Audible har redan över 2 000 ljudböcker från svenska förlag i sin katalog

Audible fokuserar visserligen på engelska titlar i sin lansering - men de har redan över 2000 svenska titlar i sin katalog visar Boktuggs sökning. Över 200 har lagts till den senaste månaden. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

Audible lanserade i Sverige igår. Fortfarande med fokus på engelska titlar – men det finns redan över 2 000 svenska titlar i deras katalog. Vi pejlar läget med förlagen och Audibles konkurrenter.

Igår rapporterade Boktugg om Audibles lansering i Sverige. Vi skrev då att fokus ligger på engelska titlar och att Audible istället tänker använda svenska profiler och spela in podcasts på engelska. Men det finns faktiskt redan en del svenska titlar i Audibles katalog, fler än 2 000 titlar faktiskt. Bara den senaste månaden har det lagts upp över 200 svenska ljudböcker hos Audible. Saga Egmont, Lind & Co och Word Audio är några av de större ljudboksförlag som har titlar hos Audible.

– Vi har jobbat med Audible i snart tio år och tycker som vanligt att ju fler distributörer desto bättre. Sverige har ett stort antal lyssnare och det är klart att en av världens stora aktörer även ska finnas här, säger Mattias Lundgren på Word Audio Publishing International.

Så hur ser då de svenska abonnemangstjänsterna på Audibles intåg på den svenska marknaden? Det är inte så att det blir överraskade, Audible började experimentera med marknadsföring mot svenska kunder redan för ett halvår sedan.

– Känns som det bara var en tidsfråga. Roligt ändå att Amazon och Audible tagit inspiration av BookBeats lanseringsstrategi på nya marknader, när de initialt släpper en ej översatt version av tjänsten med ett lokalt fokus. Twisten är ju det där podcastinnehållet som mest känns som en reklambyråprodukt som ska passa ihop med ett framtaget budskap i en kampanj. Blir spännande att följa deras utveckling, säger Niclas Sandin på Bookbeat.

Hos marknadsledaren Storytel tar man också lanseringskampanjen med ro.

– Storytel gillar konkurrens och Audible är sedan lång tid tillbaka en välbekant konkurrent för oss på många marknader där vi fortsätter växa starkt, säger Dan Panas, kommunikationschef på Storytel.

(Artikeln uppdateras med fler kommentarer under dagen från andra aktörer)

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL