Stark tillväxt men förlust även 2018 för Nextory som planerar nyemission

Shadi Bitar, grundare och vd för Nextory. Foto: Anna Ek.

Nextory växte med 152 procent – men 2018 innebar en ny förlust: minus 34,8 Mkr. Enligt grundaren Shadi Bitar skulle bolaget kunna vara lönsamt redan idag men väljer tillväxt och att plocka in mer kapital.

– Vi skulle kunna vara lönsamma, men vi väljer att satsa på tillväxt och internationell expansion, säger Shadi Bitar, VD för Nextory, som en kommentar till det nyss offentliggjorda bokslutet för 2018.

Hade Nextorys senaste fem bokslut tillhört ett bokförlag eller en fysisk bokhandel eller till och med en nätbokhandel hade de varit alarmerande. Omsättningstillväxten är imponerande, från 987 000 kronor 2014 till hela 75,5 Mkr förra året. Men de röda siffrorna har följt nästan samma kurva och de samlade förlusterna på fem år är 92,9 Mkr.

Det senaste året ökade dock omsättningen snabbare än underskottet (förlusten 2017 var 27,5 Mkr och 2018 något högre, -34,8 Mkr). Försäljningen (som främst utgörs av prenumerationsintäkter) ökade till 75,5 Mkr (29,9 Mkr) en ökning med 152 procent jämfört med 2017.

– Vi har en fantastisk tillväxt och har redan överträffat många av våra målsättningar för
2019. Det korrelerar med hur det går för oss ekonomiskt och som vi gick ut med tidigare i höst växer vi procentuellt snabbast bland våra konkurrenter i Sverige, säger Shadi Bitar.

Det fanns vid årsskiftet fortfarande kapital kvar i bolaget – men det nämndes även en pågående nyemission på 3,4 Mkr som ni tillgodoräknade er redan där?
– Ja, det stämmer. Det var kapital som tillfördes bolaget i samband med ett incitamentsprogram.

Svensk Bokhandel skriver i en artikel att Nextory letar nytt kapital.

Är det bra tillgång på riskkapital i Sverige idag och är det en bra tid att ta in större belopp för att ha en ”krigskassa” för flera år?
– För bra bolag finns det alltid möjlighet att ta in kapital i Sverige. Det är dock ingen ”krigskassa” vi bygger upp, utan vi söker kapital för att kunna expandera ännu snabbare internationellt, säger Shadi Bitar till Boktugg.

Till skillnad från ett svenskt bokförlag eller en svensk nätbokhandel så kan en svensk prenumerationstjänst för digitala böcker växa mycket snabbare och bli mycket större. På en global marknad finns det visserligen ett lika snabbt växande antal konkurrenter. Förutom välkända jättar som Amazon och de svenska kollegorna Bookbeat och Storytel även dussintals andra okända för oss i Sverige men som dominerar sina lokala marknader och likt svenskarna blickar ut i Europa och världen.

Bookbeat ägs av Bonniers och har därmed tillgång till riskkapital internt när det behövs en nyemission. Vilket det gör med tanke på att Bookbeat redovisat förluster på 255 Mkr de senaste tre åren. En del av de investeringarna har dock skett i mediautrymme inom koncernen så det är inte helt jämförbart.

Storytel å sin sida är börsnoterade och har fyllt på med både nyemissioner och lånelöften från banken för att kunna expandera med nya kontor och uppköp av förlag även utomlands.

Den tredje streamingtjänsten på marknaden som fortfarande är så pass liten att många inte räknar med dem är Bokus Play som ägs av Akademibokhandeln som i sin tur ägs av investmentbolaget Volati. Även där finns det tillgång till kapital vid behov – även om det samtidigt måste vägas mot investeringsbehov i nätbokhandeln Bokus som på senare tid haft en del leveransproblem.

Ni är nu den enda oberoende aktören som inte ingår i någon koncern med nätbokhandel eller förlag. Vilka för- och nackdelar finns det med det?
– Fördelen är att vi fokuserar på det vi är bäst på, nämligen att skapa den bästa möjliga läsupplevelsen för våra användare. Och vi tycker att förlagen ska göra det de är bäst på, alltså ge ut bra böcker, säger Shadi Bitar.

Spotify bekräftade i veckan officiellt att de satsar på en speciell barn-app där ljudböcker ska komplettera musiken, hur ser du på dem som konkurrent?
– Detta är inget nytt. Spotify har ju haft ljudböcker på flera marknader under en längre
tid och på en tillväxtmarknad ser vi positivt på att flera olika aktörer driver den digitala bokmarknaden framåt.

Vad skulle ni säga om Spotify kom och erbjöd sig att köpa hela Nextory?
– Det har jag inte hunnit fundera på. Jag får se när Daniel ringer, säger Shadi Bitar med ett skratt.

Ja, frågan är om Spotifygrundaren Daniel Ek har sneglat på de svenska streamingtjänsterna för digitala böcker. Det känns inte troligt att han skulle bygga om Spotify-appen för att stödja eböcker, även om det funnits funktioner för att få texten på skärmen medan en låt spelas i högtalarna. Men en möjlighet är förstås att, precis som Storytel gjort med Ztory, paketera ett erbjudande kring ljudböcker och musik. Speciellt när Amazon, Apple och Google utmanar.

För en investerare kan det ju vara intressant att se att Nextory har förbrukat minst pengar av de tre största svenska streamingtjänsterna och ändå åstadkommit mycket med små medel.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,