ANNONS

Cory Doctorow utmanar Audible med Kickstarterkampanj för sin ljudbok

Författaren Cory Doctorow använder en Kickstarter för att sälja sin ljudbok - men också för att utmana Audibles dominans på marknaden. Bild: Skärmdump.

Författaren Cory Doctorow ger ut ljudboken själv och säljer den via en Kickstarterkampanj. Han har redan fått in 200 000 dollar men målet är att få förlagen att runda Audible.

Vi har tidigare skrivit om Brandon Sandersons sanslösa Kickstarter som nu är uppe i 6,79 miljoner … dollar (motsvarande nästan 60 Mkr). Den var trots allt lite speciell eftersom det var en samlarutgåva.

Men nu har en annan författare med trogna fans, Cory Doctorow, dragit igång en Kickstarter för att göra ljudbok av sin nya roman, tredje delen i Little Brother-serien som ges ut av Tor Books i USA. Men han behåller eboks- och ljudboksrättigheter själv. Han ogillar dessutom Audibles monopol (i USA och UK det vill säga) och han är av princip motståndare till kopieringskydd som DRM. Därför säljer han de digitala utgåvorna i kampanjen som download utan att koppla dem till varken Audible eller Kindle.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 350 kr/år.

Det första målet för hans Kickstarter var att täcka produktionskostnaderna för ljudboken på 7000 dollar (ca 62 000 kronor). Men i skrivande stund, med 20 dagar kvar, har han fått in över 200 000 dollar (drygt 1,8 Mkr) från runt 4 500 backare.

Men det större målet är fler sålda exemplar via kampanjen.

”Antalet backare är den viktiga faktorn här. 10 000 kommer att förändra hur mitt förlag ser på Audible/Amazon för sina digitala böcker, 30 000 innebär ett fundamentalt skifte. Naturligtvis hoppas jag på det senare”, skriver Cory i en uppdatering på sin Kickstartersida.

Han förklarar också ekonomin bakom. När han ger ut sin ljudbok själv och säljer den via Kickstarter får han behålla 95 % (Kickstarter tar 5 %). Om hans förlag hade sålt ljudboken via Audible hade förlaget tagit 70 % (Amazon tar 30 %) och sedan får författaren 25 % av det, alltså 17,5 % av utpriset. Med andra ord – om han säljer 10 000 ex via Kickstarter ger det lika mycket pengar som 54 200 exemplar via Audible.

ANNONS

En annan kul grej för den som gillar Kickstarterkonceptet. Ni vet att man brukar slänga in något riktigt dyrt som reward för att kanske namnge en karaktär eller få en middag eller föreläsning med författaren.

Cory Doctorow lade in två rewards som innebar att en läsare kunde beställa en Little Brother-story för 10 000 dollar. Han trodde egentligen inte att någon skulle betala så mycket, men efter tre dagar var båda sålda. Då bestämde han sig för att lägga till tre till och därigenom kunna sätta ihop fem short stories till en bok och försöka sälja den till ett förlag. I skrivande stund har han sålt ytterligare en.

Kickstarterkampanjer är ett fenomen som växer i bokbranschen. Hemma i Sverige har vi också sett aktuella exempel som fotoboken om Bokmässan (som vi lyfte fram). Just nu testar författaren och fotografen Kristina Svensson en Kickstarter för att finansiera en rese- och fotobok med titeln ”Strövtåg i Härjedalsfjällen”. För att öka spridningen av kampanjen har hon bestämt sig för att göra boken mer påkostad (bättre och tjockare papper samt bättre bindning) ju mer pengar hon får in. Därmed gynnas alla av att fler backar projektet.

I skrivande stund (18 dagar kvar) har hon fått in drygt 20 000 av de 30 000 kronor som är kampanjens finansieringsmål. Men hon har också satt upp ”stretchnivåer” som ligger långt över det. För 10 000 kronor kan en backare skaffa sig ett föredrag och en packe böcker bland annat.

— Det är första gången jag kör en Kickstarter, men även om jag försökt läsa på så är det alltid frågor och saker man inte förutsett. Som att folk undrar om de kan få boken inslagen i julklappspapper – vilket jag kunde haft som en reward såklart. Sen är många ovana vid Kickstarter fortfarande och undrar om de kan swisha. Men jag tror att ju fler författare som kör Kickstarters, desto fler registrerar sig på plattformen och desto enklare blir det nästa gång jag kör – och för andra författare som gör samma sak, säger Kristina Svensson till Boktugg.

Så är Kickstarter nästa stora trend även i Sverige? Kommer vi att få se någon riktigt stor författare använda sig av Kickstarter som en del av sin lanseringskampanj – med eller utan förlaget i ryggen? Varför inte en kampanj för att stötta fysisk bokhandel? Köp boken via Kickstarter och hämta ut den i din lokala bokhandel. (Det har gjorts några sådana varianter i USA, inte minst har Kickstarter själva försökt initiera det tillsammans med American Bookseller Association)

Värt att notera är förstås att det krävs en skara av trogna fans – och att författaren har kontaktuppgifter till dem. Det kan vara i form av en epostlista eller aktiva följare i sociala medier. Men den författare som inte har någon som helst kontakt med sina läsare utöver föredrag och signeringar, kommer inte att lyckas med sin Kickstarter.

Fotnot: Ytterligare en aktuell svensk Kickstarter med böcker är Sagospelet Rymd av Daniel Lehto som passerat 87 000 kronor med knappt ett dygn kvar.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL