Bluffen: Kinesisk bokhandlare ville beställa tusentals barnböcker av svenska förlag

Det första mejlet verkar oskyldigt, en förfrågan om att köpa barnböcker. Men sedan kommer en jättebeställning värd miljoner. Som är bluff. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Mitt under semestern kom ett mejl från en kinesisk bokhandlare som ville beställa svenska barnböcker. En jätteorder som skulle ge miljoner i vinst för det lilla svenska förlaget. Men det var en bluff.

– Det är klart att vi blev misstänksamma direkt även om allt verkade väldigt seriöst. Den som skickade mejlet ville lägga en beställning och hade valt ut ett par av våra barnböcker och frågade om de fanns att köpa, berättar en av flera förläggare som varit i kontakt med Boktugg.

De svarade alla på första mejlet och fick omgående ett nytt mejl där den kinesiske bokhandlaren bestämt sig för att handla ett antal olika titlar. I stora upplagor.

– Han ville beställa över 10 000 exemplar. Av varje bok. En order på över 50 000 barnböcker, det är klart att det kändes lockande. Men samtidigt läser man om alla bedrägerier och vi får ju alla de här mejlen om att man vunnit 7 miljoner dollar i ett Googlelotteri. Det går man inte på, men det här känns ändå inte helt osannolikt.

Varför skulle en kinesisk bokhandel köpa tiotusentals böcker på svenska av små svenska bokförlag? Visst kan det låta orimligt. Men samtidigt finns det såklart förklaringar. Som att Kina tagit beslut om att låta några hundra tusen barn lära sig svenska för att exempelvis låta kinesiska ehandlare erbjuda svensk kundtjänst? Eller erbjuda svenska ehandlare hjälp med svensktalande kundtjänst? Sedan finns förstås den mer konspiratoriska tolkningen: den kinesiska underrättelsetjänsten behöver personal som kan läsa svenska. Då är det ju perfekt att börja med barnböcker. Till ett av förlagen skrev bokhandlaren att böckerna inte skulle säljas i butik utan användas just i en skola.

– Dessutom erbjöd de sig att betala i förskott. Inom två veckor efter påskrivet avtal skulle de betala 40 procent så att vi kunde beställa tryckning. Det är ju inte direkt så att vi har tiotusen exemplar i lager av någon titel idag, säger förläggaren och skrattar.

Inte nog med det, den kinesiska bokhandlaren lovade dessutom att betala resterande 60 procent innan böckerna skickades till Kina. Det är väl här som det börjar bli riktigt osannolikt. Det finns inga svenska återförsäljare som betalar i förskott – så varför skulle någon i Kina göra det? Ett förlag förhandlade dessutom och krävde 60 procent vid påskrivet avtal – vilket accepterades direkt av den mystiske bokhandlaren som påstod sig representera en av de största bokhandelskedjorna i Kina.

Ett av förlagen som Boktugg pratat med fick dessutom sin jätteorder utan att ens ha gett ett styckpris per bok.

Vad alla undrade var förstås: Om det är ett bedrägeri, var ska bedragarna tjäna pengar? Kanske genom att i sista stund föreslå ett tryckeri i Kina som de kontrollerade? Men, i en dialog med ett av förlagen så ville den kinesiske bokhandlaren trycka böckerna i Europa.

Big order scam

Den som googlar på orden ”big order scam” får snart veta att det är ett begrepp. Precis som lotterivinster från vad som påstås vara kända företag som Microsoft, Google och Samsung eller arv efter någon ”sen släkting” (som Google translate kan översätta ”late relative” till) är bedrägerier genom ”stora ordrar” inte ovanligt utan förekommer över hela världen.

Metoden bygger på att bedragare söker upp företag med en viss typ av produkter, verkar intresserade och sedan lägger en jättelik drömorder. Barnböcker på svenska kan verka osannolikt och vanligare är förmodligen företag som tillverkar produkter som är universella. Det kan vara leksaker, hemelektronik, kläder eller möbler.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

I nästa steg förklarar sedan bedragarna att de vill träffas för att skriva kontrakt och bjuder in företaget till Kina. Det finns berättelser om amerikanska företagare som rest till Kina på det här sättet och mötts av en fantastisk kuliss med inhyrda skådespelare. De hämtas på flygplatsen av privatchaufför och körs till ett utvalt hotell som ofta samarbetar med bedragarna. Ett hotell som är dyrare än alla andra.

Under flera dagar ägnar sig sedan bedragarna åt att lura de ditresta representanterna för företaget på pengar. De kan övertygas att köpa en gåva till sin nya kund eller betala för en stor middag för att fira det nya affärsavtalet.

Men vanligast är olika avgifter. För en notarie som bevittnar underskriften av avtalet eller till de kinesiska myndigheterna som sägs krävas för att de ska få lov att importera varorna till Kina.

Ibland återvänder den lurade företagaren hem i tron om att ha gjort sitt livs affär, med ett påskrivet avtal om en mångmiljonorder. Men det är nu det visar sig att betalningen är försenad eller att kontakten i Kina helt slutar svara på mejl. Företagarna inser att de blivit lurade.

Ingen resa till Kina i dessa tider

Så blev de svenska bokförlagen inbjudna till Kina? Nej, de kinesiska bedragarna inser att just nu är det svårare än vanligt att locka någon att flyga från Europa till Kina. Alltså erbjuder de en digital signering av köpeavtalet.

– Men de ville att vi skulle betala för en notarie. Så där fick vi bekräftat att det var ett bedrägeri. Plus att vi googlade big order scam, säger en av förläggarna.

Så det som lät alldeles för bra för att vara sant var alltså en lögn.

– Det hade varit en bra start på hösten annars. Den där ordern var större än hela vår årsomsättning och dessutom med en vinstmarginal som vi annars bara kan drömma om. Vi har i alla fall inte slösat särskilt mycket tid på det här och inte blivit lurade på några pengar, säger en annan förlagschef som ändå vill varna andra.

Ett av förlagen hade dessutom nyligen blivit utsatta för ett försök till vd-bedrägeri, en annan metod vi skrivit om på Boktugg. Det gäller att vara lika misstänksam som utredaren i en kriminalroman.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL