Frida Edman: Bokmässans hemvist i Göteborg är viktig

Frida Edman, mässansvarig för Bokmässan i Göteborg. Foto: Svante Örnberg.

Det formella beslutet togs i veckan, men redan i oktober började Bokmässan jobba med scenariot hybridmässa 2021. Frida Edman berättar om tankegångarna och nyheterna.

Idag på morgonen kom beskedet: ingen fysisk bokmässa enligt traditionell modell 2021, men arrangörerna hoppas på en magisk comeback 2022. Istället blir det en hybridmässa med flera scener/studios på Svenska Mässan i Göteborg och – om det tillåts – publik på plats. Men Bokmässan Play och nya Bokmässan Deals blir navet för Bokmässan 2021.

– Det har varit ett oerhört speciellt år. Det är ungefär ett år sedan vi insåg att viruset spreds över världen. Det har inneburit stora utmaningar när vi gjort många saker för första gången, samtidigt som vi till stora delar jobbat på distans, säger Frida Edman på telefon från hemmet där sonen emellanåt vill ha hjälp med att läsa vissa ord.

Många möten med samarbetspartners

Förra året dröjde Bokmässan med att ta beslutet kring utställningen, enligt vissa förlag alltför länge. Samtidigt som ingen egentligen visste. Många hoppades att det skulle vara ”som vanligt” igen efter sommaren medan andra redan i april 2020 var övertygade om att även 2021 skulle vara ett förlorat år för mässor och konferenser. Och än idag är det ingen som tvärsäkert kan säga när pandemin är över och vi kan återgå till gamla traditioner – och om vi ens kommer att göra det då.

– Efter Bokmässan 2020, som ju ändå blev en succé, satte vi oss ner internt och började skissa på olika scenarion. Ett av dem var hybriden. Vi vill ju ha bästa möjliga förutsättningar för att arrangera en mässa och vi konstaterade tidigt att dessa förutsättningar troligen inte finns 2021, säger Frida och fortsätter:

– Under november, december och januari har vi haft många möten med förlag och samarbetspartners och presenterat en grov skiss på det vi vill göra. Vi har fokuserat på vad vi kan göra med de förutsättningar som finns. Jag har också märkt hur måna förlagen är om mässan, att man längtar efter ”bokmässebubblan”.

Hem till Göteborg även för tv-studios

Förra året var det premiär för Bokmässan Play som fick både ris och ros. Samtal spelades in på en rad olika platser, det fanns studior i Göteborg, Malmö, Stockholm och New York. I år tänker man istället bygga upp ”fler än tio stora, luftiga och moderna TV-studior, med plats för sittande studiopublik” inne på Svenska Mässan i Göteborg.

– Vår hemvist är viktig. Efter konserter och Göteborgsvarvet är Bokmässan det tredje största evenemanget när man tittar på vad som får folk att resa till Göteborg. Ett normalt år genererar Bokmässan hundra miljoner till staden, säger Frida Edman.

Det finns alltså flera skäl att samla produktionen till mässområdet. Det genererar hotellnätter som Svenska Mässan och Gothia Towers verkligen behöver i dessa tider och det blir enklare att kvalitetssäkra produktionen. Men framför allt ger det möjlighet att ta in publik som kan få lyssna live. Mässanläggningen har många tusen kvadratmeter golvyta och flera separata ingångar.

– Svenska Mässan har stora och flexibla lokaler. Hur många åskådare man kommer att få lov att ta in i september vågar jag inte sia om idag, men vi har möjlighet att skala upp och skala ner på det här sättet, säger Frida Edman.

Dessutom framgår det att man kommer att sälja biljetter, både till studiosamtalen och till de digitala sändningarna från dessa. Biljetterna släpps 21 april, men priserna är inte satta ännu.

Bättre möjlighet till bokförsäljning

En del av Bokmässan Play 2020 som blev mindre lyckad var bokförsäljningen. Enligt Frida Edman hann man helt enkelt inte med att utveckla det till 2020, men många förlag har uttryckt att de saknade bättre sätt att sälja böcker från de medverkande författarna.

