Black Friday 2020: Rekord i nätbokhandel – blandat utfall för fysisk bokhandel

Black Friday bokhandel
Adlibris körde Black Week, medan Akademibokhandeln körde sina egna Vändagar över helgen inklusive måndag. Montage: Boktugg.

Black Friday, Weekend eller Week. I år var inget sig likt. Nätbokhandlarna slog rekord, och fysisk bokhandel hade bra försäljning – men som vanligt är frågan om det är julhandeln som tidigarelagts.

Black Friday har satt rekord på nätet fem år i rad − men det blev inget rekord i år när man ser på ehandeln i Sverige totalt. Handeln på nätet minskade med nio procent jämfört med förra årets Black Friday. Däremot ökar handeln på nätet för Black Week med nio procent.

– Handeln på nätet under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord. Men trenden har varit stagnerande de senaste två åren och nu är det alltså ett tydligt trendbrott med en klar minskning, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i ett pressmeddelande.

Trots allt blir det ett rekord för Black Week tack vare en stark försäljning under inledningen av veckan. Samtidigt är det också värt att notera att fredagen är fortsatt en stor handelsdag − det var ungefär lika många köp under fredagen som sammanlagt under måndagen, tisdagen och onsdagen.

– Det här året har bara ett fåtal webbutiker valt att släppa sina erbjudanden på natten när Black Friday formellt sett startar. Dessutom har kunderna blivit väl bearbetade av butikerna redan sen veckan innan Black Week. Handlarhögtiden blir alltså bara mer utdragen för varje år och själva fredagen kommer minska i betydelse, säger Patrik Müller.

Adlibris sålde en bok i sekunden

Frågan är om det gäller nätbokhandlarna? Adlibris har kört på ”Black Week”, och i helgen snappade vi upp en tweet där det talades om att de hade sålt en bok i sekunden under fredagen. Vilket bekräftas av Sakari Luovio på nätbokhandeln Adlibris som summerar förra veckan så här:

– Vi hade en fantastisk vecka och fredag. På fredagen fördubblade vi bokförsäljningen mot Black Friday förra året och sålde mer än en bok i sekunden, det är vi supernöjda med!

I en TT-artikel i helgen ger högsta chefen på Adlibris en bild av att julhandeln kommit igång.

– Nu är vi mitt i ruschen. Julhandeln har kickat i gång, i år flera veckor tidigare än normalt. Senaste månaden har försäljningen till konsument ökat med mer än 50 procent och vi tror inte att den ökningen kommer att avta, säger Jonas Karlén, vd för Adlibris.

Akademibokhandeln använde inte Black Friday-konceptet i sina butiker.

– Vi har inte Black Friday på Akademibokhandeln, men väl Vändagar över helgen som vi förlängde in i denna vecka för att ge kunder möjlighet att undvika trängsel. Vi har ändå haft hög försäljning över helgen, men ändå betydligt lägre än förra året. Istället har e-handeln rusat. Både Akademibokhandeln.se och Bokus har slagit rekord, säger Maria Edsman, VD för Akademibokhandeln.

Bokhandelsgruppen har alltså två nätbokhandlar: Akademibokhandeln.se och Bokus. Bokus körde sin Black Friday-kampanj endast under fredagen med 10 procent på alla böcker. På Akademibokhandeln.se gäller (till och med idag) samma erbjudande som i de fysiska butikerna: 20 procent på hela sortimentet om man handlar för över 250 kronor, både online och i butik.

– Vi har valt att inte förlänga Black Friday till att gälla hela veckan eftersom vi upplever att våra kunder hellre vill ha ett riktigt bra erbjudande under kort tid än ett inte lika förmånligt erbjudande under längre tid. Vi är oerhört nöjda med resultaten för fredagen. Vi firar dagsförsäljningsrekord för Bokus sedan starten 1997 vilket känns väldigt häftigt. Vändagarna på Akademibokhandeln.se togs mycket väl emot och vi slog rekord för e-handeln även här, säger Jonas Weibull som är ehandelschef på Bokhandelsgruppen och tillägger:

– Nu gäller det att ställa om och fokusera fullt ut på julhandeln som vi hoppas ska bli den bästa någonsin för våra kunder och för oss, även den. Vi har inte sett någon nedgång för veckan, jämfört med föregående år.

Ugglan körde ingen central Black Friday

Alla hoppades att årets Black Friday-hysteri inte skulle innebära överfulla köpcentra och butiker. Handlarna är förstås kluvna eftersom man å ena sidan behöver försäljningen efter ett tufft 2020 präglat av coronapandemin, å andra sidan inte vill bidra till att kunder eller personal smittas. Ugglan-kedjan har butiker över hela landet, både i city och köpcentra.

– Vi har inga centrala Black Friday-aktiviteter utan var och en får haka på det lokala handelscentrat. Själva har vi kört nu fredag till söndag med 20 procent på alla köp över 200 kronor och vi ligger lite över motsvarande vecka förra året, säger Anders Billing, VD för Ugglan och ägare till Nils Asp Bok & Pappershandel i Höllviken.

– Som kedja har Ugglan varit lyckligt lottad under större delen av pandemin och vi har legat på stadigt plus.

En del handlare menar att julhandeln startat extra tidigt i år?
– Jag delar den inställningen att julhandeln startat tidigt. Det kan förvisso få negativa effekter på sista veckan som normalt sett är tung och innehåller många marginalkronor, säger Anders Billing.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL