Hur man tar betalt för en digital bokmässa

Digitala mässor är en given del av framtiden - hur är det med fysiska mässor?
Hur funkar en digital bokmässa och går det att ta betalt för den? Foto: iStock.

Finns det en framtid för fysiska bokmässor? Just den frågan har jag inte hört eller läst många ställa offentligt. Men den diskuteras flitigt i en rad andra branscher som påverkas betydligt mindre av digitaliseringen än bokbranschen.

En rad experter har med olika formuleringar konstaterat att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras (det finns till och med de som säger att allt som kan digitaliseras bör digitaliseras). Dessutom att allt som digitaliserats får ett lägre pris. Enkla exempel är förstås Spotify och Netflix.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Men samtidigt kan digitaliseringen leda till ökad konsumtion genom abonnemangsformen. Du kan hoppa över att hyra film en månad eller två, men du pausar inte ditt Netflix/HBO/Viasat-abonnemang i en månad. Eller ditt Storytel/Nextory/Bookbeat-abonnemang.

Tillbaka till mässorna. Eller kanske framför allt vad det är en fysisk mässa kan bidra med om produkterna som ska ställas ut på mässan blir digitala. De senaste åren har flera förlag frustrerat ställt sig frågan hur man ställer ut en ljudbok på en mässa. Försök har gjorts med hörlurar och provlyssning, men är det värt pengarna?

När andelen digital försäljning ökar minskar samtidigt värdet av fysiska montrar och mässgolv.

Ja, det personliga mötet är ovärderligt. Nätverkandet runt Bokmässan i Göteborg mellan förlag, författare och andra i branschen är för många det stora värdet. Men de stora kostnaderna och tiden läggs på montrar som besöks av allt färre.

Covid-19-pandemin har tvingat fram ett stopp för fysiska mässor. Alla intygar hur de längtar efter en fysisk mässa igen. Men handen på hjärtat, kommer de att längta till samma sorts mässa?

I veckans Analysbrev gräver jag djupare i digitala event som det nya normala. Det gäller både bokreleaser och litteraturfestivaler som flyttar online. Kan man genomföra en mässa digitalt? Bokmässan i Frankfurt kastade in handduken och blåste av den fysiska mässan efter nya reserestriktioner i veckan, trots att de sa sig ha 800 bokade utställare.

De ska istället försöka arrangera en digital mässa och erbjuder nu förlag att ställa ut gratis (de 7500 första som anmäler sig). Men hur ska en digital mässa fungera? Kan det fungera? Nej, säger instinkten. Tills man funderar över hur barn och vuxna varje vecka tillbringar enorma mängder tid i virtuella världar i form av olika spel.

Så frågan är kanske inte om det går att genomföra en digital bokmässa utan var man ska arrangera den: på Facebook, eller inuti ett spel som Minecraft, Roblox eller Fortnite? Eller på en helt ny egenutvecklad plattform som Frankfurt uppenbarligen vill men som även Peking och andra stora mässarrangörer sneglar på.

Skillnaden mellan film/musik och böcker är givetvis att de sistnämnda har färre globala titlar och författare, marknaden är i större utsträckning lokal.

Annars tänker jag att det kanske är en svensk spelstudio som ska bygga plattformen för en virtuell bokmässa. Å andra sidan – den som tycker det är dyrt att ställa ut i Göteborg kan tänka på att den sista delen i datorspelstrilogin The Witcher (som ju bygger på en serie böcker och filmatiserats av Netflix med framgång) kostade 46 miljoner dollar att utveckla 2015.

En digital bokmässa kanske får nöja sig med kantig Minecraft-grafik, inte fotorealistiska 3D-renderingar. Eller så återgår vi till våra gamla vanliga fysiska bokmässor någon gång nästa höst eller i värsta fall 2022. Vem vet?

Precis före ”pressläggning” nås vi av beskedet att LitterArt Gästabud i Nyköping 15-18 oktober släpper biljetter nästa vecka till ett corona-anpassat program. Alla arrangörer har inte gett upp hoppet om att kunna genomföra litterära evenemang i höst.

Fotnot: Denna text är hämtad ur fredagens nyhetsbrev. Är du inte prenumerant ännu så anmäl dig nedan för att få våra utskick två gånger i veckan.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL