Storytel har snart en miljon abonnenter bara i Norden

Storytel börskurs aktie
Storytels börskurs har varit en berg- och dalbana trots att tjänsten fortsätter växa stadigt för varje kvartal. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Storytel överträffade sina prognoser för andra kvartalet. Under det senaste året adderade man 150 000 abonnenter och är på väg mot en miljon i Norden.

– Kundtillströmningen fortsatte i enlighet med plan under kvartalet. Tillväxten drevs av vår populära klassiker – Storytel Unlimited-abonnemanget – men också av det lägre prissatta Select-abonnemanget, som endast erbjuder konsumtion på lokalt språk, vilket bidrog till starkt stigande abonnenttal på den indiska marknaden under kvartalet, om än med något lägre ARPU, säger Jonas Tellander, grundare och VD för Storytel, i ett pressmeddelande.

Vi kan sammanfatta det hela i punktform:

  • Det genomsnittliga antalet betalande abonnenter i Norden under andra kvartalet 2021 uppgick till 983 600, en ökning på 150 300 abonnenter jämfört med andra kvartalet 2020 eller + 18 procent.
  • Streamingintäkterna i Norden kom in på 423,3 Mkr, jämfört med 366,3 Mkr Q2-2020.
  • ARPU (snittintäkt per användare) kom in på 143 kr vilket var bättre än under första kvartalet (140 kr).

ARPU är ett viktigt mått. Samtidigt så kan de här nya abonnemangsformerna som Storytel börjat testa i andra länder, men ännu inte lanserat på den svenska marknaden, göra att en lägre snittintäkt ändå kan vara mer lönsam. Ett tak på antal lyssnade timmar begränsar nämligen kostnaden för Storytel.

– Storytels övertygelse och vilja att skapa flexibla och attraktiva erbjudanden för alla konsumentgrupper, resulterade också i fler lanseringar av vårt Light-abonnemang  – en prenumerationslösning som erbjuder kunden en anpassad mängd lyssnings- och lästimmar varje månad – i Ryssland, Spanien, Mexiko och Turkiet, säger Jonas Tellander.

Norden närmar sig milstolpen på en miljon abonnenter och ska vi tro Mediavision är det framför allt Norge och Finland som bidrar med tillväxt.

För aktieägarna är det kanske mer väsentligt vad som händer utanför de små språkområdena i norr och mer intressant med de stora längre söderut.

  • Genomsnittligt antal betalande abonnenter utanför Norden växte med 52 procent jämfört med det andra kvartalet 2020 och uppgick till 643 300 abonnenter, vilket motsvarar en årlig ökning på 219 600 betalande abonnenter.
  • Streamingintäkterna utanför Norden ökade till 122,1 Mkr under det andra kvartalet 2021, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 32 procent.
  • ARPU för segmentet Non-Nordics uppgick till 63 SEK, vilket var något under prognosen för andra kvartalet 2021.

Under andra kvartalet fick Storytel drygt 60 000 nya kunder utanför Norden och 26 000 i de nordiska länderna, jämfört med första kvartalets siffror.

På börsen (Nasdaq First North) har Storytel haft en svag sommar så här långt. I slutet av maj var aktien uppe över 230 kr (efter att ha varit nere på 189 kr någon vecka tidigare) men igår stängde den på 213 kr vilket är en nedgång på 7,4 procent. Den 22 juli 2020 toppade den faktiskt på 298 kr.

Hur står sig Storytel mot Bookbeat och Nextory? Till skillnad från Storytel är dessa inte börsnoterade och därför medvetet vaga i sin rapportering. Bookbeat har uppgett att de passerade 500 000 betalande abonnenter under andra kvartalet, vilket alltså är mindre än en tredjedel av Storytels abonnentstock. Men om man ska räkna baklänges och lita på att de växte med 50 procent mellan Q2-2020 och Q2-2021 så ska de ha fått 167 000 nya kunder. Vilket fortfarande är färre än Storytels 369 900 nya kunder. Å andra sidan finns Bookbeat på färre marknader.

Idag meddelade Nextory att de växer mest procentuellt av de tre svenska tjänsterna under andra kvartalet, + 60 procent. Men där får vi ingen siffra på antalet abonnenter så det är svårt att jämföra. Kanske blir det en börsnotering av Nextory i höst och därmed lite mer publika siffror?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL