ANNONS

Spotify nu större än Apple på podcast

Spotify är nu störst som podcastplattform. Vad innebär det för ljudbokstjänsterna? Foto: Bence Bezeredy/iStock.

Spotify är inte bara musik längre. Nu är Spotify dessutom den största podcastplattformen i Sverige och flera andra länder, före Apple och Acast.

Det är analysföretaget Mediavision som presenterar ny statistik om hur svenskarna lyssnar på podcasts.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Under tredje kvartalet 2019 lyssnade nära 20 procent av 15–74-åringarna på podcasts en genomsnittlig dag, vilket är en kraftig ökning under senaste året. Apples podcastapp har länge haft en särställning bland svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple. Nu kan dock Mediavision konstatera att för första gången är Spotify större än Apple i Sverige. Över 40 procent av det dagliga podcastlyssnandet sker genom Spotify, jämfört med 33 procent för Apple. Den tredje största aktören, också svensk, är Acast.

– Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla 15–74-åringar har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. iPhone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen, säger Mediavisions VD Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Trenden ser likadan ut även i andra länder. Det amerikanska podcastföretaget Voxnest berättade i förra veckan att Spotify nu har passerat Apple Podcasts som största lyssnarplattform också i Tyskland, Frankrike och Norge, utöver Sverige.

Så vad innebär det för ljudboksmarknaden? Ja, Audible som traditionellt fokuserat på ljudböcker har satsat på fler egna podcasts och det är på det viset som de nu lanseras på den svenska marknaden – genom en podcast på engelska med svenska författaren Micael Dahlén. Här i Sverige har både Storytel och Nextory lanserat produktioner som mer påminner om podcasts än ljudböcker. Dessutom finns det fristående poddar som Förlagspodden som sprids via streamingtjänsterna.

ANNONS

❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se