Bookbeat inleder samarbete med svenska Colibrio – vill öka läsning av eböcker

Allt fler kunder läser eböcker hos Bookbeat. Nu ska de få en bättre läsupplevelse då Bookbeat väljer Colibrio som samarbetspartner för sin ebokläsare så att man lättare kan läsa exempelvis Familjen Juvelerkvist. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Läsningen av eböcker har ökat med 75 procent i Bookbeats tjänst i år. Nu tänker man förbättra läsupplevelsen genom ett samarbete med svenska företaget Colibrio som utvecklar mjukvara för eboksläsare.

– Vi brinner för läsning och vill ge våra 400 000 användare den bästa e-boksupplevelsen. Colibrios e-boksläsare är den främsta som finns på marknaden idag, så att använda den i vår app var ett naturligt steg för att vässa e-boksupplevelsen, säger Annika Elovsson, Head of Product på Bookbeat, i ett pressmeddelande.

Bookbeat växer kraftigt och det är inte bara ljudböckerna som lockar de nya användarna. Läsningen av e-böcker har ökat med 75 % januari-november i år jämfört med samma period förra året. Högst enskild ökning var det i maj då e-boksläsningen ökade med hela 153 %. Den mest lästa e-boken var då Camilla Läckbergs Vingar av silver, och den mest lästa e-boken hittills 2020 på svenska är Delia Owens Där kräftorna sjunger.

Nu har Bookbeat inlett samarbete med Colibrio i syfte att lyfta e-boksläsningen ännu mer.

Både lyssning och läsning ökar snabbt på alla marknader där Bookbeat är aktivt, och i Sverige ökar faktiskt e-boksläsandet ännu mer än ljudbokslyssnandet hittills i år.

– Med Colibrio tar vi nästa steg inom digital läsning och vi kommer framöver ha bättre möjlighet att erbjuda våra användare mer avancerade funktioner och inställningar, säger Annika Elovsson, Head of Product på Bookbeat.

Colibrio har funnits sedan 2011 och erbjuder ett SDK (Software Development Kit, en uppsättning utvecklingsverktyg som gör det möjligt för mjukvaruutvecklare att bygga applikationer mot ett visst mjukvaruramverk eller i detta fall Epub-standarden).

Colibrio Software AB omsatte 650 tkr och gjorde en förlust på 634 tkr (eller -2,6 Mkr efter nedskrivningar) under 2019. Bland kunderna finns i Sverige Axiell Media och norska Beat Technology (som bland annat byggt danska Chapters plattform) samt brasilianska Ubook.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL