Sommarserien 2020 – Moa Elf Karlén: Allt svårare att skylta och marknadsföra våra böcker

Moa Elf Karlen, Leopard Förlag. Foto: Pressbild. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

Leopard förlag har fått ett sextiotal event avbokade under våren, kännbart för ett förlag som satsat mycket på att bygga upp direktförsäljningen till en omfattande verksamhet.

Moa Elf Karlén, förlagschef på Leopard förlag, berättar om den gångna våren som har präglats av inställda event. Utgivningslistan har dock stått fast och några ljudbokssläpp har bidragit med en ljusning i tillvaron. Hon lyfter frågan om den fysiska bokhandelns utmaningar och hur läsarna ska hitta till litteraturen.

Hur har våren varit för er på förlaget, med tanke på corona och annat?
– Ja, det blev en annorlunda vår. Vi skulle haft en av våra författare, Stefan Sundström, på Trädgårdsmässan i Älvsjö när det plötsligt blev inställt och omgjort till fältsjukhus. Sedan följde avbokningar av samtliga event, som för vår del var ett sextiotal. Så det är klart att det har varit kännbart, kanske särskilt för oss som de senaste åren satsat mycket på att bygga upp förlagets direktförsäljning till en omfattande verksamhet. 

– Vi valde att inte skjuta på titlar och hade (som tur var) flera tunga ljudbokssläpp som kunde kompensera för en del, bland annat nylanseringen av Henning Mankells Wallanderserie med några nya inläsare. Angående hur det påverkat vårt arbetssätt så skulle jag säga att vi har lärt oss mycket! Både att bli mer digitala i våra interna arbetsprocesser så klart, och att testa marknadsföring i andra digitala kanaler mer aktivt än tidigare. Begränsningar kan som bekant också leda till högre kreativitet.

Vilken är den viktigaste frågan i bokbranschen i höst?
– Försäljningen i den fysiska bokhandeln. Butiker som tvingats stänga, kommer de öppna igen eller ska vi tvingas vänja oss vid en lägre nivå och utmaningarna som följer. Till exempel blir det ju allt svårare att skylta och marknadsföra våra böcker om både bokhandel och litteratursidor drar ned. Hur läsarna ska hitta till våra böcker blir en fortsatt viktig fråga.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Har du något somrigt läsminne, vad brukar du läsa på somrarna?
– Jag återvänder ofta till Tove Janssons Muminböcker under somrarna. Kanske särskilt Pappan och havet. När vi närmar oss augusti tänker jag ofta på öppningsscenen där Muminpappan går omkring i sin trädgård och känner sig överflödig. Hans familj tycks klara sig utan honom och är inte behov av beskydd. Han somnar i hängmattan och vaknar när familjen släckt en gräsbrand alldeles själva. Medan han sov! Då skrattar jag fortfarande.

Vilka tre böcker vill du tipsa om till Boktuggs läsare?
– Lo Kauppis roman Två vita dvärgar. Om några utgivningar kommer dröja kvar när jag ligger på äldreboendet så är Los bok en av dem. Lo berättade för mig om sin idé för första gången för sju år sedan. En kvinnas liv som splittras i två där huvudpersonen Lo lyckas genomföra en klassresa medan Lena blir kvar. Jag känner en genuin glädje att den här romanen finns och kan nå sina läsarinnor under lång tid framöver. 

– Annars kan du läsa vår karibiska författare Maryse Condés fantastiska roman Célanire eller så kan du ju läsa Edward Snowdens I allmänhetens tjänst (båda släppta som pocket) och som var en galen och underbar process att ge ut från början till slut. Men den förstörde min förra sommarsemester kapitalt kan man säga.

Är det någon aktuell bok från något annat förlag som du tänkt ”den måste jag läsa i sommar”?
– Alldeles för många som vanligt! Men jag kommer börja med Kerstin Ekmans Tullias värld, säger Moa.

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL