
”Pär Svärdson [Adlibris grundare som numera driver Apotea] hade aldrig valt en så klumpig lösning som att kasta ut leverantörer med produkter som kunderna vill köpa. Det här är ett typiskt tjänstemannabeslut av anställda direktörer.”

Ouch.

Principbeslutet innebär att Adlibris tackade nej till den här bästsäljaren.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL