Spotify nu större än Apple på podcast

Spotify är nu störst som podcastplattform. Vad innebär det för ljudbokstjänsterna? Foto: Bence Bezeredy/iStock.

Spotify är inte bara musik längre. Nu är Spotify dessutom den största podcastplattformen i Sverige och flera andra länder, före Apple och Acast.

Det är analysföretaget Mediavision som presenterar ny statistik om hur svenskarna lyssnar på podcasts.

Under tredje kvartalet 2019 lyssnade nära 20 procent av 15–74-åringarna på podcasts en genomsnittlig dag, vilket är en kraftig ökning under senaste året. Apples podcastapp har länge haft en särställning bland svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple. Nu kan dock Mediavision konstatera att för första gången är Spotify större än Apple i Sverige. Över 40 procent av det dagliga podcastlyssnandet sker genom Spotify, jämfört med 33 procent för Apple. Den tredje största aktören, också svensk, är Acast.

– Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla 15–74-åringar har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. iPhone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen, säger Mediavisions VD Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Trenden ser likadan ut även i andra länder. Det amerikanska podcastföretaget Voxnest berättade i förra veckan att Spotify nu har passerat Apple Podcasts som största lyssnarplattform också i Tyskland, Frankrike och Norge, utöver Sverige.

Så vad innebär det för ljudboksmarknaden? Ja, Audible som traditionellt fokuserat på ljudböcker har satsat på fler egna podcasts och det är på det viset som de nu lanseras på den svenska marknaden – genom en podcast på engelska med svenska författaren Micael Dahlén. Här i Sverige har både Storytel och Nextory lanserat produktioner som mer påminner om podcasts än ljudböcker. Dessutom finns det fristående poddar som Förlagspodden som sprids via streamingtjänsterna.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL