De bygger en guldgruva – snart kan förlagen få ta del av data från Storytel, Bookbeat och Nextory

Idag finns det data, eller statistik, som kan visa exakt hur en läsare läser (eller lyssnar på) en bok. Men vems är datan? Och hur mycket ska vi låta den påverka vilka böcker vi ger ut och hur vi redigerar dem? Foto: iStock.

Allt fler svenskar läser och lyssnar allt mer via appar i mobilen hos prenumerationstjänsterna som samlar på sig massor av data. Snart kan även förlagen få ta del av data om sina böcker och därmed nya insikter.

Digitaliseringen av bokbranschen innebär ett stort steg för författarna men ett gigantiskt steg för förlagen och ett astronomiskt steg för återförsäljarna. Vi går nämligen från att ta betalt för sålda böcker till att ta betalt för lästa böcker.

Därmed blir riktig data än mer värdefull. Data som återförsäljaren sitter på.

För att visa hur viktig användardata är kan vi för ett ögonblick lämna bokbranschen och titta på några andra branscher. Låt oss ta bilbranschen som är en annan traditionell bransch som först på senare år har börjat digitaliseras på allvar.

Här använder inte bara Tesla data om hur förarna kör för att förbättra sina bilar. Även andra tillverkare erbjuder appar som kan övervaka och samla data om det mesta som händer i bilarna.

Även Facebook, Google, Instagram och många andra moderna sajter för sök eller sociala medier bygger på big data där användarna kartläggs och serveras skräddarsydd reklam. Samt givetvis filmtjänster med Netflix i spetsen och mer närliggande – Amazons läsplatta (och appen) Kindle som försöker servera sina abonnenter passande rekommendationer och även skapa nytt innehåll som efterfrågas av konsumenterna.

Ett exempel på användardata är hur många som påbörjar och slutför en viss bok – och vid vilka punkter i berättelsen de slutar läsa/lyssna. Både Bookbeat och Nextory talar ofta om denna data, genomlyssning. Nextory delar till och med ut pris till den bok som slutförts av flest kunder.

Biltillverkarna äger själva sin data, men förlagen måste förlita sig på prenumerationstjänsterna som än så länge inte har några riktigt bra verktyg för att dela med sig av denna viktiga data. Men det är på gång.

Så långt har prenumerationstjänsterna kommit

Boktugg ställde frågan till de tre största svenska prenumerationstjänsterna: Hur kan förlagen få tillgång till data om hur läsare konsumerar deras böcker?

– På flera sätt. Ofta genom att våra innehållsansvariga i möten lyft upp vad som funkar bra och mindre bra till de förlag vi samarbetar med, och då nämnt om det beror på genomlyssning eller om få har startat boken, låga betyg etc. Utöver det är vi färdiga med första versionen av vår insiktsportal som just nu håller på att testas, förhoppningsvis är testfasen klar inom några veckor när utvecklingsplanen såklart också påverkats av nuvarande situation. Via portalen kommer förlag ha möjlighet att se genomlyssningen på hela sin katalog samt betygen på böckerna, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.

– Vi undersöker möjligheten att bygga ett system där man ska kunna ta del av mer data, utöver försäljningsresultaten. Inget kring detta är dock klart i dagsläget, säger Shadi Bitar, VD och grundare på Nextory.

– Hos Storytel är delandet av data med förlagen verkligen prioriterat och något vi ständigt vill utveckla för att leverera bästa möjliga service. Redan 2016 introducerade vi Publishers Admin, som idag ger förlagen daglig information om bland annat antalet lyssningar och antalet lyssningar fördelat per genre och land, säger Lotten Skeppstedt, Head of Global Content på Storytel och tillägger:

– Under våren och sommaren kommer vi dessutom rulla ut en uppgradering som vässar och förbättrar användargränssnittet för förlagen ännu mer. Det innebär bland annat att antalet lyssnade timmar och antalet slutförda lyssningar per ISBN blir ännu tydligare att avläsa, men förstås också mycket mer som vi gärna berättar mer om lite längre fram i vår.

Boktugg Business & Analysbrevet

Detta är en förkortad version av en längre rapport (Big Data & bokbranschen) i Analysbrevet som skickas ut till prenumeranter på Boktugg Business (från 1272 kr/år). Det riktar sig till författare, förlag och andra som vill ha regelbundna djuplodande insikter i aktuella trender och ämnen som berör bokförsäljning. Prova på ett gratis redan idag – eller teckna en prenumeration direkt.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL