ANNONS

Word Audio är ett av de mest lönsamma bokförlagen i Sverige

Mattias Lundgren, vd och grundare till Word Audio Publishing.

Samtidigt som många bokförlag kämpar med minskade intäkter på grund av digitalisering går andra som tåget. Word Audio är ett av Sveriges mest lönsamma förlag.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 29,16 kr/mån.

I senaste numret av tidningen Svensk Bokhandel finns statistik över hur förlagen utvecklats ekonomiskt det senaste året. Boksluten är för det senaste verksamhetsåret, i vissa fall helåret 2018 medan andra stängde sitt år under 2019.

En av listorna visar de mest lönsamma förlagen i Sverige, rangordnade efter vinstmarginal. Överst finns Bokförlaget Dar Al-Muna som ger ut barnböcker på arabiska och som omsatte 6,7 Mkr och gjorde en vinst på 3,9 Mkr, vilket är 58 procent.

ANNONS

Tvåa på listan är Word Audio Publishing med 52 procents vinstmarginal. Men det är med en omsättning på 28,7 Mkr vilket innebär en vinst på hela 14,8 Mkr. De ökade omsättningen med 37 procent mellan 2017 och 2018.

Lönsamhet föds ur att man har rätt katalog i förhållande till vad som ligger i tiden. Efterfrågan på arabiska böcker har ökat de senaste åren för att vi idag har fler arabisktalande i Sverige. För Word Audio handlar det om att efterfrågan på ljudböcker har exploderat när Storytel, Bookbeat och Nextory växt kraftigt.

Så vad är hemligheten?
– Förståelse för de digitala formaten, vilja att se bortom det ordinära och ett grymt team, säger Mattias Lundgren, grundare av Word Audio (som en gång startades med namnet HörOpp).

ANNONS

En annan förklaring är givetvis det som blivit allt viktigare i digitaliseringen: att ha en stor katalog med äldre titlar. Backlist är viktigt i ljudbokstjänsterna eftersom en författares tidigare böcker bara ligger ett klick bort jämfört med i den fysiska världen där de sällan finns på lager i bokhandeln och i vissa fall inte ens finns i tryck längre.

– Självklart spelar det in att vi har en stor ljudbokskatalog med över 800 titlar. Även om många titlar säljer ganska lite medan vissa säljer hela tiden, säger Mattias Lundgren.

Han delar upp titlar i frontlist (nyheter utgivna de senaste två åren) och backlist (titlar äldre än 18 eller 24 månader).

– Just nu är runt 30 procent av vår försäljning frontlist och resten backlist. Jag misstänker att många traditionella förlag har en omvänd fördelning där nyheterna står för det mesta av försäljningen. Backlist i pappersformat blir snabbt en kostnad för förlagen i lagerhållning och nedskrivningar. Digital backlist är rena intäkter både för förlaget och författaren, säger Mattias.

Tidigare utgjordes förlagets utgivning endast av rättigheter som de köpte från andra förlag eller från författare där originalutgivningen låg på ett annat förlag. Men idag ger Word Audio ut allt fler titlar där de hittat framgångsrika egenutgivare eller författare vars böcker inte finns som ljudbok.

På senare år har Word Audio dessutom ökat utgivningen av originaltitlar, skrivna direkt för ljud. Ett exempel är Christina Larssons serie Sektion M som släpptes i samband med Bokmässan i Göteborg 2019. Den ges bara ut digitalt och är planerad för översättning till andra länder. Word Audio ser numera inte enbart Sverige som sin marknad utan även Finland, Spanien och Ryssland.

– Med Sektion M ville vi skapa något som var mer än en bok – en story som lånar dramaturgi och spänningsbågar från tv-serier och film, som är händelsedriven med rapp dialog. Christina är dessutom utbildad manusförfattare inom tv och film. Där hittade vi en samsyn som gav projektet en sällsam energi, berättar Mattias Lundgren.

Trea på lönsamhetslistan är Printz Publishing (numera uppköpta av Norstedts/Storytel) med en marginal på 28 procent.

Längre ner hittar vi även Bokfabriken där Mattias Lundgren också har haft ett finger med i spelet och som är sprunget ur Word Audio. Bokfabriken omsatte nästan exakt lika mycket som Word Audio, 28,8 Mkr, men gjorde ”bara” 7,2 Mkr i vinst.

Mattias och Lasse Brahme (som är vd för Bokfabriken) startade ljudboksförlaget tillsammans 2006 och för tio år sedan var omsättningen blott 2,4 Mkr och ett rörelseresultat på 70 Tkr. Faktum är att så sent som 2014 var omsättningen ”bara” 4,4 Mkr men även då med en bra vinst på 1,4 Mkr. Word Audio har redovisat vinst alla år.

– De där första åren var det inte så fett, vi lärde oss att hålla i kostnaderna för att vara lönsamma. Vi hittade en billig lokal i en kåk som skulle rivas där vi hade låg hyra och kunde hålla nere de fasta kostnaderna. Jag är fortfarande snål och vill inte slösa på onödiga utgifter men däremot är jag alltid redo att investera i framtiden, som vi gör nu med utlandslanseringar, säger Mattias.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL