Studenter gör podcast om bokbranschen

Elisabeth Nilsson och Nora El Sharif står bakom podcasten Bokbranschen. Foto: Privat

Två studenter vid Stockholms universitets förlagsutbildning släpper en podcast där de diskuterar olika aspekter av att jobba i förlagsbranschen tillsammans med gästande branschpersoner. 

Det är studenterna Nora El Sharif och Elisabeth Nilsson som läser förlagskunskap på Stockholms universitet som står bakom podden Bokbranschen. Podcasten är en del av deras projektarbete och minst sex avsnitt kommer produceras och läggas ut.

– Vi ville gärna göra något socialt och praktiskt som många kan ta del av istället för att bara jobba textmässigt. Vår klass på förlagskunskapen fick tidigare under terminen i uppgift att skriva en handbok om förlagsprocessen för NOFF. Varje student ansvarade för ett kapitel. Vi utgick lite löst från handboken när vi konstruerade podden och försökte helt enkelt ta med vad vi tror är viktigt att veta innan man ger sig in i branschen, berättar Nora och Elisabeth.

Målgruppen för podden är alla som är nyfikna på förlagsbranschen, kanske särskilt sådana som just nu studerar förlagskunskap eller som är sugna på att göra det, nytt folk i branschen eller helt enkelt en allmänhet som bara vill lära sig något nytt. 

– Förhoppningsvis vill även rutinerade branschpersoner lyssna för att få veta mer om vad våra namnkunniga gäster säger om sina respektive arbetsområden. Ger eventuellt ett helhetsgrepp om branschen som kan vara svårt att få när man jobbar med en viss del av den, säger studenterna.

Hittills har det blivit sex avsnitt med följande teman: Den redaktionella processen och förläggarrollen, Marknadsföring, kommunikation och PR, Förlagsekonomi, Frilans, Olika yrkesroller och Produktion, distribution och försäljning. Ett avsnitt publiceras i veckan, och ambitionen är att fortsätta driva podden även efter att projektet är avslutat.

Gällande gästerna har Nora och Elisabeth i första hand tagit kontakt med de branschpersoner de är bekanta med sedan tidigare gästföreläsningar och studiebesök under utbildningen. I andra hand har de kontaktat personer på förlag de känner till eller lagt märke till av någon anledning. 

– Gemensamt för intervjupersonerna är att de alla innehar etablerade positioner inom förlagsbranschen och därför kan förutsättas ha stor kunskap och kännedom om sina respektive ämnesområden. Vi försökte i möjligaste mån uppnå en blandning angående kön, ålder, förlag/arbetsplats och arbetsuppgifter, säger studenterna.

Gästerna är John Häggblom (förläggare på Bonnier Forum), Anna Levahn (sälj- och marknadsansvarig på Printz), Jesper Monthán (Vice VD för Bonnierförlagen), Kajsa Olofsson (PR-konsult med uppdrag för bl a Modernista), Martin Kaunitz (grundare och förläggare på Kaunitz-Olsson) och Per Helin (grundare av Publit).

Studion där de spelat in samtliga avsnitt (utom det första som spelades in i Bonnier Audios studio) fick de gratis tillgång till via Studentradion (Stockholm College Radio) i Midsommarkransen. 

– Min kille Jacob håller på med musik vid sidan av samt klipper en annan podcast så han har tagit på sig att klippa och lägga på musik i form av jingel och bumpers, säger Nora och fortsätter:

– Vi har faktiskt sammanställt hela arbetsprocessen i en handbok i podcasting där vi går in på allt ifrån hur vi skaffade studio, klippare, jingel till hur man kan tänka när man designar omslag och marknadsför podden. Vi undersöker möjligheterna att sprida handboken utanför universitetet.

Podcasten går att lyssna på via Apple Podcaster, Castbox och flera andra podd-appar. Eller via denna länk.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL