ANNONS

Beat har utvecklat plattformen bakom Fabel i Norge och Chapter i Danmark – vill erövra världen

Beat Technology har samlat ihop ett stort team av utvecklare och kodare. Foto: Pressbild.

Ljudboksrevolutionen går på export från Sverige. Men numera även från Norge där techbolaget Beat byggt plattformen som ljudbokstjänsten Fabel använder. Och som danska Chapter ska använda.

Nyligen kom nyheten om att danska storförlaget Gyldendal startar en egen streamingtjänst tillsammans med två andra förlag. Den ska ha förlagens bästa i fokus (i alla fall de förlag som är med i båten). Samma tanke ligger bakom norska Fabel som ägs av förlagen Aschehoug och Gyldendal (norska Gyldendal har inget med danska Gyldendal att göra, bolaget delades för över hundra år sedan).

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Gemensamt är att den tekniska plattformen utvecklats av norska techbolaget Beat, vilket gjorde oss nyfikna på deras planer för Sverige och resten av världen. Beat Technology lanserade ljudbokstjänsten Fabel 2016 men hade då redan ägnat flera år åt att bygga momentum och lära sig genom en mängd olika techprojekt.

– Vi hade gradvis byggt upp ett team i toppklass med utvecklare och kodare så när det blev dags att skapa Fabel var vi säkra på att kunna leverera en vinnande plattform. Sedan Fabel lanserades har vi hjälpt dem att nå 50 000 abonnenter (vilket uppnåddes i Q2-2019) och vinna utmärkelsen bästa ljudboksapp i somras, säger Njål Hansen Wilberg, VD för Beat Technology.

Beat bygger alltså plattformen bakom men det är deras kunder som äger och driver själva ljudbokstjänsterna. Nu är de redo att lansera de första tjänsterna utanför Norge.

– Vi har alltid varit övertygade om att vårt erbjudande om att skapa skräddarsydda prenumerationsmodeller för förlag skulle vara gångbart internationellt.

ANNONS

Han menar att det finns tre avgörande punkter som de flesta förlag inte kan bortse från:
1. skapa direkt relation till sina konsumenter
2. skapa bättre marginaler
3. få tillgång till all användardata

Hur många kunder har ni och är bolaget lönsamt idag?
– Vi nådde lönsamhet 2017. Fabel är sedan länge etablerat och vi är stolta över att vi förra veckan kunde presentera Chapter som vi lanserar i Danmark senare i år. Utöver det har vi en lång rad andra plattformar på väg under 2020 och 2021. Även om Skandinavien är ganska översvämmat av konkurrenter så ska man aldrig säga aldrig. Bokmässan i Frankfurt 2019 var exceptionell för oss. Det var tydligt att vi träffade ett behov i förlagens planer och det fanns en aptit och längtan i många delar av världen för att hitta bättre sätt att engagera läsarna, äga sin data och trycka på för bättre marginaler än de får idag från några få dominanta aktörer, säger Nathan Hull, marknads- och strategiansvarig på Beat Technology.

Hur ser er affärsmodell ut om ett förlag eller en återförsäljare vill sätta upp en prenumerationstjänst? Är det en stor investering vid starten?
– Vi licensierar vår mjukvara som en tjänst vilket innebär en låg startkostnad för förlagen och därmed en låg risk. Förlagen har i allmänhet inte den tekniska expertisen eller kunskaperna om ekonomin i prenumerationstjänster för att kunna göra detta internt. När vi blir partners tar vi även med oss den kunskapen och expertisen, liksom anskaffning av innehåll om det behövs och analyser av data. Vi söker partners att bygga samarbeten med och det medför incitament för båda parter att anstränga sig så mycket som möjligt för att plattformen ska bli en succé, säger Njål Hansen Wilberg.

Skulle någon kunna starta en ljudbokstjänst i Norge med hjälp av er plattform för att konkurrera med Fabel eller har era kunder exklusivitet?
– I de flesta fall jobbar vi hand-i-hand med vår partner för att göra tjänster vi lanserar framgångsrika. Det gör det tämligen omöjligt för oss att lansera en konkurrerande produkt på en viss marknad, säger Njål Hansen Wilberg.

De svenska prenumerationstjänsterna Storytel, Nextory och Bookbeat ser själva plattformen som en avgörande konkurrensfördel och det är med hjälp av den som de ska rulla ut sina tjänster på världsmarknaden, land för land. De har alla anställt utvecklare och byggt team internt för att kunna fortsätta utveckla sina plattformar.

Beat Technology bygger skräddarsydda lösningar baserade på sin egen plattform, kunderna ser inte att det är Beats plattform i botten utan istället att det är Chapter eller Fabel eller vad tjänsten nu heter i ett visst land.

ANNONS

På marknaden för video har Netflix byggt en egen plattform, medan flera av deras konkurrenter istället använder internationella white label-lösningar för sina tjänster. Det är ingen tvekan om att Netflix är bäst rent tekniskt så frågan är om man verkligen kan ligga i framkant som leverantör av en plattform som används av olika bolag?

– Vi vann ett norskt bäst-i-test före de andra tjänsterna i Norge redan 2019 så vi känner oss självsäkra och anser att vår teknik är bättre än konkurrenternas. Vi analyserar ständigt andra plattformar i alla mediaformat inklusive tv, musik och podcasting över hela världen för att bedöma vad som finns för konsumenterna. Vi studerar vilka trender och vilken utveckling som sker inom användargränssnitt och användarupplevelse samt affärsmodeller. Även när du tittar på väldigt stora plattformar för musik eller ljudböcker internationellt är det faktiskt otroligt hur buggiga och otympliga vissa plattformar har tillåtit sig att bli. Vi ligger före på kurvan och vi har ett väldigt specialiserat team som vi hela tiden bygger på. Vi är säkra på att vi har en bra position, säger Wilberg.

Er plattform stödjer både prenumerationer och styckförsäljning av ljudböcker och eböcker?
– Vi stödjer vad förlagen vill: eböcker, ljudböcker, prenumeration, à la carte, creditbaserat och alla varianter däremellan. Den kreativa processen inleds med att vi vill förstå vad förlaget vill uppnå och på vilken marknad. Därefter börjar vi designa och bygga därifrån. Nyansskillnaderna från marknad till marknad kan vara stora och ska inte underskattas, säger Nathan Hull.

Något som Beat betonar är big data och hur denna hanteras. De svenska prenumerationstjänsterna har hittills inte erbjudit förlagen att ta del av all information på ett enkelt sätt, även om de lovar att det är på gång.

– I åratal har nya tjänster lovat att ge förlagen data bortom försäljningssiffror och intäkter. Men i stor utsträckning har dessa löften inte uppfyllts och förlagen vet fortfarande inte mer än de gjorde innan prenumerationerna introducerades. Våra partners har tillgång till rå data i realtid som kan informera dem om allt de skulle vilja veta om sina läsare och läsarnas vanor. Det är en jättestor möjlighet. Vi kartlägger i stort sett varje klick och transaktion som sker i systemet vilket tillåter oss och förlagen att analysera och agera på användarnas beteenden, säger Nathan Hull och fortsätter:

– Exempelvis vilka böcker som borde ges ut, vilka inläsare som ska användas, hur böcker ska paketeras, när/var/hur folk läser och lyssnar, hur stor andel som slutför en bok … Möjligheterna är oändliga.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6200 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Njål Hansen Wilberg, VD och Nathan Hull, marknads- och strategiansvarig på Beat Technology.

Om vi tittar framåt är frågan hur den globala ljudboksmarknaden utvecklas. Kommer prenumerationer med obegränsad lyssning att dominera helt eller kommer vi fortfarande att se à la carte-modellen med styckförsäljning spela en stor roll?

– Jag ser att modellerna är olika marknad för marknad eftersom olika länder befinner sig på olika mognadsnivå när det gäller konsumtion av ljudböcker. Det finns även ekonomiska faktorer att överväga både för konsumenten och ersättningen till författare. Vidare måste du även ta hänsyn till den allmänna tillgången och tillväxten för andra mediaplattformar och lyssnade produkter som icke-linjär radio och podcasts, säger Nathan Hull.

– Det står klart för mig att på de mest etablerade och nästan etablerade marknaderna finns det en ensam dominerande aktör i dagsläget, ibland credit-baserad och ibland obegränsad. I en nära framtid kommer dessa även att börja överlappa. Det finns även en uppsjö av andra aktörer som rider på vågen och skaffar sig marknadsandelar och skapar den viktiga konkurrens som behövs. Men, som vi vet av egen erfarenhet, vilket var väldigt tydligt i Frankfurt, så finns det ett starkt momentum från förlagen att hitta en väg till att bli den konsumentinriktade plattformen själva. Vi har sett succéerna i Norge, Tyskland och Spanien redan och nu är andra på väg.

– Om vi bortser från drivkraften för plattformarna att skapa nytt innehåll för att de misslyckas med att skriva nödvändiga avtal med förlagen för att ersätta författarna ordentligt har förlagen fortfarande sitt förhållande till författarna som ett trumfkort. De har närheten till författaren, historien med författaren och de har sin egen plattform som kan föra den författaren ännu närmare läsaren/lyssnaren, säger Nathan Hull.

Så vad tror du om exklusivitet?
– Absolut, till hundra procent kommer det att finnas exklusiva titlar hos dessa förlagsplattformar. Det kan vara extra innehåll eller innehåll i fönster (låst under en viss period, red:s anm) och mycket mer. Dessa förlagsplattformar är inte bara en motvikt i systemet, de är en genuin knuff för att återfå den nära relationen till konsumenten, återfå marknadsandel och skapa bättre marginaler för dem och deras författare.

Beats VD ser också att vårens coronakris har gjort en sak ännu tydligare för förlagen – vikten av de digitala formaten.

– I dessa märkliga tider som större delen av världen befunnit sig i den senaste tiden har bevisat, statistiskt, utan tvekan, att förlag och förlagsrelaterade affärer utan en stark digital lösning blir signifikant försvagade. De med rätt infrastruktur har inte bara motverkat förluster från en minskad fysisk försäljning, de har ofta ökat rejält genom att ha möjligheten att leverera berättelser sömlöst med ett klick, säger Njål Hansen Wilberg.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se