Hört & läst 11 maj

bokbranschen
Läst & hört i bokbranschen. Illustration: iStock.

🖼️ Bildberättande. Läsrörelsen fokuserar inte bara på att läsa text utan även att tolka bilder. Den stora satsningen Bildberättande & konsten att läsa bilder presenteras nu med idéskrift (pdf – läsvärd) och 19 nyproducerade filmer. Den huvudsakliga målgruppen för projektet var pedagoger från förskola till högskola.

📚 Läsforskning. Kristiane Hauers, dansk läs- och litteraturforskare, menar i en ny avhandling att unga och okoncentrerade läsare lätt kan bli bättre på att fördjupa sig i litteratur genom undervisning i skolan men att det kräver träning och stöd. (Bogmarkedet)

🎧 Nextoryvärvning. Beate Aimee Christensen, tidigare försäljnings- och marknadsansvarig hos förlaget Modtryk blir den tredje medarbetaren på Nextorys danska kontor. Nu ska hon få Nextory att växa på den hårt konkurrensutsatta danska marknaden. (Mediawatch)

👍 FacebookNudge. Nu gör Facebook som Twitter, uppmanar sina användare att läsa en artikel innan de delar den. Om man försöker dela en länk utan att ha öppnat den så får man en extra dialogruta som undrar om man inte ska läsa artikeln först eftersom man annars kan missa viktiga fakta. (Twitter)

💰 HarperCollinsHoughtonMifflinHarcourt. Nej, så långt förlagsnamn kommer de inte att använda, men HarperCollins köp av HMH Media & Books för 349 miljoner dollar (motsvarande 2,9 miljarder kr) är slutfört och godkänt av konkurrensmyndigheter. HC är USA:s näst största allmänutgivande förlag och ägs i sin tur av Rupert Murdochs News Corp. (Publishers Weekly)

🎦 TextvsVideo. Pappersböcker är bättre än digitala skärmar, och den som läser lär sig bättre än den som lyssnar eller tittar på video. Det är en återkommande slutsats i många studier som menar att pappersläsning kopplas mer till lärande och video eller datorskärm till underhållning. (The Conversation)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL