Bookmark förlag fortsätter växa och expanderar teamet

Bookmarks förlag, övre raden från vänster: Claes Ericson, Ebba Barrett Bandh, Anna Cecilia Weschke, Stephanie Demmler, Louise Eriksson, Lova Eriksson. Nedre raden från vänster: Carolina Starck, Fanny Wetterdal, Josefine Bergkvist, Kristoffer Stjernberg, Carl Ehrenkrona och Frida Påhlsson. Ej på bild - Fredrik Gustafsson.

Bookmark förlag har på tio år gett ut drygt tvåhundra titlar och omsättningen har vuxit till över 50 Mkr. Nu tillsätts en litterär chef och de tretton medarbetarna får en ny organisationsstruktur.

– Bookmarks styrka är dess personal. Jag har världens bästa kollegor, med såväl oslagbar kompetens som entusiasm. Ansvaret i de nya rollerna har de egentligen haft sedan länge, säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark, i ett pressmeddelande.

Bookmark har vuxit till tretton medarbetare och över 50 Mkr i omsättning. Bokslutet 2020 är inte klart men omsättningen landar på 55 Mkr (inklusive Pagina) och vinsten landar på ca 7,5 Mkr före skatt.

Det har blivit hög tid för en utveckling av organisationen. Den nya strukturen innebär tillsättandet av:

  • en litterär chef (Ebba Barrett Bandh, som sedan årsskiftet tillsammans med förlagschefen ansvarar övergripande för förlagets utgivning, både vad gäller urval och genomförande)
  • en redaktionschef (Carolina Starck som innehar rollen parallellt med sina redaktionella arbetsuppgifter)
  • ett renodlat säljteam under ledning av förlagets försäljningschef.

Under året tar även Anna Cecilia Weschke, Stephanie Demmler och Louise Eriksson alla steget till att bli förläggare med fullt projektansvar för sina titelutgivningar, skriver förlaget.

Lova Eriksson kommer under året att få en mer senior roll som förläggande redaktör, och Josefine Bergkvist befordras till redaktör. Som support för allehanda uppgifter får samtidigt förlaget Frida Påhlsson, som nyligen har börjat som förlagskoordinator. Sedan tidigare är Carl Ehrenkrona bolagets ekonomiansvarig.

Fördubblat säljteam

Även på säljsidan blir det förändringar. Redan i maj 2020 började Kristoffer Stjernberg som försäljningschef med ansvar för förlagets samlade aktiviteter knutna till försäljning. I hans arbetsuppgifter ingår att maximera distribution och genomförsäljning av varje titel, samt att hitta nya sätt att nå ut vid lanseringar och arbeta med backlist. I teamet ingår marknadskoordinator Fanny Wetterdal.

– På det här sättet har vi fördubblat resurserna i försäljningsarbetet, säger Claes Ericson. Tillsammans med Fredrik Gustafsson är vi nu fyra stycken som arbetar för att nå ut med våra böcker. Därmed kan vi vända på varje sten.

Styrelseordförande Fredrik Gustafsson arbetar med strategisk försäljning i alla viktiga projekt.

På tio år har det blivit drygt tvåhundra titlar och även om takten har ökat på senare år så håller sig Bookmark till en någorlunda begränsad lista. Under 2021 planerar Bookmark att ge ut 37 nya titlar. Härnäst under våren väntar bland andra Elsa Billgrens Elsas husdröm, Sofie Sarenbrants Skyddsängeln, Denise Rudbergs Er tredje man, Anton Bergs Trohetseden och Billie Eilish självbiografiska bok.

– Strategin är och förblir densamma. Vi kommer bara att arbeta med titlar som vi verkligen känner sann passion för, säger Claes Ericson.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL