ANNONS

Audible har redan över 2 000 ljudböcker från svenska förlag i sin katalog

Audible fokuserar visserligen på engelska titlar i sin lansering - men de har redan över 2000 svenska titlar i sin katalog visar Boktuggs sökning. Över 200 har lagts till den senaste månaden. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

Audible lanserade i Sverige igår. Fortfarande med fokus på engelska titlar – men det finns redan över 2 000 svenska titlar i deras katalog. Vi pejlar läget med förlagen och Audibles konkurrenter.

Igår rapporterade Boktugg om Audibles lansering i Sverige. Vi skrev då att fokus ligger på engelska titlar och att Audible istället tänker använda svenska profiler och spela in podcasts på engelska. Men det finns faktiskt redan en del svenska titlar i Audibles katalog, fler än 2 000 titlar faktiskt. Bara den senaste månaden har det lagts upp över 200 svenska ljudböcker hos Audible. Saga Egmont, Lind & Co och Word Audio är några av de större ljudboksförlag som har titlar hos Audible.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

– Vi har jobbat med Audible i snart tio år och tycker som vanligt att ju fler distributörer desto bättre. Sverige har ett stort antal lyssnare och det är klart att en av världens stora aktörer även ska finnas här, säger Mattias Lundgren på Word Audio Publishing International.

Så hur ser då de svenska abonnemangstjänsterna på Audibles intåg på den svenska marknaden? Det är inte så att det blir överraskade, Audible började experimentera med marknadsföring mot svenska kunder redan för ett halvår sedan.

– Känns som det bara var en tidsfråga. Roligt ändå att Amazon och Audible tagit inspiration av BookBeats lanseringsstrategi på nya marknader, när de initialt släpper en ej översatt version av tjänsten med ett lokalt fokus. Twisten är ju det där podcastinnehållet som mest känns som en reklambyråprodukt som ska passa ihop med ett framtaget budskap i en kampanj. Blir spännande att följa deras utveckling, säger Niclas Sandin på Bookbeat.

Hos marknadsledaren Storytel tar man också lanseringskampanjen med ro.

ANNONS

– Storytel gillar konkurrens och Audible är sedan lång tid tillbaka en välbekant konkurrent för oss på många marknader där vi fortsätter växa starkt, säger Dan Panas, kommunikationschef på Storytel.

(Artikeln uppdateras med fler kommentarer under dagen från andra aktörer)


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se