– Så det har vi prioriterat i år. Och det är egentligen två delar. Först Bokmässan Play där vi tittar på hur bokförsäljningen kan ta större plats och tydligare skylta med författarens böcker i sändningen. Den andra delen är att vi lanserar Bokmässan Deals som blir en digital marknadsplats och öppnar redan 24 augusti. Ett skyltfönster där förlag och andra partner kan lägga upp information, presentationsfilmer och framför allt erbjudanden som kan ligga kvar eller bytas ut hela året ut.

Kommer ni att bygga någon form av ehandel för att hantera försäljningen på Bokmässan Deals?
– Nej, man kan publicera ett antal deals som rabatt på en utvald bok eller ”nu har vi tio signerade exemplar av den här boken”. Att jämföra med att fynda på mässgolvet. Men vi kommer inte att hantera transaktionen på Bokmässan Deals utan det blir upp till respektive förlag (och andra aktörer) att skicka vidare till egen webbshop, prenumerationserbjudande eller vad man nu vill sälja.

En annan vanlig fråga är förstås vad som händer med de monterbokningar som förlagen hade gjort till 2020 och som många valde att flytta till 2021?
– Huvudbudskapet är att vi hoppas att de vill flytta sin bokning till 2022. Bokmässan Deals ersätter inte montrarna utan det är något nytt som man går in i om man vill. Det var för övrigt en insikt vi fick tidigt, vi kan inte göra allting digitalt. Det går inte att ersätta myllret på mässgolvet. Därför har vi valt att inte göra digitala montrar, säger Frida Edman.

Hur mycket talar du med dina kollegor ute i världen, på andra stora mässor? Det är många som flyttar fram eller ställer om till digitala varianter?
– Vi har möten med bokmässechefer runtom i världen varje månad. Jag upplever att många har det väldigt tufft. En del flyttade mässor från våren 2020 till hösten 2020 men fick ställa in och har nu hoppats på 2021. Det är inte alla bokmässor i världen som äger beslutet själva heller. Nu har vi lämnat besked i alla fall och jag vet att det är fler som jobbar på att ta beslut kring sina mässor.

Det måste kännas skönt att ha tagit beslutet redan nu?
– Ja, jag känner mig väldigt lättad. Framför allt att vi kan ha fokus på det vi ska göra och inte gå i ett limbo. Samtidigt blir jag lite rörd när jag får sms från förlagschefer som visar att de verkligen månar om Bokmässan.

Ett vanligt år är det många journalister på plats (2019 var 927 representanter från media ackrediterade), förra året satt alla hemma och tittade. Hur blir det i år?
– Det är för tidigt att säga. Vi hoppas kunna ha ackreditering men naturligtvis inte i samma omfattning som vid en fysisk mässa.

Mer Netflix än virtuella mässmontrar

När man gått från fysisk till digital mässa och nu till hybridmässa blir det än viktigare med teknik. Frida konstaterar att det ägnats en hel del tid åt tekniken det senaste året.

– Vi har blivit duktiga IT-beställare och lärt oss många nya begrepp. Men faktum är att vi precis innan pandemin slog till hade fått till en långsiktig plan på digitala investeringar och mycket av det har nu tidigarelagts. Det är viktigt att tänka att allt det här vi gör nu med Bokmässan Play och Bokmässan Deals kommer vi att ha nytta av även 2022 och framåt.

Det skapas många olika plattformar för digitala event just nu, är det något ni tittat på?
– Vi har tittat på många olika typer av plattformar men jag upplever att många utgår från det fysiska och försöker överföra det till en digital arena. Vi är mer inspirerade av Netflix när vi utvecklar Bokmässan Play för att överföra seminarierna, som alltid varit en väldigt stor del av Bokmässan i Göteborg, till en digital plattform.

Tror du att Bokmässan blir som vanligt igen eller har vissa saker förändrats för alltid?
– Vi har pratat mycket om det, hur kommer ett arrangemang att se ut 2022 när vi startar upp igen? Vi har en stark tro på det fysiska mötet, men de som besöker mässan kanske kommer att ha andra krav.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL