ANNONS

Både Storytel och Spotify medverkar på Bokmässan 2020

Det blir en digital Bokmässa i år. Men Spotify kommer att medverka. Foton: iStock. Montage: Boktugg.

I listan över klara samarbetspartners för Bokmässan 2020 var det ett namn som stack ut: Spotify. Och även om Storytel saknades på listan kommer de att medverka även i år.

Boktugg skrev nyligen om hur den svenska bokbranschen kanske måste hålla ögonen på Spotify lika mycket som på Amazon. Vi vet sedan tidigare att Spotify lanserat en barnapp med bland annat ljudböcker och att förlag i flera länder säljer tusentals böcker via Spotify redan idag.

När Bokmässan idag meddelade att årets upplaga blir digital listade de även ett stort antal förlag och andra branschaktörer som var klara som samarbetspartners. På den listan fanns Spotify med. Däremot saknades Storytel som hade en stor monter på förra årets mässa.

ANNONS

Vi ställde såklart frågan till Bokmässan – stämmer detta?

– Spotify är medarrangör till ett av Kungliga bibliotekets seminarier som planeras inom programmet för bibliotek. Vi har pågående dialog om programutveckling med Storytel, säger Charlotta Parkås, som jobbar med press och kommunikation på Bokmässan i Göteborg.

Så även om Storytel inte fanns med på den första listan i pressmeddelandet innebär det inte att de uteblir. Tvärtom.

– Vi är glada att det blir en bokmässa. Storytel har medverkat på mässan i åtskilliga år och vill självklart vara med även i år. Just nu pratar vi och Bokmässan om hur vi gör det här tillsammans på allra bästa sätt, säger Dan Panas, kommunikationschef på Storytel.

Med andra ord – Spotify närmar sig bokbranschen på flera sätt. Nu väntar vi bara på att Amazon och Audible ska dyka upp, eller?

Bonnierförlagen medverkar i digitala mässan

Programmet för Bokmässan 2020 är ännu inte spikat, men mässan planerar för både seminarier och ”talk-show”-liknande samtal, i ett digitalt anpassat format. Det blir ett komprimerat och webbsänt program med betydligt färre programpunkter än på en vanlig mässa, men Bonnierförlagen skriver i en kommentar att de kommer att ha författare representerade både i Litteraturfestivalen (inkl. Crimetime) och i Bildningshubben.

– Vi är glada att Bokmässan nu presenterat ett starkt digitalt alternativ till den fysiska mässan. Nya situationer kräver nya grepp och vi har de senaste månaderna lärt oss att snabb omställning kan leda till nya fördelar och framgångar eftersom vi provar på saker vi kanske inte gjort annars, säger Sara Börsvik, vd på Bonnierförlagen, i ett uttalande.

Fotnot: Storytelägda förlagen B Wahlströms och Norstedts finns redan med på listan över klara samarbeten.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se