Uppsving i försäljning efter svaga Kristi himmelsfärdsveckan

Bokförsäljningsstatistik i coronatider. Kurvorna vände uppåt igen efter Kristi Himmelfärdshelgen. Bakgrundsfoto: iStock. Graf: Förläggareföreningen.

Veckans bokförsäljningsstatistik steg i samtliga kanaler jämfört med föregående år. Men eftersom det var Kristi himmelsfärd olika veckor säger det inte mycket.

Förra veckan föll försäljningen jämfört med samma vecka föregående år. Denna vecka steg försäljningen. Vi kallar det Kristi himmelsfärdseffekten.

Vi saxar formuleringen direkt ur Förläggareföreningens rapport:
”Statistiken för vecka 22 2020 visar att försäljning i fysisk bokhandel minskar med motsvarande 13,7 procent, jämfört med samma vecka 2019. Under vecka 21 2020 minskade försäljningen med 54,0 procent. Internetbokhandeln/ bokklubbar visade en försäljningsökning om 41,2 procent under vecka 22, jämfört med samma vecka förra året. Vecka 21 minskade istället denna kanal med 6,8 procent. Att statistiken skiljer sig kraftigt åt mellan dessa två veckor beror framför allt på att Kristi Himmelfärdshelgen 2019 inföll vecka 22 och vecka 21 under 2020.”

Men det hjälper inte när man studerar hela perioden vecka 11-22. Försäljningen av fysiska böcker hos fysiska återförsäljare har minskat rejält.

  • Under vecka 11-22 har bokförsäljningen i fysisk bokhandel minskat med 35,4 procent.
  • Dagligvaruhandeln har minskat sin bokförsäljning under samma period med 13,5 procent.

Nätbokhandel (inklusive bokklubbar) ökar dock sammanräknat under alla dessa veckor med totalt 12,8 procent.

Sammantaget för alla försäljningskanaler (digitala böcker ej medräknade i denna rapport) så sjunker försäljningen med 4,6 procent jämfört med 2019.

Helt klart är dock att fysisk bokhandel inte kommer att kunna hämta in denna försäljningsminskning när det ligger på drygt en tredjedel. Eller för att uttrycka det annorlunda: av varje hundralapp de sålde böcker för förra året har 35,40 kr försvunnit under dessa tolv veckor som statistiken omfattar.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL