ANNONS

Sommarserien 2020 – Alexandra Torstendahl: Dags att utmana traditionella förlagsavtal

Alexandra Torstendahl, VD och marknadschef på The Book Affair. Foto: Pressbild. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

För The Book Affair har coronapandemin drivit på digitaliseringen på förlaget, menar Alexandra Torstendahl. En framtidsfråga i höst menar hon blir författarnas avtal med förlagen.

I vår sommarserie låter vi små och stora, nya och gamla förlag berätta om våren och lyfta fram några boktips. Idag är turen kommen till Alexandra Torstendahl, VD och marknadschef på The Book Affair som startades för snart två år sedan.

Hur har våren varit för er på förlaget, har corona påverkat utgivning och arbetssätt?
– The Book Affair har så klart blivit påverkat som alla andra. Men pandemin har även fört med sig positiva förändringar i hur vi arbetar, drivit digitaliseringen framåt och hur förlagets lista ser ut i höst. Vi hade inga nyhetssläpp planerade under perioden mars–maj, utan förlaget har varit mer i produktionsläge, säger Alexandra och fortsätter:
– Ganska kort inpå utbrottet stod det klart att ett par av våra hösttitlar behövde flyttas längre fram – vilket alltid är trist – men så hörde andra författare av sig och gav uttryck för att de hade mer tid att skriva, då verksamheter de var involverade i hade stängt ner på grund av covid-19. Vi är ett mindre förlag och kan lätt ställa om listan, vilket gör att vi känner oss väldigt hoppfulla inför hösten. Vi har räckt ut en hand till våra kunder, våra samarbetspartners och författare och lyssnat in deras eventuella behov av hjälp under denna tuffa tid, vilket har varit uppskattat.  

ANNONS

Vilken är den viktigaste frågan i bokbranschen i höst?
– I höst är det hög tid att lyfta fram vikten av att äga sina rättigheter som författare. Det är dags att utmana de traditionella förlagsavtalen. Om ”content is king” – varför måste då dagens författare skriva på avtal där förlagen sitter på rätten till innehållet i åratal? En författare kan idag ge ut sina böcker på ett betydligt mer lönsamt och modernt sätt. Både när det gäller just rättigheterna, men också för att det ekonomiska samarbetet kan se helt annorlunda ut. Till författarens fördel. Inte minst gäller det för de storsäljande författarna. De digitala intäkterna växer men ersättningen är så mycket lägre och den tryckta bokens ekonomi utmanas allt mer.

Har du något somrigt läsminne, vad brukar du läsa på somrarna?
– För mig innebär sommaren min alldeles egna ”litteraturfestival”. Jag har en förkärlek för romaner med komplicerade familjedramer och kärleksrelationer. Jag kan också läsa om böcker som drabbat mig hårt när jag var yngre för att se hur jag läser samma berättelse nu som äldre. Vissa berättelser står sig för evigt, medan andra bleknar bort.

TIPS: Senaste numret av Magasinet Boktugg ute nu!

Hitta alla tidigare utgåvor av Magasinet här!

Om ni ska lyfta fram tre böcker ur vårens eller sommarens utgivning som lästips till Boktuggs läsare, vilka blir det?

  • Ulrika Davidssons 66 Day Challenge. Vem vill inte förändra sina dåliga kostvanor? Här får man både kostschema, recept och motivation. Boken är också ett prima exempel på egenutgivning på högsta nivå.”
  • Din hälsa sitter i munnen, av professor Björn Klinge är en viktig hälsotitel jag önskar alla läser. Att borsta tänderna vet vi alla är bra, men att dålig munhälsa är så nära kopplat med våra vanliga folksjukdomar visste inte jag.”
  • ”Vem vill inte leva länge utan att åldras? I boken Ageless av Sharath Jois får läsaren mycket kunskap om de val vi alla kan göra för att öka våra möjligheter till ett långt och friskt liv.”

Är det någon aktuell bok från något annat förlag som du tänkt ”den måste jag läsa i sommar”?
– Sommarens läsning blir en blandad mix mellan sakprosa och skönlitterära praliner. Några av de böcker jag redan införskaffat är Kärlekens samtal av Roland Barths, från Modernista och Dit mina tankar aldrig når av Yiyun Li, från Norstedts samt Resan över avgrunden av Birgitta Lindqvist, från Ekerlids.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se