Kickstarter-duellen: Kalle & Hobbe vill slå Drakborgens svenska rekord

Johan Kimrin på Apart Förlag älskar Kalle & Hobbe och vill ge ut den ultimata samlarutgåvan. Foto: Lisa Scott.

Svenska Kickstarter-kampanjer samlar in miljontals kronor. Drakborgen (Fandrake) har passerat 3 Mkr medan Kalle & Hobbe (Apart förlag) fått in drygt hälften men har ytterligare en vecka på sig till deadline. Vad är hemligheten?

Många svenska förlag brottas med att hålla nere kostnaderna och få sina bokprojekt att gå runt ekonomiskt. Förhandsbeställningar via nätbokhandlare ger knappast några garantier.

Samtidigt planerar små förlag crowdfunding-kampanjer via plattformen Kickstarter och drar in miljonbelopp och kan därmed förverkliga dyrbara samlarutgåvor med ekonomin säkrad redan i förväg.

Förlaget Fandrake gör en nyutgåva av spelet Drakborgen. I skrivande stund har 3 300 personer ”backat” projektet med tillsammans 3,1 Mkr. Det är någon form av inofficiellt rekord för ett svenskspråkigt projekt. (Fria Ligan har gjort flera projekt som dragit in högre belopp men då på engelska, riktade mot en internationell publik, exempelvis Simon Stålenhags konstböcker.)

Frågan är hur länge de får behålla rekordet. Johan Kimrin på Apart Förlag är en annan rutinerad Kickstarter-räv (det var Apart som satte det förra rekordet i december 2018 på 2,47 Mkr för Valhall jubileumsbox då vi även intervjuade Johan om jobbet efter succén) som alldeles nyligen dragit igång en Kickstarter för Kalle och Hobbe – Den kompletta samlingen.

I skrivande stund (går man in på Kickstartersidan kan man bokstavligen se siffrorna ticka uppåt hela tiden) har de passerat 1,75 Mkr från drygt 1 070 backare med sju dagar kvar av kampanjen.

Ni kör en Kickstarter för Kalle & Hobbe just nu, varför?
Varför är lätt att svara på. För det går inte att få tag på en komplett Kalle och Hobbe-samling på svenska. Har aldrig gjort. Trots att det är en av världens bästa serier, definitivt världens bästa strippserie, vi snackar om, säger Johan Kimrin och tillägger:
– Det har kommit ut en del fina utgåvor genom åren som cirkulerar på andrahandsmarknaden, men man måste vara beredd att punga ut runt 5 000 kronor för att ha alla i sin hylla. Plus frakt. Och då får man inte ens alla strippar. 

Marknadsföringsmaterial för Kickstarter-kampanjen.

Hur har det gått hittills?
– Det har gått ungefär som jag hoppades: strax över 1 000 backare och 1,7 miljoner kronor. Det får man väl ändå tycka är okej. Men personligen kan jag nog tycka att Kalle och Hobbe förtjänar att gå lite bättre än så ändå. Men det är en hel vecka kvar, så du får kolla med mig igen då. 
– Men redan nu är jag beredd att påstå att den svenska utgåvan kommer slå alla andra. Det är ju det som är det fina med crowdfunding, man behöver inte oroa sig utan kan maxa produktionsbudgeten – i takt med att backarna blir fler. Så nu har jag gett Ola Forssblad (från Home Made Comics) mer eller mindre fria tyglar att göra vad han vill – så länge vi inte bryter mot Kalle och Hobbe-skaparen Bill Wattersons krav och direktiv. 
– Men visst, jag drömmer såklart om att det ska bli 2 000 backare innan kampanjen stänger nästa helg … Man vänjer sig snabbt och vill ha mer. Och tänk allt läckert vi kommer kunna göra med boxen då!

Hemligheten bakom en framgångsrik Kickstarter

Vilka ingredienser krävs för en lyckad Kickstarter? 
– Förutom det uppenbara ”en massa hårt jobb” och ”en bra produkt”? Jag skulle säga att det första som krävs är en hängiven fanbase. Det behöver dock inte vara till ett visst varumärke, företag eller person utan kan vara ett koncept eller subkultur. Har man tur finns den redan någonstans; i en grupp på Facebook, i ett kund- eller medlemsregister eller liknande. Eller … jag ändrar mig nog. Ett starkt varumärke, exempelvis en känd seriekaraktär, ger en rejält med medvind, såklart. 
– Men det går att lansera något nytt också, se bara på Swedish Zombie som tagit fram massvis med svenska kreatörer i sina novellsamlingar. Tidigare i år gjorde de en kampanj för E.P. Ugglas Första hösten: Röd skymning och just nu kör de en kampanj för Mårten Dahlrots och Joakim Hanners Det som kommer i natten & Dödisgubben. Och jag har ju gjort tre kampanjer med Kim W. Andersson så hans serier som Astrid och Love Hurts kunnat komma ut i superlyxigt utgåvor.
– Men för att lyckas få till en sjusiffrig kampanj – i alla fall när det kommer till tecknade serier – tror jag ändå att nostalgi är den absolut viktigaste ingrediensen. På gott och ont.

Hur stor fanbase har ni att bearbeta inför en sådan här kampanj
– Apart har förvisso en liten skara trogna kunder som gillar det vi gör, och ganska många som backat oss tidigare. Men det räcker inte. Bara för att man gillar The Walking Dead eller Valhall så gillar man inte nödvändigtvis Kalle och Hobbe. Så vi behövde bygga upp en helt ny målgrupp. Det gjorde vi genom sätta upp en enkel landningssida där folk kunde signa upp sig för ett Kalle och Hobbe-nyhetsbrev, och sedan annonserade vi mot målgrupper som vi skapade på Facebook och lät deras algoritmer jobba åt oss. 
– Nu när jag tänker på det så är det alltså i alla fall minst dubbelt så många som är intresserade än vad som faktiskt backat. Det lovar ju gott …

… och i vilka kanaler jobbar ni främst?
– Mail till gamla kunder och Facebook för att hitta nya. Fram till ganska nyligen – relativt sett – så sålde serier ganska bra av sig själv. Sålde den inte minst 15 000 ex lades titeln ner. Att synas i tidningshyllan var reklam nog. Kanske funkade även internannonser i serietidningarna. Men den tiden är förbi. Det är bara Bamse och Kalle Anka som säljer av gammal vana. Så de som är uttalat serieintresserade och faktiskt köper serier idag är en ganska liten grupp. Spontanköpen har i princip upphört; folk kollar på Netflix, skrollar igenom sina sociala medier, rensar inkorgen och lyssnar på P3 Dokumentär när de åker tåg eller ligger i hängmattan. Ingen köper serietidningar längre. 
– Och om man kollar hur många som följer olika seriesidor på Facebook så blir det cirka 2 000 personer om man slår ihop de största. Och då lär det vara ett rätt rejält överlapp – så i praktiken är det nog max 1 000, kanske bara 500. Om ens det. 
– Så vi har försökt nå utanför den ”vanliga seriesfären”. Det kostar en hel del att annonsera så brett, men det känns som det funkar. Det gjorde det i alla fall med Valhall och mer än en har skrivit ”Fantastiskt! Den första reklam här som talat till mig” på Kalle och Hobbe-sidan.

Ni har ju redan fixat ert mål, finansieringen. Det pågår ju även en liten tävling mellan svenska Kickstarters?
– Alltså den matchen tror jag faktiskt är körd för oss, haha. För du syftar på Fandrakes kickstarter för Drakborgen, eller hur?

Som vi nämnde tidigare, med kampanjen för Valhalls 40-årsjubileum lyckades Apart ta ett ganska maffigt Kickstarter-rekord. Den drog in nästan 2,5 miljoner vilket gjorde den till den mest inkomstbringande crowdfunding-kampanjen på svenska.

Någon månad senare hjälpte han Jonas Darnell att kickstarta ett nytt förlag så att Jonas kunde fortsätta ge ut sin Herman Hedning-tidning efter att Egmont lagt ner publikationen. Den lockade till sig 1 891 backare, vilket gjorde att den tog rekordet för flest antal backare på Kickstarter på svenska.

– Så mitt interna mål var givetvis att med Kalle och Hobbe ta två flugor i en smäll och göra den kampanj som både dragit in flest backare och mest pengar. Och det hade nog gått om vi gjort kampanjen lite tidigare som vi tänkte, men …  

Drakborgens rekord blir svårt att slå

I början av maj drog Fandrake igång sin kampanj för en nyutgåva av det gamla brädspelet Drakborgen. Och de sopade banan med alla tidigare rekord mer eller mindre direkt. När detta skrivs har de dragit in över tre miljoner med hjälp av fler än 3 000 backare.

– Det blir svårt att slå. Men de har gjort en supersnygg kampanj med härliga stretchgoals och jag älskar deras uppdateringar. Så hatten av för dem!

För den som är nyfiken på det här med Kickstarters så är det ganska intressant att jämföra de båda kampanjerna av flera anledningar. Inte bara att de kör dem samtidigt och båda är två starka varumärken som såg dagens ljus första gången för 35 år sedan. Eller att de gör detta under coronatider.

– Även målgrupperna är intressanta. Vi har som sagt lagt ganska mycket pengar på marknadsföring, testat olika målgrupper och annonserat ganska brett för att hitta ”nya” serieläsare (eller snarare gamla som vi vill ska börja läsa igen). Fandrake har inte lagt en krona i marknadsföring, i alla fall inte när det kommer till att annonsera på Facebook.

Däremot är både Jimmy ”Spelpappan” Wilhelmsson och Orvar Säfström som driver Fandrake en del av en subkultur som är betydligt större än seriesvängen, menar Johan.

– Bara gruppen Bräd- och Rollspelsforum har över 8 000 medlemmar på Facebook. Och Jimmy och Orvar är dessutom två starka personligheter som synts i en massa olika sammanhang och de har ett oerhört gott rykte efter att ha jobbat med bland annat Fria Ligan och gett ut böcker som Boken om Äventyrsspel, Mutant och Boken om Alga, säger Johan.  

– Det finns såklart ett överlapp här också, jag vet många som backat båda kampanjerna och Fandrake och Apart har delat monter på flera mässor, men medan ”alla” läste serier på 80-talet så var spelkulturen ganska liten och snäv. Men när ”alla” slutade läsa serier (oavsett anledning) och hittade ett annat tidsfördriv så var spelarna mer ”lojala”. Så även om Kalle och Hobbe är ett betydligt mer folkligt varumärke än Drakborgen, så är fansen inte lika hängivna.

Om man räknat antalet aktiva användare på Facebook i  respektive grupp syns och hörs Kalle idag inte ens en bråkdel av hur mycket han hördes och märktes i skolan med Olle, Sussie, fröken Wormwood och rymdmannen Spiff, menar Johan. Samtidigt så hörs och märks roll- och brädspelarna.

– Men allt som krävs för att det där ska vända är ju att någon öppnar upp en sida och börjar stryka över den med ögonen. På en sekund är han i liv igen, med oändliga mängder energi och 10 000 idéer som leder till tidsresor, klonmaskiner, dinosauriejakt (eller snarare flykt) och inte ganska sällan varvat med ganska tunga filosofiska teorier om lycka, jaget, tid och rum, naturförstörelse, människors tillkortakommanden – allt detta händer bara för att han gör allt i sin makt för att slippa göra det han egentligen blivit tillsagd att göra..
– Han är ju väldigt lätt att identifiera sig med, även som 40-plussare. Så det är nog inte mycket som krävs för att han ska göra sig påmind och ta uppmärksamheten från alla igen. Det är bara rätt personer som behöver bli påminda om att ”Det är ju han! Kalle! Han var exakt som jag!”. Sedan tror jag att vi är hemma!

Johan uppmanar såklart alla Boktuggsläsare att gå in och backa (”så vi slår det gamla brädspelet”). Läs mer på www.kalle-ochhobbe.se

– Vi har förvisso redan nått både vårt grundmål och flera av våra stretchgoals, men ju fler vi når desto mer kan vi göra.

Finansiera ”omöjliga” projekt

Kalle och Hobbe-kampanjens senaste nådda stretchgoal är ett särtryck där de tackar alla som backat och fyller med fanart från några av deras favorittecknare och kanske en bonustext eller två.  

– Det är just det som jag gillar med crowdfunding: att man kan göra det omöjliga möjligt. Det finns såklart en anledning till att inget av de större förlagen har försökt sig på den här mastodontboxen tidigare. Den kostar helt enkelt för mycket att producera och i deras excelark går inte kalkylen ihop. Men med lite passion och utanför-boxen-tänk så kunde vi finansiera hela tryckningen på 24 timmar. Och innan premiärhelgen var slut hade vi ökat budgeten för såväl det redaktionella som det trycktekniska ytterligare. Förhoppningsvis kommer vi kunna göra det ett par gånger till innan kampanjen är slut.

Allt detta hade givetvis varit omöjligt att göra utan Kickstarter.

– Ingen vettig människa hade vågat lägga en halv miljon extra på produktionen. De flesta förlag kan inte räkna hem det i Sverige idag. Apart hade definitivt inte kunnat det. Så leve crowdfunding och folket som gör drömmar till verklighet genom dem.

Men allt är givetvis inte miljonkampanjer på Kickstarter. Just nu kör exempelvis Swedish Zombie en kampanj för Det som kommer i natten & Dödisgubben som dragit in 36 000 kr (mål 30 000 kr) och Mikael Tegebjer ska göra en samlingsbox av den kompletta tecknade serieversionen av Max Lundgrens Åshöjden. Den Kickstartern drog in 170 000 kronor till den första volymen av fyra (totalt 1 526 tecknade seriesidor ryms inte i en bok).

Några svenska Kickstarters 2020:

Kalle och Hobbe – Den kompletta samlingen

Drakborgen

Det som kommer i natten och Dödisgubben

Åshöjden

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL