Bookbeat satsar på eget innehåll – rekryterar Victoria Vatanskaja från Storytel

Jeanette Löfgren, Director Business Development på BookBeat. Foto: Pressbild.

Även Bookbeat satsar på att producera egna ljudböcker. Nu utökas satsningen och man rekryterar Victoria Vatanskaja från Storytel som ansvarig. Hur länge dröjer Bookbeat Original?

I takt med Bookbeats kraftiga tillväxt de senaste åren både i Sverige och internationellt har den egna produktionen av böcker på olika språk ökat. Något det inte talats så mycket om hittills.

– Den [produktionen] har varit mycket blygsam hittills och främst gäller det rättigheter som vi köpte till den finska marknaden när vi drog igång där. Men vi har lärt oss en del av det arbetet och tar med de lärdomarna nu när vi satsar stort, säger Jeanette Löfgren, Director Business Development på Bookbeat, till Boktugg.

Bookbeats ambition är nu att intensifiera både inköp av rättigheter och produktion av böcker på lokala språk. Ansvarig för satsningen blir Bookbeats nya Head of Rights & Production Victoria Vatanskaja. Hon kommer senast från Storytel där hon haft en liknande roll de senaste åren.

– Potentialen att nå ut med böcker på flera olika språk för en författare har aldrig varit så stor som den är nu, tack vare digitala plattformar. Genom rekryteringen av en stjärna som Victoria till teamet och med det kontaktnät hon har kommer vi snabbt kunna ta stora steg i vårt rättighets- och produktionsarbete, säger Jeanette Löfgren.

Målet är att komplettera de lokala katalogerna med fler böcker som användarna älskar och inte kan få nog av. Antingen genom att köpa in, översätta och producera titlar till olika lokala marknader eller genom att producera helt nytt innehåll.

– Jag brinner för att leta fram nya beroendeframkallande berättelser till våra användare utifrån den data vi har. Det blir otroligt spännande att ta arbetet med att köpa in och producera böcker till nästa nivå tillsammans med mitt nya team på Bookbeat, säger Victoria Vatanskaja, Head of Rights & Production på Bookbeat.

Innebär detta att ni kommer att satsa på någon sorts ”Bookbeat Original” där böckerna blir exklusiva för Bookbeat eller ska ni släppa ert innehåll på andra streamingtjänster?
– Vi kommer utgå från vår användardata och ta fram det innehåll som användarna vill ha. I första hand genom att köpa rättigheter, men om vi inte hittar det vi letar efter kan det bli aktuellt att producera själva. Det vore nog naturligt om vårt eget innehåll blir exklusivt för våra användare men det är inte hugget i sten, säger Jeanette Löfgren.

Kommer ni att producera eget innehåll även för den svenska marknaden?
– Vi kommer jobba med att få ut eget innehåll på alla våra fem kärnmarknader, och naturligt blir att vi fokuserar på de marknader och den typ av innehåll vi utifrån användarperspektiv behöver fylla på med mest. Det blir en löpande analys att avgöra var vi behöver lägga mest krut och vi kommer testa oss fram på alla marknader.

Den givna frågan i förlängningen blir förstås om Bookbeat nu indirekt kommer att konkurrera med förlag inom Bonnierförlagen och Bonnier Books.

– Vi har andra grunder för våra utgivningsbeslut och kommer inte fungera som ett traditionellt förlag. Vårt mål är att ge våra användare den bästa upplevelsen hela vägen genom app och innehåll, inte att konkurrera med Bonnier Books förlag, säger Jeanette Löfgren.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Analys: Även Bookbeat ser alltså liknande behov som Storytel tidigare identifierat. Amazonägda Audible har visserligen inget eget lokalt exklusivt material – men en växande katalog av engelska titlar i gränslandet podcast och ljudbok. Så blir nästa steg Bookbeat Original-titlar och i så fall ljudböcker eller mer podcast-liknande produktioner? Det återstår att se.

Kvar finns Bokus Play och Nextory som inte har något eget innehåll. Fast Bokus Plays systerbolag Akademibokhandeln har ju redan testat exklusiva böcker i butik – så det är väl logiskt att göra det även digitalt? Men då krävs kanske lite fler abonnenter till ljudboksappen först. Eller så är det metoden för att åstadkomma det.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL